Ion Tiriac: Unii oameni colectioneaza timbre. Altii, tablouri. Pe mine m-au fascinat, de cand ma stiu, masinile
0"Unii oameni colectioneaza timbre. Altii, tablouri. Pe mine m-au fascinat, de cand ma stiu, masinile". Astfel explica Ion Tiriac cea mai mare dintre pasiunile pe care le are - automobilele de lux. Un
"Unii oameni colectioneaza timbre. Altii, tablouri. Pe mine m-au fascinat, de cand ma stiu, masinile". Astfel explica Ion Tiriac cea mai mare dintre pasiunile pe care le are - automobilele de lux. Un subiect despre care a acceptat sa ne vorbeasca in exclusivitate. De cand a inceput sa castige bani, mai intai din tenis, pe urma din afaceri, fostul tenisman a vrut si a avut nu doar aproape tot ce a existat mai bun in materie de automobile. A "vanat", o viata intreaga, doar "piesele" rare, de colectie. "Am fost aproape obsedat de masinile de serie mica. Mi-am dorit mereu ca una dintre putinele exemplare aparute in toti anii acestia din urma sa-mi apartina mie". Datorita relatiilor pe care si le-a facut de-a lungul vremii, in toate cercurile internationale importante, inclusiv pilotii de elita din Formula 1 i-au fost dintotdeauna prieteni apropiati, foarte putine au fost modelele care i-au scapat. In jur de 20 de asemenea "bijuterii", majoritatea dintre ele - desi vechi de peste trei decenii au doar cativa kilometri la bord - se gasesc randuite, probabil dupa anumite criterii, intr-un garaj impresionant situat in incinta sediului Mercedes, al carui reprezentant in Romania este tot domnul Tiriac. Nici nu mai stie numarul masinilor de colectie pe care le detine Cu cativa ani in urma, stransese atat de multe modele, incat nici macar nu le mai stia numarul. Nici acum nu stie exact cate masini de colectie poseda. Povesteste cu umor ca intr-o zi, aflandu-se la Monte Carlo, i s-a spus "Tiriac draga, sapte masini iti ajung. Monte Carlo e mic. Unde crezi ca o sa poti sa le mai garezi si pe urmatoarele?". Putin mai tarziu, cand a realizat de fapt ca intr-adevar nu mai avea unde sa le tina, a decis sa vanda cateva "la un pret de nimic", iar pe restul le-a adus in tara. "Am o relatie speciala cu fiecare dintre aceste masini. Absolut toate au valoare sentimentala pentru mine", spune proprietarul lor. Cea mai clara dovada - nu le imprumuta nimanui, niciodata. Printre bolizii care iti taie rapid rasuflarea, se afla si o motocicleta Harley-Davidson seria numarul 1 dintr-una de o suta, primita in dar chiar de la Harley Davidson, la aniversarea a 75 de ani de la crearea celebrei marci. Langa ele, un Citroen 15 SIX, an de fabricatie '52, care a apartinut guvernatorului Bancii Frantei. Urmeaza un Ferrari 400i, un Jaguar XJ 220 (cea mai scumpa masina care a intrat vreodata in Romania, aproximativ jumatate de milion de dolari), un Lamborghini Diablo din '91, un Ford RS 200 Ghia, un Chevrolet Corvette din '73 si mai tanarul Mercedes-Benz E60 AMG din '90, o masina special conceputa pentru domnul Tiriac. Toate acestea reprezinta o parte din superbul "patrimoniu" automobilistic al renumitului om de afaceri. Pe unele dintre aceste masini le-a primit cadou de la prieteni. Pe altele si le-a cumparat singur. Pe cateva nu le-a condus niciodata, "fiindca n-a avut timp". Iar cu cele cu care a apucat cat de cat sa mearga nu a parcurs in total mai mult de 10-20 km pe an cu fiecare in parte, nici in Romania, nici la Monte Carlo, unde e rezident inca din anii '70. Cea mai "uzata" dintre ele a ramas un Ferrari, cu care s-a plimbat cu ani in urma prin Europa, America si America de Sud, reusind sa parcurga cu el in jur de 4.000 de km la bord in 25 de ani! A inceput cu un camion, la varsta de 13 ani! Ion Tiriac a invatat sa conduca la varsta de 13 ani, pe un camion, ispitit de un prieten bun - jucator de hochei - care era sofer la uzina Steagul Rosu din Brasovul natal si alaturi de care la vremea respectiva lucra acolo si copilul Tiriac. In studentie, cu banii stransi din sport, si-a luat prima masina - o Skoda - "si aceea cumparata cu mari eforturi. Atunci, sa-mi fi cumparat un Ferrari, ar fi fost ca si cum mi-as lua acum un Transatlantic". Totusi, in '74, adica la doi ani dupa ce si-a incheiat cariera sportiva, a avut primul Ferrari. Acela a fost un lux. Urmatoarele au raspuns dorintei de a avea orice model. Desi le indrageste pe toate, astazi Ion Tiriac le conduce foarte rar. Nu are timp, iar mijlocul de transport cu care se deplaseaza de regula este avionul - si acela proprietate personala. Prin Bucuresti, circula intotdeauna cu un Mercedes, pe care il schimba o data la sase luni si pe care il conduce soferul. "La volan iti trebuie atentie. Nu-ti poti permite sa faci greseli, de aceea prefer sa-i las acum pe altii. Am avut si eu o varsta la care ma suiam seara in masina la Paris si ma mai opream dupa 24 de ore la Bucuresti sau la Roma, fie ca era frig, zapada, ploaie sau arsita". Singurele exceptii pe care le mai face sunt rarele escapade estivale pana la Snagov si inapoi cu una dintre "comorile" sale rare. Singura problema - una de alegere.