Iasiul, ramas fara parcari dupa ce si-a triplat "parcul auto"
0Pietonii fac slalomuri pe trotuare, iar mijloacele de transport in comun intarzie cu orele din pricina masinilor parcate in locuri interzise
Zeci de mii de masini se inghesuie zilnic prin municipiul Iasi. Alte zeci de mii zac in parcari, garaje, pe trotuare, in intersectii sau aiurea. In ultimul deceniu, urbea - care si-a triplat "parcul auto" - a devenit neincapatoare pentru cel putin 200.000 de autoturisme si autovehicule aflate in proprietate sau in tranzit prin Iasi. Din cei peste 350.000 de locuitori ai Iasiului, mai bine de 60.000 sunt, oficial, proprietari auto si achita primariei, anual, birul per masina. Teoretic, pentru cateva sute de mii de lei (500.000 lei, suma fixata in 2002 pentru persoanele fizice, si un milion de lei pentru persoane juridice), beneficiarilor li se asigura sosele line si locuri de parcare. Practic, strazile au cratere, iar putinele parcari terane (urbea nu are inca parcari subterane sau suspendate) sunt tot timpul arhipline. Mai ales in zona centrala, pe trotuare, sub indicatoarele rutiere oprirea interzisa sau stationarea interzisa, masinile "stivuite" obliga pietonii sa circule pe partea carosabila sau sa faca slalomuri. Sesizata, Primaria Iasi a promis cetatenilor ca trotuarele vor fi eliberate incepand din luna aprilie. In viitor, numeroase echipe ale Regiei Autonome de Transport Electric in Comun (RATEC) vor amenda soferii care parcheaza in locuri interzise deoarece mijloacele de transport intarzie cu orele. Mai mult, primaria va achizitiona un utilaj de tractare a autovehiculelor care incurca circulatia sau blocheaza trotuarele. In iunie, primaria va inaugura prima parcare subterana din oras, cea de la Hala Centrala, iar din 2004 un investitor privat va amenaja prima parcare etajata, situata in vecinatatea prefecturii.