DRIVE-TEST - C4, un coupe cu stil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Locul doi in Car of the Year 2005, cu 267 de puncte. Si, mai mult, o clasare inaintea lui Focus si Astra, doua dintre modelele care vizeaza acelasi segment de public. O sa ne intelegeti, in aceste

Locul doi in Car of the Year 2005, cu 267 de puncte. Si, mai mult, o clasare inaintea lui Focus si Astra, doua dintre modelele care vizeaza acelasi segment de public. O sa ne intelegeti, in aceste conditii, curiozitatea cu care am asteptat sa punem la incercare noul Citroen C4. Cu atat mai mult cu cat am avut pe mana versiunea VTS. Stilistic vorbind, C4 m-a lasat cu gura cascata de la prima sa aparitie. Ce m-a impresionat intr-atat? Radicalitatea schimbarii vizavi de predecesorul sau, Xsara. Apoi, modul in care pune in valoare imaginea de marca, chevronul alungit pe calandru, capitol la care cred ca avem de-a face cu cea mai fericita solutie de la Traction Avant incoace. In plus, originalitatea, cu atat mai mult cu cat ceilalti competitori din segment au optat pentru o atitudine conservatoare. Rotile anterioare plasate mult in spate, astfel incat aripile taie din usi, precum la C2, spatele rotund (la hatchback), respectiv taiat, precum la Alfasud Sprint sau CRX, ofera un impact vizual atat de puternic incat poti spune ca, spre exemplu, pe noul Focus nici nu-l mai bagi in seama. Intr-un cuvant, daca pe Xsara n-o tineai minte, si te chinuiai sa gasesti o legatura cu succesele din WRC, acum ai parte de un model care, vizual vorbind, face parte din familia Mondialului. Asa incat parca iti pare si rau ca intr-un moment in care Citroen isi reconsidera valorile a decis sa spuna adio unui program care a avut atata succes precum cel WRC.
Interiorul, o surpriza placuta
Te-ai astepta ca in interiorul coupe-ului sa gasesti mai putin spatiu decat in cazul hatchback-ului. Gresit! Cotele sunt identice. Exista insa si o problema. Bancheta spate, un pic inaltata comparativ cu primul rand de scaune, si plafonul plonjat fac ca spatiul pe inaltime sa fie insuficient pentru o persoana cu o inaltime de peste 1,80 metri, iar in incercarea de a gasi o pozitie care sa elimine senzatia de claustrofobie, luand o pozitie mai joasa, respectivul va aprecia ca nici spatiul pentru genunchi nu este OK. Plansa de bord este simpla. Aici as reprosa faptul ca, exceptind zona superioara, realizata dintr-un material cu textura fina, cu mici striatii, plasticul folosit se plaseaza sub media categoriei. Pacat, pentru ca in rest abunda elementele care te fac sa te simti eroul unui film SF. Si este vorba de o senzatie placuta, nu aceea, pe care ti-o ofera alte realizari de gen, care te fac sa te simti robul tehnologiei.
Bord de nava spatiala
In habitaclu abunda elementele care te fac sa te simti eroul unui film SF. Astfel, volanul este unic: se roteste numai coroana, in timp ce partea centrala ramane fixa. Acest amanunt permite o forma optima a airbagului, care se deschide mereu in aceeasi configuratie, indiferent de pozitia volanului, dar si faptul ca soferul gaseste intotdeauna in acelasi loc comenzile pentru limitatorul si regulatorul de viteza, computerul de bord si sistemul audio. In spatele volanului sunt plasati martorii luminosi pentru semnalizare si sistemul de iluminare, dar si display-ul pentru turatie, care, parca pentru a da o nota de spectacol, se inroseste atunci cand ajungi la regimul maxim. La baza parbrizului se afla un alt ecran, sensibil la lumina (pentru a permite o buna receptie a informatiilor indiferent de conditiile externe), pe care se pot citi datele vizand viteza de deplasare, rulajul masinii si mai multi parametri ai motorului. In fine, consola centrala mai inglobeaza un display pentru computerul de bord si navigatie, iar in zona inferioara sistemul de climatizare si cel audio. Credeti ca lista se opreste aici? Nicidecum. De-a lungul testului am descoperit buna izolare fonica, datorata geamurilor laminate, care au, in egala masura, si un rol de protectie antiefractie. Ne-am reintalnit si cu LDWS (Lane Departure Warning System), sistemul care echipeaza si C5 face-lift, si care avertizeaza in mod automat atunci cand ai schimbat neintentionat banda, inducand vibratii in scaunul soferului in partea in care s-a produs depasirea limitei drumului. Acesta nu este singurul element comun celor doua modele, C4 preluand si farurile directionale cu Xenon "dual-function", la care fasciculul de lumina urmeaza bracarea rotilor, pivotand orizontal cu un unghi de 15 grade pentru farul din interiorul virajului si cu 8 grade pentru cel din exterior.
Confort bun pe drumuri proaste
Afland ca C4 imparte cu 307 platforma si propulsoarele ai putea crede ca, exceptand imaginea, vei avea parte de acelasi tip de senzatii la drum. Din nou o impresie gresita, C4 avand, in mod evident, propria-i personalitate. Gratie amortizoarelor recalibrate si a suspensiilor tari ai parte de confort chiar si pe drumuri de o calitate inferioara. Tinuta de drum este foarte buna, oferind un feedback corect in toate situatiile. In momentul in care fortezi, inregistrezi o usoara tendinta subviratorie, insa previzibila si controlabila, iar in momentul in care intalnesti o portiune de sosea umeda sau un pic alunecoasa, nu este cazul sa te sperii daca nu depasesti limitele bunului simt, sistemele electronice (ABS, ESP, EBD si ESP) mentinand masina pe traiectoria dorita. In fine, atunci cand va doriti, puteti apela la limitatorul de viteza, care va permite sa nu depasiti valoarea setata decat apasand puternic pedala de acceleratie. Or, daca actiunea este constienta, nu va mai puteti plange ca ati avut probleme cu radarul.
Suta in 8,4 secunde
Am lasat la urma, dupa cum ati bagat de seama, motorul si cutia. Sigla VTS te indeamna sa te pregatesti pentru o intalnire cu senzatiile tari. Ei bine, lucrurile stau numai pe jumatate asa. Cei 180 de CP oferiti de motorul 2.0 nu sunt in masura sa faca din C4 un concurent in segmentul hot-hatch, un exemplu fiind faptul ca sprintul 0-100 km/h se realizeaza in 8.4 secunde. Pentru a avea un raspuns demn de luat in seama al motorului trebuie sa urci la peste 4.000 rpm, in timp ce maximum de performante se ating catre zona rosie (in apropiere de 7.000 rpm). Insa ceea ce penalizeaza si mai mult prestatia sportiva este cutia, cu 5 rapoarte extrem de lungi. Am simtit de multe ori ca aveam nevoie si de a 6-a si jinduiam dupa transmisia ce i-a fost incredintata celuilalt VTS, 2.0 HDI. Pe care, sincer, o apreciez ca fiind cea mai buna oferta dintre cele 7 pe care le propune Citroen.

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite