DRIVE TEST - Continental GT - un vis de vacanta in insulele britanice
0* In vacanta ai dreptul sa visezi frumos * Este motivul pentru care am ales ca in aceasta perioada sa va ofer si impresii despre masini din segmentele super-sport si lux.
Fara indoiala, stiti ca un coupe de lux nu este o noutate pentru Bentley. Compania britanica isi obisnuise fanii sa savureze un nou GT la fiecare 20-25 de ani. Cadenta n-a fost insa respectata decat pana la mijlocul secolului trecut, dupa care a fost intrerupta din ratiuni financiare. Ideea nu fusese insa abandonata. Si, dupa preluarea marcii de catre grupul Volkswagen, care a insemnat si o injectie de capital de circa 830 milioane de euro, a revenit in actualitate. Cu atat mai mult cu cat oficialii companiei germane au apreciat ca un inceput de parteneriat avand la baza un astfel de model poate sa fie de bun augur.
Cumparatori? Cu miile, chiar daca acum clientii super-coupe-urilor prefera sa faca touring cu avionetele personale, iar Gran Turismo nu mai este sinonim, precum pe vremuri, cu un breakfast pe Champs-Elysees si o escapada la Monte Carlo. Dovada cea mai buna ca traditia rezista este pleiada de modele lansate in ultima vreme: Mercedes-Benz CL65 AMG, Ferrari 612 Scaglietti, Aston Martin DB9 sau protagonistul acestui drive-test, Continental GT.
Opulenta anilor '30 a fost readusa la viata
La prima intalnire, noul super-coupe al celor de la Bentley tinde sa te timoreze prin masivitate. Continental GT nu este mai lung decat un Jaguar XK8, dar este extrem de lat. Iar amplitudinea sa este sporita de absenta liniilor frante, inlocuite de o imbinare de suprafete convexe si concave, distanta mica fata de sol si aripile evazate. Senzatia este intarita, suplimentar, de grila masiva, tipica pentru Bentley, ce este incadrata de cate o pereche de faruri rotunde. Cel din interior, mai mare, precum cele ale automobilelor de lux din anii '20 si '30, dezvaluie un alt atribut al modelului: opulenta.
Acesta este, de altfel, cuvantul care descrie cel mai bine interiorul, in care luxul se simte prin fiecare por. Stiind deja ce ofera Audi pentru modelele sale Premium, va puteti da seama, punand la socoteala sporul de pret, cam pe unde se situeaza Continental GT. Pielea fina, lemnul sau ceasul Breitling dezvaluie faptul ca aceasta este o masina pentru cei care apeleaza la Versace pentru haine, se bronzeaza in Barbados si isi aleg apropiatii dintre personalitatile zilei. Si pentru ca, in cazul acestor persoane, orice detaliu conteaza, pe langa deja clasicele sisteme hi-fi, ori finisarile migaloase, sugerand perfectiunea, coupe-ul este dotat cu mici carlige pentru costume, dar si cu un spatiu special in portbagajul capitonat, care permite transportarea schiurilor. In fine, pentru a maximiza confortul, noul Bentley are o dubla personalitate. Afara, ii auzi tunetul de neconfundat care te face sa te intrebi daca nu cumva asisti la o demonstratie a unei escadrile de bombardiere, in timp ce inauntru, dupa cum aveam sa observam de-a lungul testului, indiferent de viteza cu care rulezi, poti sa-ti auzi bataile repezi ale inimii. Pana acum credeam ca numai mincinosii si afonii pot jura cu buna credinta in fata unui politist ca nu stiau ca au depasit de mult viteza legala. Imi dau acum seama ca in aceasta categorie intra si cei care s-au aflat intr-un Continental GT.
Suta, atinsa in 4,7 secunde
Va intrebati probabil daca mai ai senzatia unui coupe super-rapid? Cu siguranta. Indiciile sunt reprezentate de scaunele profilate, tip sport, dar si de multimea de elemente cromate, semn clar ca nu ai de-a face cu o limuzina. Ideea este intarita de faptul ca numai in cazul in care in spatele meu ar sta o clona de-a mea ar putea sa se simta, temporar, comod. Si asta pentru ca nu masor decat 1,70. Din clipa in care te apropii de inaltimea medie, este clar, ori ai ca pasageri copii de pana la 10 ani, ori te obisnuiesti cu gandul ca ai o masina cu doua locuri. Pana la urma, nici nu este o tragedie, cu atat mai mult cu cat nu m-as vedea in postura de pasager stiind de ce este in stare noul coupe al lui Bentley.
Propulsorul twin-turbo W12, montat in fata axei centrale intr-o pozitie in care-ti da senzatia ca poate sparge grila, provine de la Phaeton, numai ca a fost dezvoltat astfel incat puterea sa maxima sa urce de la 420 la 552 CP (se obtine la 6.100 rpm). Astfel ca, atunci cand apesi vartos pedala de acceleratie, ajungi extrem de rapid catre viteze care-i pot determina pe ceilalti sa creada ca te-ai cam saturat de viata. Inchipuiti-va ca pentru a atinge 100 km/h ai nevoie de doar 4,7 secunde, desi ai de-a face cu un monstru care cantareste peste doua tone. Mai precis, 2.410 kilograme.
Puterea despre care vorbeam este implinita si de o flexibilitate de exceptie, cuplul maxim fiind disponibil de la 1.600 rpm pana la 6.000 rpm, foarte aproape de zona rosie. Un atu, nu-i asa?, pentru un tourer care, potrivit numelui, iti permite sa strabati continentul in cea mai mare viteza. Si intr-un confort maxim, capitol la care contribuie suspensiile pneumatice controlate electronic (provenite tot de la Phaeton), care au fost presetate pornindu-se de la notitele inregistrate in teste indelungi de Derek Bell, un cunoscut pilot in cursele de anduranta. Iar faptul ca n-am resimtit obisnuitele crevase care brazdeaza asfaltul strazilor bucurestene arata ca si-a facut treaba cum trebuie.
Toata forta motorului se transmite trenului de rulare printr-o cutie de viteze secventiala cu 6 rapoarte, care poate fi actionata cu ajutorul levierului sau al clapetelor de pe volan. De data aceasta, este vorba de un element preluat de la Audi A8, cunoscuta transmisie ZF care permite trei tipuri de utilizare: manuala, semiautomata si automata. Indiferent de varianta aleasa, ea ofera un raspuns exact si foarte rapid, putand sta fara sa roseasca alaturi de cele care echipeaza M-urile celor de la BMW sau versiunile AMG ale celor de la Mercedes.
Tractiunea integrala, preluata de la A8
Tot de la A8 a preluat Continental GT si tractiunea integrala, o premiera in istoria marcii, amortizoarele, controlul electronic al stabilitatii si ABS-ul, ultimele doua putand sa fie, daca doriti, deconectate. Un complex de atuuri care ofera premisele unei stabilitati de invidiat. Capitol la care mai contribuie si pneurile late (masina este echipata in standard cu jante de 19 inch) sau spoilerul, ce este subtil disimulat intre suprafata vitrata si linia portbagajului, si care actioneaza de la 110 km/h (v-ar putea da de gol in fata oamenilor legii care cunosc acest amanunt...).
In pofida masivitatii, ruliul este cvasiinexistent, directia, liniara si comunicativa, ofera un feed-back excelent, motiv pentru care ai senzatia ca masina este pusa pe sine chiar si in virajele mai strinse abordate la limita. Fara in-doiala, o astfel de bomba pe roti nu se putea lipsi de un sistem de franare performant. Si, intr-adevar, avem de-a face cu un record in ceea ce priveste dimensiunile (405 mm in diametru) si o eficacitate de exceptie. Va recomand insa, la primul contact, o scurta perioada de acomodare, in care sa obtineti reperele reactiei sale.
Sfatul nostru: Nu urcati in spate! Si spun asta nu doar pentru ca nu-i suficient loc pentru o persoana peste medie decat daca-i chinuieste pe privilegiatii din fata, ci mai ales pentru ca experienta la volanul lui Continental GT este un regal al simturilor. Sincer, pentru o zi pe luna in care m-as afla la volanul sau sunt dispus sa circul in restul timpului cu autobuzele RATB, la orele de varf.