Mihai Marinescu, pilot Formula 2: „Stau mereu cu grija banilor pentru cursă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mihai Marinescu
Mihai Marinescu

Cel mai bun pilot din istoria României bate la porţile Formulei 1, dar, pe lângă adversarii de pe pistă, e nevoit să se lupte şi cu lipsa fondurilor.

Câştigător la Monza, pilotul Mihai Marinescu (22 de ani) va merge la victorie în ultimele curse ale sezonului din Formula 2, care vor avea loc la Barcelona, la 29 şi 30 octombrie. După etapa din Italia, românul a lucrat pe simulator la Delft, în Olanda, apoi a venit la Braşov, unde a învăţat pentru un examen, fiind student la Universitatea Transilvania. Marinescu vrea să-şi continue studiile şi să facă un Master în Olanda sau Marea Britanie.

„Adevărul": Mihai, felicitări pentru victoria pe care ai obţinut-o la Monza, în prima cursă! În a doua ai avut ghinion.

Mihai Marinescu:
După ce am câştigat prima cursă doream să demonstrez că nu este o întâmplare, că sunt un pilot competitiv. În timpul calificărilor, atunci când mergeam foarte bine, am fost nevoit să revin la boxe din cauza valvei de admisie care a cedat. În cursa de duminică am ratat din cauza planetarei dreapta, care s-a rupt. I-am rugat pe mecanici să schimbe planetara în timpul cursei. Îmi doream să scot cel mai bun timp chiar dacă ştiam că nu mai pot să o termin.

Au fost primele incidente mecanice cu care te-ai confruntat în acest sezon?

Da, iar ele au venit cum nu se poate mai prost. Mecanicii au reuşit să schimbe planetara în numai şase ture. Adică să facă ceva ce dura, în mod normal, o jumătate de oră! Am revenit pe circuit pentru trei ture şi am scos cel mai bun timp. L-am îmbunătăţit cu încă o jumătate de secundă în turul trei cronometrat. Apoi am intrat la boxe. Am vrut să dovedesc că sunt cel mai rapid şi că puteam câştiga şi a doua cursă.

Monza e un circuit celebru în automobilism. Te simţi bine acolo?

Pentru mine, Monza reprezintă ceva special. Îmi convine acest circuit. Aş putea spune că acolo, în „Templul vitezei", a început totul pentru mine în automobilismul sportiv. Spuneam că Italia înseamnă mult pentru mine. La Mugello am obţinut prima mea victorie în monopost.

Ai alergat şi la Silverstone, un alt circuit mitic, care e foarte cunoscut din Formula 1. Acolo cum te-ai simţit?

La Silverstone a fost altceva. Eram la început de sezon. Acolo s-a ţinut prima etapă din acest an în Formula 2. Nu eram la fel de bine pregătit ca acum, când am ajuns să fiu în armonie cu maşina, cu echipa. După cursele din aprilie m-am aflat pe locul 3 în clasamentul general al Formulei 2. Acel rezultat m-a motivat pentru următoarele curse de la Magny-Cours.

Mai este o etapă din această ediţie a campionatului de Formula 2, iar diferenţa de puncte faţă de locul 3 a crescut. Mai ai şanse să termini pe podium?

Matematic este posibil, însă va fi destul de greu. Nu va conta doar ce voi face eu în cursele de la Barcelona, ci şi de rezultatelor adversarilor cu care mă lupt pentru clasarea pe locul 3. Eu, de regulă, mi-am propus să urc pe podium în curse. Am reuşit însă să câştig la Monza şi, pe undeva, îmi pare rău că nu am avut de la început ca obiectiv să mă impun în cât mai multe curse.

Îţi convine circuitul din Barcelona, unde va avea loc ultima etapă?

La început, nu mi-a plăcut să rulez pe acel circuit. Apoi, mergând destul de des acolo, am început să mă obişnuiesc cu el. Mai am de lucru însă pentru a fi cât mai competitiv pe acel circuit.

Ai fost sprijinit financiar de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului în acest sezon. 

Vreau să mulţumesc acestui minister pentru ajutorul financiar. Fără el nu aş fi fost în Formula 2. Banii s-au terminat însă după primele curse. La Monza, de pildă, nici nu am fost sigur că voi lua startul. Din păcate, am şi această grijă a găsirii surselor de finanţare. Mi-ar fi plăcut să mă pot concentra doar pe curse, însă nu este posibil.

După Monza ai plecat în Olanda, pentru a lucra pe simulator. Tot din cauza banilor care nu sunt foarte mulţi?

Şi în Formula 2 testele sunt importante. Cum şi participarea mea la ultima etapă din Formula 2 era pusă în pericol, tot din motive financiare, am optat pentru simulator pentru a mă pregăti. Am fost la Delft, la Universitate, unde am dezvoltat cu cei de acolo un program. Am folosit simulatorul.

Ce şanse ai să ajungi în Formula 1?

Şansele există, însă nu depinde numai de mine. Echipele de Formula 1 urmăresc piloţii care concurează în celelalte competiţii de monoposturi. Un loc 3 la final de campionat mi-ar aduce posibilitatea de a efectua teste cu echipa Williams. Ar fi un pas important pentru mine. Dacă nu, voi încerca şi la anul.

60 km/h, diferenţa între F2 şi F1

Pentru a înţelege cel mai bine diferenţa dintre Formula 1 și Formula 2 vom analiza câteva date înregistrate pe circuitul de la Monza în cursele din cele două discipline. Un tur al circuitului de acolo este făcut într-un timp mai mare cu circa 20 de secunde de monopostul F2 faţă de cel din F1. În „Marele Circ" propulsoarele sunt mult mai puternice: 2,4 litri V8 faţă de 1,8 litri V4. Viteza maximă în F2 atinsă în linia dreaptă a fost de 290 km/h, în timp ce în F1 s-au înregistrat 350 km/h.

40.000 de euro este suma aproximativă de care are nevoie un pilot ca să participe la o cursă de F2.

„Dacă nu pilot, măcar inginer să ajung în Formula 1"

E adevărat că ai participat la Campionatele Naţionale de schi în copilărie?

Da, ca orice copil mi-a plăcut mişcarea. Şi ca braşovean, având munţii aproape, am învăţat să schiez. Am participat la Campionatele Naţionale, în proba de Super G. Am ocupat locul 5. Pasiunea pentru sport am moştenit-o de la tatăl meu, care a făcut schi de performanţă. Mai am o mătuşă care a fost jucătoare de tenis.

Ai mai schiat în ultima vreme?

Îmi pare rău că în ultimii doi ani, fiind implicat în mai multe curse, unele dintre ele dificile, n-am mai avut prea mult timp liber. În copilărie, iarna schiam, iar vara făceam karting. După un timp, am început să mă ocup mult mai serios de automobilism, însă am schiat în continuare.

Ai spus că eşti foarte prins. Cu prietenii tăi când te mai vezi?

Mult mai rar. Atunci când vin acasă. De obicei, vorbesc cu prietenii la telefon sau ne trimitem mail-uri. Este o situaţie cu care m-am împăcat deja. Se ştie că sportivii nu prea au timp liber, iar în automobilism, unde trebuie să te pregăteşti atât pe tine, cât şi maşina, acesta este şi mai puţin.

Altfel, cum îţi petreci timpul liber?

Atunci când mă întorc la Braşov îmi place să merg în centrul vechi. Eu sunt iubitor de natură şi ador să-mi petrec cât mai mult timp în aer liber. Îmi place să mă distrez, însă o fac cu anumite limite. Mă feresc de excese. Altfel, mă uit la filme de groază sau ascult muzică. Prefer orice gen, mai puţin manelele.

Ştiu că eşti ocupat şi cu studiile...

Şi acum, când am venit în ţară, am învăţat pentru un examen. Sunt student în ultimul an la Universitatea Transilvania din Braşov, la Facultatea de Autovehicule Rutiere. Am mai făcut un an la Universitatea din Delft, în Olanda, prin programul Erasmus. După ce termin aş vrea să fac un master acolo sau în Marea Britanie. La racing, compoziţie sau dinamică. Deocamdată, nu ştiu ce mi s-ar potrivi mai bine. Decizia va fi influenţată şi de ceea ce voi face ca pilot. În cazul în care nu voi reuşi pe circuit, aş vrea să ajung în Formula 1 măcar ca inginer.

"Este o diferenţă ca de la cer la pământ între Formula 1 şi Formula 2. Spre deosebire de ei, noi folosim acelaşi tip de monopost, diferenţa fiind făcută de pilot.''

39 de puncte îl despart pe Marinescu de Ramon Pineiro, ocupantul locului 3 în clasamentul general al Formulei 2.

CV

- Mihai Marinescu
- Data şi locul naşterii: 25 ianuarie 1989 Braşov
- A început să practice cartingul în 2000, când a câştigat titlul naţional la clasa Cadet.
- În sezoanele 2000-2002, a fost campion naţional la karting.
- În 2005, în Formula Renault 1,6, a obţinut două victorii, un loc 2 şi trei locuri 3 în Campionatul Italiei.
- În 2006, în Formula Renault 2,0, a avut zece clasări în Top 10.
- În 2007, a urcat pe podium în prima lui cursă de Formula 3.
- În 2008, în Formula BMW, a câştigat Macao Grand Prix. A terminat pe locul 11 la „general" în Formula BMW Europe.
- Anul trecut, a debutat în F2, întrecerea considerată „Antecamera Formulei 1".
- În acest an, pe lângă victoria de la Monza a avut clasări pe podium (locul 3) la cele două curse de la Red Bull Ring, în Austria.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite