Romanii cumpara tot mai multe masini straine
0Cererea cea mai mare - la autoturismele din clasa mica spre medie, cu un pret in jurul a 10.000 de euro
Doar 8.137 de romani si-au luat masini noi in luna octombrie - arata ultimul raport al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Sigur ca numarul este inca ridicol de mic, raportat la populatia tarii. El arata nivelul de trai, nefardat, al romanilor. Important este insa semnalul pe care il transmit comparatiile statistice. Vanzarile de autoturisme au crescut sanatos cel putin in acest an. In primele zece luni ale lui 2002, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cresterea este de 21,5% (72.390 bucati fata de 59.426). Ponderea vanzarilor de autoturisme straine incepe sa se apropie de o treime din totalul vanzarilor. Comparatiile pe zece luni sunt relevante in ce priveste orientarea romanilor catre masini straine: vanzarile acestora au crescut cu 42,8% (de la 19.116 la 27.307), un salt de departe peste cel al vanzarilor de "autohtone" (11,8%). Explicatia sta in faptul ca la raportul pret-calitate masinile straine nu mai sunt chiar atat de scumpe pentru romanii care au strans bani pentru o masina noua. In acelasi timp, s-a extins vanzarea in leasing, care face mai suportabil costul masinii. Se constata ca masinile straine cu cea mai mare piata sunt cele din clasa mica spre medie, cu un pret de vanzare in jurul a 10.000 de euro. Crestere frumoasa a avut Porsche, 20%, in octombrie, dar acesti bolizi nu s-au vandut decat in numar de 12 bucati de la inceputul anului. Vorbind despre evolutia producatorilor interni de autoturisme se constata o miscare interesanta. Masinile scumpe au si ele piata lor, de cateva sute de bucati pe luna. Anul trecut, din total vanzari pe primele zece luni, 4.269 bucati (circa 10%) reprezinta vanzari din stoc. Anul acesta, din productia pe primele zece luni au mai ramas disponibile pentru piata interna 785 de bucati (ceea ce nu spune nimic insa despre stocurile anterioare). Un lucru mai putin incurajator pentru producatorii romani este reducerea exporturilor cu 13,6% (aproape 1.500 de bucati) pe zece luni. Luna trecuta, spre exemplu, n-au fost livrate la export decat 865 bucati. Economia merge cu camioane straine Despre mersul economiei vorbesc vanzarile de vehicule comerciale. Pe segmentul de piata "vehicule sub 3,5 tone", conduce detasat Dacia, desigur cu bine cunoscutii "papuci" (este interesant de vazut ce impact va avea introducerea motorizarii Diesel). Si aici se opreste contributia producatorilor autohtoni la miscarea bunurilor si implicit a economiei romanesti! Lucrarile de infrastructura si transporturile grele se fac practic numai cu IVECO (cele mai multe vanzari), Volvo, Mercedes, Renault, Scania. Au crescut si vanzarile de camioane romanesti (peste 18 tone), chiar de zece ori de la inceputul anului, dar explicatia principala sta in comenzile de stat. Rocar, producatorul de autobuze nu a fost prezent in piata in acest an nici macar cu o singura vanzare. De la inceput s-au importat 148 autobuze cu peste 16 locuri (7 anul trecut) si 652 cu pana la 26 locuri, de aproape trei ori mai mult, explicabil prin avantul pe care l-a luat transportul privat interjudetean.