Verdictul specialiştilor: Victoria incendiară a lui Verstappen, analizată superb de doi români

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Max Verstappen, noul campion mondial la Formula 1
Max Verstappen, noul campion mondial la Formula 1

Lumea pasionaţilor de Formula 1 a trăit, duminică, cel mai frumos scenariu posibil: acordarea titlului mondial la ultima cursă a sezonului, când Lewis Hamilton (36 de ani, Mercedes) şi Max Verstappen (24 de ani, Red Bull) au pornit la egalitate de puncte, la Abu-Dhabi (Emirate).

Câştig de cauză a avut pilotul olandez care, după o succesiune nebună de evenimente, care l-a adus în spatele lui Hamilton, la ultima tură, a reuşit să-l depăşească pe acesta pentru a câştiga primul său titlu mondial din carieră.

Imediat după această cursă dramatică, încântătoare şi cu adevărat spectaculoasă, reacţiile au curs în mediul online. Cele mai bune au fost publicate de Alexandru Ştefan şi Andrei Brânduşescu, amândoi foşti ziarişti la „Adevărul“ şi pasionaţi de Formula 1, de ani buni.

„Adevărul“ vă oferă mai jos fragmente din analizele lor savuroase.

Fane

Alexandru Ştefan: „Mai bine de atât, nici nu se putea!“

*A fost unul dintre cele mai tari sezoane din istoria Formulei 1.

*Mai bine decât sa se decidă totul în ultimul tur din ultima etapa, nici nu se putea! 

*Lewis va fi cel mai bun din istorie când se va duce la o echipa mai slab cotată (cum a făcut Schumi când s-a dus la Ferrari, care era cam ce e şi acum) şi va câştiga.

*Ma uit la F1 de la începutul anilor 90, de când a început sa se transmită în România. Acesta a fost cam cel mai tare sezon, cu câteva minusuri.

*Prea a devenit un sport de domnişoare, nu mai e racingul ala adevărat cand se dădeau de parapeti. Acum e penalizata orice nebunie în numele sigurantei. De asta îmi place Max, ca e „crazy“ (n.r. - nebun), asa a zis şi Hamilton de el. 

*Deciziile comisarilor sunt dubioase de multe ori.

Brandusescu

Andrei Brânduşescu: „FIA a decis să nu mai joace după propriile sale reguli“

*Înainte de toate, cine mă cunoaşte ştie foarte bine că sunt fan Ferrari şi că Charles Leclerc este pilotul meu favorit. Ca să nu existe vreo discuţie cu privire la bias. 

*Singurul lucru pe care mi l-am dorit în acest sezon privitor la lupta la titlu a fost ca Hamilton să câştige cursele din Qatar şi Jeddah, parţial pentru că mi se părea fitting pentru acest sezon ca titlul să se decidă în Abu Dhabi şi parţial pentru că ce a făcut britanicul în Brazilia a fost demn de toată admiraţia oricărei persoane care nu se lasă orbită de ura pe care i-o poartă.

*Şi s-a întâmplat cum mi-am dorit şi cum ar fi fost cel mai frumos pentru un astfel de sezon. Verstappen şi Hamilton au ajuns în Abu Dhabi, la egalitate de puncte, cu ochii întregii planete asupra lor. Oameni care nu aveau habar cine sunt cei doi până acum 2 săptămâni au început să emită opinii, mai mult sau mai puţin pertinente despre cât de fair a fost lupta dintre cei doi, care dintre cele două echipe au fost ajutate mai mult în restul sezonului şi multe altele - genul de discuţii pe care le vezi în studioul unei televiziuni care transmite Liga 1. Aia românească.

*Sunt discuţii care nu creează nimic productiv, care nu se rezolvă nici măcar prin „care ţipă mai tare“. Pentru fiecare moment Silverstone, unde Max a fost victima unei coliziuni cu Lewis, a existat un moment Interlagos, unde Max nu a fost penalizat după ce l-a scos în afara circuitului pe rivalul său. Te poţi certa zeci de minute cu un fan Max sau Lewis, fiecare invocând propriile motive pentru care pilotul favorit a fost defavorizat, şi fiecare având o urmă de dreptate.

*Însă cu toate controversele, am ajuns în Abu Dhabi. În momentul zero (acelaşi ca diferenţa de puncte dintre cei doi), unde cel mai bun pilot pe acest circuit câştigă titlul mondial.

*Sau cel puţin aşa ar fi trebuit să fie. Spuneam mai sus că ochii întregii planete au fost pe această cursă. Toată lumea avea o opinie, toată lumea ţinea cu Max sau Lewis. Şi FIA (n.r. - Federaţia Internaţională de Automobilism) a ştiut asta.

*Aşa se face că ajungem în turul 53, când Nicholas Latifi pierde controlul Williams-ului său şi ajunge în zid. Sunt 5 tururi rămase, iar Lewis are un avantaj imens, de 11 secunde, în ciuda faptului că pneurile sale au trecut deja prin 39 de tururi. Direcţia de cursă anunţă Safety Car, plutonul se compactează şi Max Verstappen intră imediat la boxe pentru a schimba pneurile.

*Apoi, vine acel moment în care FIA a decis să nu mai joace după propriile sale reguli. Anunţă, iniţial, că maşinile depăşite cu un tur nu vor mai avea voie să treacă pe lângă Safety Car şi să îşi reia poziţia naturală pe circuit, aşa cum se întâmplă de obicei, pentru a mai avea un ultim tur de cursă. Apoi, revin asupra deciziei peste jumătate de tur şi spun că, de fapt, monoposturile care se aflau între Hamilton şi Verstappen pot depăşi, astfel că Max ajunge fix în spatele lui Lewis la restart.

Hamilton

*Urmează un ultim tur în care Max Verstappen are pneuri proaspete şi Hamilton (foto) unele vechi de 44 de tururi în acest moment. Cu toată măiestria lui Lewis, probabil ar fi fost în stare să ţină în spate doar un Mazepin sau un Latifi într-un astfel de raport. Max reuşeşte o depăşire superbă, trece pe primul loc şi câştigă cursa şi campionatul mondial. Dramatism total, aşa cum şi-ar dori orice fan. Oare?

*Personal, ador drama. Ador victoriile în ultima clipă ale unei echipe, mai ales ca spectator neutru. Anul 2007 a fost cel în care mi-am ales pentru prima oară un pilot preferat, şi acela a fost Kimi Raikkonen, care a câştigat într-un mod incredibil primul şi singurul său campionat mondial în Formula 1. Însă când drama este artificială şi doar de dragul dramei, nu pot să nu am un gust amar în gură.

*Cu toţi ochii asupra sa, direcţia de cursă a avut de ales direcţia în care merge: cea care favorizează entertainment-ul, sau cea care favorizează sportul. A ales-o pe prima, aducându-l pe Verstappen în mod artificial cât mai aproape de Hamilton, pentru o ultimă şarjă în care olandezul a câştigat, având un avantaj uriaş. 

*Adevărul este că Max a fost al treilea cel mai bun pilot în această cursă, după Hamilton şi după un Perez magistral, care ar trebui să fie pe fiecare doză de Red Bull un an de-acum încolo pentru felul în care a pilotat azi. Îmi pare sincer rău că nu a terminat cursa, merita măcar acel podium mexicanul.

*Nu contest meritul lui Max. Campionatul era meritat în opinia mea de oricare dintre cei doi, pentru un sezon superb de Formula 1, cum nu am mai avut de mult. Dar nu pot să nu fiu profund dezamăgit de o direcţie de cursă care favorizează spectacolul, în dauna unor decizii raţionale şi normale, în aceeaşi linie cu cele din cursele anterioare. 

*Până la urmă, la o finală de Cupă Mondială, o echipă nu primeşte un penalty în ultimul minut dacă e condusă cu 0-1 doar fiindcă „poate intrăm în prelungiri, că aşa-i frumos”.

*Înţeleg că Mercedes protestează finalul, o decizie pe care o înţeleg în definitiv. Nu cred că se va întâmpla ceva cu acest protest, ar fi şi injust ca titlul să îi fie luat lui Max, oricât de mult ar fi beneficiat de pe urma acestor decizii de neînţeles şi ar complica şi mai mult un final deja controversat. E păcat, totuşi, că un sezon atât de frumos este umbrit de astfel de lucruri. Onwards to 2022.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite