Masinile anului 2002
0Marile case de productie auto au creat si in 2002. Pentru aceia care considera ca peisajul automobilistic este deja monoton, termenul "creatie" poate fi mult prea pretentios. Si totusi, chiar daca
Marile case de productie auto au creat si in 2002. Pentru aceia care considera ca peisajul automobilistic este deja monoton, termenul "creatie" poate fi mult prea pretentios. Si totusi, chiar daca roata a fost creata de mult, si in lumea automobilului de astazi se face creatie. Anul trecut, luminile s-au vazut chiar la Paris, la Port de Versailles. Auto Mondial din 2002 (28 septembrie - 13 octombrie) a fost cel mai mare spectacol auto al anului trecut. Sigur, francezii au avut noroc ca salonul de la Torino nu s-a mai tinut, ca sunt in alternanta cu salonul de la Frankfurt... Dar toti producatorii au vrut sa-si etaleze la Paris ce au mai elegant, mai impresionant. Salonul de la Paris Ales deja masina anului 2003, Renault Megane II a impresionat prin curaj. Curajul constructorului francez de a extinde si la clasa medie acel stil foarte propriu inaugurat cu modelele avangardiste, elitiste Avantime si Vel Satis. Ca si predecesorul sau, Megane II vrea sa "bata" concurenta cu multe dotari de serie, la preturi competitive: ABS, opt airbag-uri, airbag anti-imersie sub scaunul soferului si cel din dreapta fata, directie asistata, volan reglabil in inaltime si in adancime, frana de mana "tip aviatie", aer conditionat, geamuri fata actionate electric, cartela pentru pornire, imobilizator electronic - pentru un pret de baza de circa 14.000 euro. Va fi disponibil in sase tipuri de motorizare (doua Diesel) - de la 1,4. si 80 CP la 2. si 136 CP - patru tipuri de finisare, patru tipuri de interior. Ce le place europenilor? Fiecare lume cu arta ei automobilistica. S-ar zice ca europenii s-au americanizat; rar s-au mai vazut la un salon european atatea premiere bogate: Mercedes - care fabrica peste Ocean un 4 x 4 de lux (SUV), Clasa M - a reinviat un nume celebru, Maybach, intr-un pachebot de lux; masina poporului, Volkswagen - care se mandreste cu noile modele Bentley de peste Canalul Manecii - vine acum cu un SUV "razboinic", Touareg; Porsche - care peste tot in lume este sinonim cu sportul performant de lux - si-a pus in cap sa devina un Yankeu Sporft Utility Vehicle (macar isi onoreaza renumele, fiind cel mai puternic 4 x 4 din lume, la un pret de 100.000 de euro). Si totusi, pacheboturile nu sunt moda pe batranul continent. Pentru batranele strazi din orase lor, europenii cauta masini suple, care sa se strecoare usor in ambuteiaje si pentru care sa gaseasca un loc de parcare. Un scuter, o motocicleta sunt ideale, dar pentru cei care vor mai multa siguranta s-au inventat masinutele ciudate de doua locuri tip Smart. Unde mai pui ca apara plamanii oamenilor si... istoria orasele lor. Pentru ca europenii nu-si pot permite luxul de-a spune "modul de viata al americanilor nu este negociabil", la fel ca presedintele Bush, in 1992, la un seminar privind efectul de sera. In halele salonului de la Paris, banderole publicitare afisau cu mandrie "masinile din 2002 polueaza de 10 ori mai putin decat cele din 1990". Dar iata cum arata top 10 in vanzarile de automobile in Europa (UE), in prima jumatate a anului trecut: Peugeot 206 (4,2%), Volkswagen Golf (4,1%), Ford Focus (3,9%), Renault Clio (3,5%), Renault Megane (3,5%), Fiat Punto (3%), Opel Astra (3%), Opel Corsa (2,9%), Peugeot 307 (2,8) Citroen Xsara (2,8%). In 2001, in Europa s-au vandut aproape 15 milioane masini, iar pentru 2002, statisticile vorbesc de o usoara scadere. Anul trecut a confirmat popularitatea in crestere, in Europa, a motorizarii Diesel, estimandu-se o pondere de 62% din total vanzari autoturisme.