Cum a reuşit Jocuri de celebritate să facă audienţe mai mari decât tabloidele: „A trecut vremea când invitai o fătucă şi un flăcău fante de Dorobanţi şi aveai show“
0Primul sezon „Jocuri de celebritate“ a ajuns la final cu audienţe remarcabile, pus la bătaie cu emisiunile tabloide, show-ul cu Bobonete, Strunilă şi Ipate a obţinut, de cele mai multe ori, cifre peste concurenţă. „Adevărul“ a analizat această nouă victorie a postului Pro TV, încercând să identifice atuurile care au făcut diferenţa.
Pro TV a pus la bătaie noua producţie de divertisment cu tabloidele de noapte „Un show păcătos“ (Antena 1) şi „WowBiz“ (Kanal D), iar strategia a funcţionat. Cea mai urmărită ediţie „Jocuri de celebritate“ a fost ultima, de miercurea trecută, ţinând în faţa micilor ecrane 1,1 milioane de telespectatori din întreaga ţară, potrivit Paginademedia.ro. Alte două ediţii au înregistat peste 1 milion de privitori, în timp ce alte patru au avut, în medie, peste 900.000 de telespectatori la nivel naţional. Cele mai slabe episoade au fost difuzate joi, când emisiunea era precedată de serialul „Atletico Textila“ şi avea ca rival „Next Star“, show-ul lui Dan Negru de pe Antena 1. Astfel, cea mai mică audienţă pentru „Jocuri de celebritate“ a fost de 629.000 de telespectatori.
Analistul media Iulian Comănescu este de părere că normalitatea şi „bunul simţ audiovizual“ au fost mijloacele simple, dar eficiente care a atras publicul. „E o producţie în care se vede butaforia, cu iz de anii '90, ieftină, fiindcă piaţa televiziunii e în regres în România. Dar tocmai asta o face să aibă un anumit bun simţ audiovizual. Nu sunt nici excese tabloide, nici greşeli de concepţie majore. Se dovedeşte faptul că publicul românesc reacţionează bine la ceva cu iz de normalitate, fără asistente chemate la DNA în dosare de proxenetism şi altele“, a declarat Comănescu pentru „Adevărul“.
Format fără mari ambiţii, dar bine executat
A ajutat, bineînţeles, şi faptul că Pro TV a mizat şi de data aceasta pe vedete fidele postului, aducând laolaltă trei dintre cei mai populari artişti din dotare – Mihai Bobonete, al cărui nume e sinonim cu serialul-fenomen „Las Fierbinţi“, Paul Ipate şi Octavian Strunilă, tandemul deja îndrăgit de români datorită prestaţiei din ultimul sezon al reality show-ului „Ferma Vedetelor“. Mai mult, şi vedetele invitate au fost, în mare parte, din „familia Pro“, printre acestea numărându-se actori din serialele „Las Fierbinţi“ şi „Atletico Textila“, membri ai echipei de la Ştiri, foşti concurenţi în emisiunile postului, precum „Ferma Vedetelor“ şi „Sunt celebru, scoate-mă de aici!“.
„Pro TV-ul se bazează, în general, foarte tare, pe propriile vedete, pe care le tot mută dintr-un format în altul. Are foarte rar curajul de a încerca ceva nou, deşi cazuri ca al lui Tudor Chirilă sau Dragoş Bucur arată că e nevoie de feţe şi sânge proaspăt (raportat la TV, fiindcă şi Chirilă, şi Bucur au carierele lor). Acestea fiind zise, la «Jocuri» e vorba de oameni care şi-au făcut treaba la standarde acceptabile pentru televiziunea din România. Să nu uităm producătorii şi scenariştii, fiindcă formatul, fără a avea ambiţii mari, e bine executat“, a detaliat Comănescu (foto sus).
„O emisiune curată şi inteligentă“
Nu doar că „Jocuri de celebritate“ a avut un sezon cu audienţe bune, ci a reuşit să devanseze „invincibilele“ emisiuni-tabloid. Actorul Octavian Strunilă crede cu tărie că publicul avid de tabloid e pe cale de dispariţie şi că show-ul de la Pro TV a dovedit că se poate face divertisment curat şi inteligent. „Cred că lumea evoluează, cred că acum cei care se uită la televizor o fac pentru relaxare şi sunt cu mintea tot mai deschisă. Au trecut vremurile când puneai pe burtieră un titlu de scandal, invitai o fătucă şi un flăcau fante de Dorobanţi şi aveai emisiune. Cred că publicul respectiv e pe cale de dispariţie. Încă mai există, dar încetul cu încetul se separă, se subţiază şi vine din spate un nou val de public inteligent, care ştie să aleagă la ce vrea să se uite într-o seară după ce se întoarce de la muncă şi cred că de aceea emisiunea noastră are audientele pe care le are. Suntem o emisiune curată şi inteligentă, unde oamenii se distrează şi noi ne distrăm împreună cu ei“, a declarat Strunilă (foto Pro TV - dreapta) pentru „Adevărul“.
„Nimic nu e fabricat“
Colegul lui, Paul Ipate crede că „Jocuri de celebritate“ a fost o reuşită pentru că poporul român are simţul umorului foarte dezvoltat şi are nevoie mereu de emisiuni amuzante. „În plus, după cum bine îi spune şi numele, emisiunea propune diverse jocuri. Şi cui nu-i place să se joace? Cu fiecare invitat în parte ne-am distrat extrem de tare şi de aceea cred că pentru emisiunea noastră cuvintele-cheie sunt: relaxare, amuzament, bună dispoziţie. Oamenii au nevoie de lucruri care să îi desprindă un pic de toate întâmplările zilnice. Noi asta le propunem de fapt în fiecare seară când este emisiunea. Cred că «Jocuri de celebritate» invită oamenii din faţa televizoarelor într-un alt spaţiu. Un spaţiu unde se pot simţi bine, ca şi când ar petrece o seară cu cei mai buni prieteni ai lor. Nu e niciun secret în asta. Totul vine de la sine. Cu fiecare emisiune în parte descoperim lucruri noi. Fiecare invitat vine la noi ca să ia parte la o oră de distracţie pe cinste“, a declarat Ipate (foto Pro TV - dreapta).
Actorul crede că un rol important a jucat şi faptul că „nimic nu e fabricat, totul se întâmplă spontan“, iar celebrităţile sunt puse în situaţii comune: „De fiecare dată ajungem să descoperim că oamenii pe care îi vedem în mod normal într-un alt context, şi aici mă refer la vedete, sunt la fel ca cei ce îi privesc, la fel ca noi. Oameni normali, puşi pe distracţie, care acceptă zâmbind toate provocările noastre şi care pleacă mereu de acolo cu dorinţa de a mai participa încă o dată.“
Consumatorii de Capatos, ca şi cei de Mircea Badea sau Radu Banciu, sunt totuşi o nişă. Dacă aceşti oameni erau ce se pretind pe alocuri, îi vedeam pe Pro TV în prime-time şi nu în groapa de gunoi care e late night-ul din România Iulian Comănescu, analist media
La rândul lui, analistul media Iulian Comănescu consideră că proba care a demonstrat că publicul din România nu vrea neapărat emisiuni de scandal au făcut-o „Românii au talent“, „Vocea României“, „Ham Talent“, dar şi alte show-uri majore de prime-time (n.r. - interval orar de maximă audienţă, cuprins între orele 19:00 şi 23:00).
„Consumatorii de Capatos, ca şi cei de Mircea Badea sau Radu Banciu, sunt totuşi o nişă. Dacă aceşti oameni erau ce se pretind pe alocuri, îi vedeam pe Pro TV în prime-time şi nu în groapa de gunoi care e late night-ul din România. Nu cred că preferinţele publicului s-au schimbat foarte tare în ultima vreme, la fel cum nu cred că la apariţia emisiunilor tabloide, acum 8-10 ani, s-a creat un public nou. Pur şi simplu în faţa televizoarelor vin cei pentru care ai o ofertă. Din nou, «Românii au talent» probează asta. Nicio televiziune nu mai atingea constant 20 de puncte, de pe vremea «Surprizelor» şi a lui Mircea Radu. Reiese că o parte din telespectatori s-au întors în faţa ecranului“, spune Comănescu.
Florin Călinescu, singurul capabil să facă late night show
Face piaţa divertismentului românesc un pas către late night show-uri de genul celui realizat de Jimmy Fallon? Ei bine, nu prea, în viziunea analistului mai este „o distanţă astronomică“, chiar dacă Bobonete, Strunilă şi Ipate s-au descurcat onorabil.
„Pentru segmentul ocupat de «Jocuri de celebritate» era anunţat în primele luni ale anului Florin Călinescu. E singurul capabil să facă un late night de inspiraţie americană în România, dintre realizatorii existenţi. Din păcate, «Chestiunea Zilei», care era echivalentul din epocă al lui Fallon, ceva asemănător cu show-ul lui Jay Leno şi cu cel al lui Letterman, nu a înviat. Posibil, Bobonete, Strunilă şi Ipate au umplut un spaţiu rămas gol din acest motiv şi au făcut asta onorabil. De aici şi până la Fallon sau Colbert e însă o distanţă, în continuare, astronomică“, precizează Comănescu.
Florin Călinescu, pe vremea când realiza „Chestiunea Zilei“ FOTO Pro TV
De ce nu există late night show ca la americani şi în România
Şi pentru ca această distanţă să fie parcursă ar trebui ca televiziunile majore să „dea drumul“ la relevanţă politică, fiindcă niciun late night american, oricât de popular, nu e late night fără atitudine. Şi totuşi nimeni nu se încumetă: „Pro TV se fereşte de aşa ceva ca de tămâie, iar Antena 1 şi-ar da foc singură la valiză, date fiind antecedentele politice. Kanal D nu va face politică în veci şi nu se raportează la piaţa occidentală decât din eventuale complexe de brand, pentru advertiseri, şi cu asta lista televiziunilor care ar putea găzdui un late night de audienţă s-a încheiat. A, am uitat de TVR 1, într-un presupus viitor mai bun. Dar acesta tocmai l-a izgonit pe Dragoş Pătraru, care, oricât de rudimentar era, s-a uitat la Colbert de pe Comedy Central şi asta se vedea în tentativele de segmente produse din formatul lui“.