Cum sa alegi scoala de soferi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La inceputul anilor '90, in Bucuresti aparuse o placuta: spre Sandy Belle. Aceasta era eroina unui simpatic film de desene animate japonez difuzat in acea perioada si care prindea nu doar la

La inceputul anilor '90, in Bucuresti aparuse o placuta: spre Sandy Belle. Aceasta era eroina unui simpatic film de desene animate japonez difuzat in acea perioada si care prindea nu doar la prichindei. Dar sageata indica ceva cu totul neasteptat - scoala de soferi. Acest mod hazliu de a iesi in evidenta arata ca piata incepuse deja sa se aglomereze. Scolile de soferi aparusera precum ciupercile dupa ploaie, iar explicatia era foarte simpla: tot mai multi romani voiau sa aiba permis. Astazi, oricare roman, care poate nu-si mai aduce aminte de pasnicele desene japoneze, dar care se va uita pe calculatorul conectat la Internet, va descoperi ca sunt zeci de firme "scoala de soferi". Se pare ca numai in Bucuresti sunt peste 70 de scoli, iar instructori sunt inregistrati cateva mii. In 1989, aproape toti instructorii auto se gaseau la "Ilioara" si nu treceau de 300 - isi aminteste Ioan Maris, directorul acestei scoli de soferi din Bucuresti. Multi instructori lucreaza independent, cu masina proprie. Pe Bogdan Teodorescu, 40 de ani, l-am "gasit" pe Internet; a inceput prin a face un curs special de instructori auto in 1995. Pe atunci se cerea ca minimum cinci ani sa lucrezi intr-o "scoala" autorizata, dar dupa aceea a pornit pe cont propriu. In lunile bune are 5-6 cursanti pe luna, cu care face orele de "traseu"; pentru pregatirea teoretica si testarea psihologica colaboreaza cu alta scoala. Pregatirea nu inseamna doar cele 30 de ore de conducere cu instructorul alaturi; sunt necesare inca 40 de ore de teorie (legislatie rutiera, cunoasterea autovehiculului, masuri de prim ajutor). De asemenea, trebuie organizata si testarea psihologica, care presupune doua probe: scris, pe baza unor teste de verificare a concentrarii, spiritului de observatie, respectiv practic. Si la acest capitol a intervenit calculatorul. La Ilioara - scoala infiintata in 1959 - se mai gasesc relicve precum "strungul", pentru verificarea coordonarii miscarilor ori dispozitivul prin care se vedea daca viitorului sofer ii tremura mana. "Chiar si noi le folosim foarte rar, numai in cazuri cand consideram ca e nevoie de teste suplimentare; acum testarea se face, cu aceleasi rezultate, pe calculator, pe baza unor programe speciale"- spune Smaranda Grosu, psiholog la scoala Ilioara. Atata timp cat activitatea este autorizata, este firesc sa consideram ca n-ar trebui sa fie nici o diferenta intre scolile cu sediul intr-un apartament, scolile "vechi" ori instructorii independenti. Dar chiar daca un instructor are aceeasi scolarizare (in prezent este necesara absolvirea unui curs la Autoritatea Rutiera) departajarea se face prin calitatile de pedagog, experienta, constiinciozitate... De obicei, cartea de vizita se castiga din vorba in vorba: "am avut eu un instructor bun". Cateva repere in alegerea unei scoli de soferi * preturi practicate : 2,8 - 3,6 milioane lei/curs - Categoria B (unele scoli acorda reduceri pentru tineri studenti, elevi, ori pentru ... cursanti veniti de la alte scoli) se mai adauga 500-600.000 de lei, fisa medicala, aviz psihologic, taxa examen, fotografii tip, fotocopii; circa 1,8 milioane - Categoria A, A1 * scoala se ocupa de formalitatile pentru inscrierea la examen; pentru primul examen, se pune la dispozitie masina pe care s-a facut pregatirea; * chiar daca nu mai sunt probe obligatorii la examenul pentru "B", nu trebuie sarit peste orele de poligon si de conducere pe timp de noapte. * masina pe care se face pregatirea poate fi un criteriu, dar la cele mai multe scoli aceasta este Dacia 1310.

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite