"E clar că renumele şi frumuseţea Transfăgărşanului sunt un câştig pentru sporturile cu motor din România"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cursele pe Transfăgărăşan sunt spectaculoase FOTO Sunt Iulian Anghel, editor Adevărul, şi consider că este penibil să specific sursele fotografiilor
Cursele pe Transfăgărăşan sunt spectaculoase FOTO Sunt Iulian Anghel, editor Adevărul, şi consider că este penibil să specific sursele fotografiilor

Sibiu Rally Challenge se va desfăşura în perioada 20 – 23 august şi este un festival dedicat sporturilor cu motor care include şi Raliul Sibiului, etapa a şasea din Campionatul Naţional de Raliuri Dunlop desfăşurat sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv (FRAS).

Marco Tempestini a concurat la Sibiu pentru prima oară în 2007, iar în 2011, împreună cu Dorin Pulpea copilotul său, şi-a trecut numele pe lista celor care au câştigat cel mai dificil raliu pe macadam din România.

2007 a fost prima ta participare la Raliul Sibiului. Ce îţi mai aduci aminte din acea perioadă?
Marco Tempestini: Întradevăr aşa este, dar eu am debutat în CNR în 2006 şi din păcate nu am putut să particip în acel an la Raliului Sibiului din cauza unor probleme de afaceri şi a trebuit să aştept încă un an să debutez la Sibiu, raliul "legendă" de care toată lumea îmi povestea că este cel mai dur şi cel mai frumos din România. Când piloţii vorbeau de Sibiu, aveau o oarecare teamă de el, sau poate un mix de respect şi teama. După ce am început să concurez la Sibiu am înteles şi de ce. Rezultatul tău nu depindea doar de ce erai în stare să faci pe probe, dar şi de norocul tău şi de rezistenţa materialului de concurs.  Acropolis din România, este cea mai bună descriere!

În 2011,  după excluderea lui Gergo Szabo ai devenit câştigătorul raliului. Ce s-a întâmplat atunci?

Marco Tempestini: S-au întâmplat multe... ca în aproape toate ediţiile din Sibiu la care am participat! A fost poate unul din puţinele momente norocoase din participarile mele în CNR. Veneam de 3 ani la rând la Sibiu şi după ce eram protagonist pe probe nu reuşeam să termin cu un rezultat bun: 2008 abandon când eram pe primul loc şi mă luptam de la egal la egal cu Jarkko Miettinen, cel care a dominat acel sezon; 2009 mai multe pene care m-au retrogradat pe locul patru şi 2010 încă un abandon. Apoi în 2011 am primit victoria mea la masa verde, probabil ca o răsplată pentru ce s-a întâmplat în anii de dinainte.

Cât de important a fost pentru tine succesul de la Sibiu în 2011?
Marco Tempestini: La fel ca orice victorie, dar aceasta m-a ajutat să termin campionatul pe locul 2. Sigur, aş fi preferat să câştig Raliul Sibiului în 2008 sau 2010 sau 2012 când eram în postura de lider la general, dar aşa a fost să fie şi mă bucur că pot să mă număr printre câştigătorii celui mai dur raliu din România.

În 2008 ai abandonat, în 2009 ai fost la un pas de podium, şi în 2010 abandon din nou. Cât de dur era Raliul Sibiului în acei ani?
Marco Tempestini: Foarte dur. Nu puteai să mergi "încet" însă pentru că nu aveai şansa să te baţi pentru podium, dar mergând ceva mai tare pe probe, nu "blană" pentru că aşa nu aveai cum să termini la Sibiu, îţi asumai totuşi un risc de pană şi ca materialul de concurs să cedeze. Era o adevarată loterie. Trebuia să încerci să schimb ritmul tot timpul, între atac şi apărare... Şi doar la finalul probei ştiai dacă ai avut un timp bun sau nu.

De ce e nevoie pentru a putea câştiga la Sibiu?
Marco Tempestini: La Sibiu, în versiunea pe macadam, aveai nevoie să fie aliniate toate stelele!!! Adică pilotat perfect pe probe, cu ritmul potrivit pe fiecare secţiune din specială în funcţie de condiţiile de drum, noroc să nu faci pană şi o maşină perfectă din punct de vedere tehnic!

Mai ţii minte câte pene ai făcut în Raliul Sibiului?
Marco Tempestini: Nu, că am terminat degetele de la mâini să le număr!

Marco Tempestini

Care a fost proba specială favorită şi de ce?
Marco Tempestini: Sigur, emoţional vorbind Şanta pe noapte era ceva special, dar mie întotdeauna mi-au plăcut foarte mult Crinţi şi Gâtul Berbecului, foarte dure, dar capacitatea de a găsi ritmul şi viteza potrivite pe aceste probe a fost întotdeauna o provocare foarte frumoasă pentru mine.

Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului?
Marco Tempestini: La ediţia din 2008 cu Subaru N12 care se potrivea perfect, iar eu şi Dorin Pulpea, copilotul meu, eram foarte rapizi. Îmi amintesc că după sosirea pe Şanta de noapte, Dorin m-a certat că am mers prea prudent şi că sigur am pierdut mult faţă de ceilaţi... Când am primit însă timpul şi am văzut că am bătut proba a fost un moment comic în maşină. Din păcate motorul a cedat pe speciala Călugăru când eram în luptă la secunde cu Jarkko Miettinen pentru prima posibilă victorie la Sibiu.

Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului?
Marco Tempestini: Abandonul din 2012. Eram pe locul 2, înaintea celei de-a doua treceri pe speciala Gâtul Berbecului, şi recuperasem foarte mult din timpul pierdut cu o pană faţă de Edwin care mergea cu o maşină de grupa N. Aveam şanse mari să devin lider pe finalul raliului, dar ambreiajul de la Skoda, schimbat preventiv în parcul de service, a cedat chiar înainte de start.

Dintre toate maşinile cu care ai concurat vreodată cu care ai vrea să mai iei startul o dată în Raliul Sibiului pe macadam?
Marco Tempestini: Cel mai mult mi-ar plăcea să merg pe Crinţi şi Gâtul Berbecului cu o Toyota Corolla WRC cu care am concurat în Italia în 1999 şi 2000, dar şi cu Fiesta WRC ar fi interesant!

În 2012 ai abandonat, iar în 2013, când a fost şi etapă de Campionat European, ai terminat pe 4.  A fost ultima etapă pe macadam a raliului. Cum ai încheiat tu acest capitol?
Marco Tempestini: Aşa cum a fost tot timpul Raliul Sibiului. În 2012 am fost rapid pe probe şi eram foarte aproape de o victorie în CNR, dar am abandonat în favoarea lui Edwin Keleti, iar anul următor s-a întâmplat exact invers. Am mers mai prudent şi Edwin a abandonat în faţa mea şi am terminat pe locul 4 în ERC şi pe 2, după Francois Delecour în CNR. Asta a însemnat tot timpul Raliul Sibiului: un mix între noroc, ghinion, viteză şi prudenţă!

În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet. Este pe asfalt şi cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărăşanul, a fost inclus în program. Cum ţi se pare această schimbare?
Marco Tempestini: Cred că este o provocare foarte interesantă. Din păcate anul trecut nu am fost la start la Sibiu, dar vom vedea anul acesta cum va a fi. Clar renumele şi frumuseţea Transfăgărşanului sunt un câştig pentru sporturile cu motor din România.

Transfăgărăşan pe asfalt sau Şanta pe macadam?
Marco Tempestini: Eu întotdeauna am preferat macadamul, aşa că din start aş spune Şanta, dar aştept să mă dau pe Transfăgărăşan şi apoi pot să-mi spun părerea exact!

Cum crezi că va fi pentru tine ediţia din 2015 a Raliului Sibiului?
Marco Tempestini: Sper să fie un raliu frumos, cu mult public pe probe şi să obţin şi un rezultat bun.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite