Video Excursie cu bicicleta din Timișoara în orașul sârbesc Zrenjanin. 85 de kilometri pe digul Begăi VIDEO
0Mii de bicicliști au pedalat până acum de la Timișoara la Zrenjanin, pe pista de biciclete de pe digul canalului Bega. Un punct punct mobil de frontieră între România și Serbia se deschide în ultimul weekend din lună.

Cicloturismul internațional a devenit realitate la Timișoara odată cu deschidera frontierei româno-sârbe de pe pista de biciclete, construită pe digul canalui Bega. Deocamdată experiența poate fi trăită o dată pe lună, mai precis în ultima săptămână a fiecărei luni, când autoritățile celor două țări au convenit să amplaseze și să deschidă un punct de control mobil. Funcționează sâmbătă și duminică între orele 8.00-20.00.
Odată cu construcția punctului de trecere a frontierei (se estimează să fie gata pe la începutul anului 2024), se va putea trece mai des.
Frontiera pentru bicicliști s-a deschis prima dată în 26 septembrie 2022.
Așadar, o excursie cu bicicleta de la Timișoara la Zrenjanin – 85 de kilometri, poate să începă într-o sâmbătă dimineața. Primii kilometri, mai exact 37 se fac pe pista din România, care e funcțională încă din martie 2015. De atunci se putea pedala liniștit până la frontieră.

Până în dreptul localității Sânmihaiu Român (aproximativ 15 kilometri de Timişoara) se merge pe partea stângă a Begăi, apoi se travesează podul de fier „Modoș” şi se continuă pe partea dreaptă.
Până acolo, pe drum sunt trei popasuri unde bicicliștii își pot trage sufletul: primul dinspre Timișoara e „La Căpițe”, al doilea e „La Pod Popas”, imediat după podul de la Utvin, urmează „La Livadă”; peste tot se poate bea suc sau bere rece, dar se poate și mânca, de la pizza, gulaş la ceaun, la clătite bănăţene.

Din livadă, bicicliştii mai au de pedalat încă 22 de kilometri,
până în dreptul localității Otelec.
Mai apare un drum o terasă nouă, dar și “Plaja nouă”, un loc de relaxare cu un lac artificial unde se poate practica schi nautic.
Se trece pe lângă cele două ecluze care facilitează navigația pe Bega, cea de la Sâmnihaiu Român, refăcută complet printr-un proiect transfrontalier România-Serbia, și cea de la Uivar.

Cei care vor să facă pauză la Otelec (ultima localitate românească înainte de frontieră), trebuie să iasă de pe pistă și să traverseze podul peste Bega.
Asfaltul de pe dig nu a rezistat
De la Sânmihaiu Român până la graniță pista de biciclete se află într-o star proastă, cu crăpături mari, gropi, cu vegetație crescută pe margine, dar și pe mijlocul drumului.
Lipsa de civilizaţie a făcut ca stâlpişori reflectorizanţi să fie rupţi, iar majoritatea bornelor de kilometraj au dispărut.
Deși pista a fost preluată de Consiliul Județean Timiș de la Apele Banat, investiții nu s-au făcut încă.
La frontieră, autoritățile celor două țări au amenajat puncte mobile de trecere: la noi e un un microbuz, la vecini e o căsuță din lemn.

De la graniță până la Zrenjanin sunt în jur de 43 de kilometri.
Conform proiectului european, pista de biciclete de partea sârbească este de la graniţă până în localitatea Klek. De acolo, sârbii aveau deja o pistă spre Zrenjanin, capitala Banatului sârbesc.

Restaurantul de la Novi Itebej
Novi Itebej este prima comună situată pe malul drept al canalului Bega, la aproximativ la șase kilometri de graniţă. Sunt semne pe marginea drumului spre “MS Restauran”.

E un hotel de patru stele și restaurant cu terasă. Când frontiera pentru bicicliști e deschisă, e plin de bicicliști. Au o ofertă bogată, de la toate felurile de plașkavița, la diferite salate, până la supe sau deserturi.

Pe partea sârbească există mai multe pontoane, amenajări pentru pescari, ştranduri semi-amenajate apoape în fiecare localitate, unde se poate face baie în Bega.
Vegetaţia este abundentă pe malurile canalului, în general cu mult stuf, păduri mici, sălcii, iar in stânga pistei de biciclete terenuri agricole.
Interesant de observat, foarte multe instalaţii hidrotehnice, lacuri artificiale, bine întreţinute, se vede că sunt utilizate probabil pentru irigaţii şi se află în stare bună. Spre Zrenjanin, Bega se lăţeşte, seamănă puţin cu Delta Dunării.

Pe tronsonul sârbesc sunt mai multe locuri cu umbră, însă nicăieri nu sunt terase, un popas pentru hidratare.

Zrenjanin sau Becicherecul Mare e capitala Banatului sârbesc
Înainte de Zrenjanin, pista de biciclete se îndepărtează de Bega şi se racordează la reţeaua de biciclete a comunei Klek, mai apoi a oraşului, care este destul de veche.

Zona pietonală a Zrenjaninului (Becicherecul Mare după vechea denumire) - oraș cu peste 122.000 de locuitori, este plină de terase unde poţi să serveşti o îngheţată, un suc sau o bere, dar și restaurante. În oraș se găsesc și faimoasele pleșcăvițerii.

De preferat este ca bicicliștii să înopteze la Zrenjanin, sunt destule locuri de cazare pe Booking, cele mai ieftine camere fiind de 20 de euro.

Duminică e de pedalat înapoi! Conform aplicației Strava, drumul Timișoara-Zrenjanin se poate face lejer, fără opriri lungi, în patru ore și 21 de minute.






























