Reforma merge tot cu frâna de mână trasă în companiile de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Coaliția continuă mimarea reformelor profunde în cadrul companiilor statului, atât prin numiri, dar și prin respingerea unor inițiative care ar mai ajuta bugetul general.

Evaluarea reformelor din Transporturi va fi făcută de experții de la Bruxelles FOTO Inquam
Evaluarea reformelor din Transporturi va fi făcută de experții de la Bruxelles FOTO Inquam

La începutul săptămânii trecute, Comisia juridică din Camera Deputaților a dat raport negativ pe o inițiativă legislativă referitoare la modificarea Ordonanţei de urgenţă nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Mai precis, Puterea, cu excepția PNL care s-a abținut, a votat împotriva proiectului de lege, care era al unor aleși liberali, și care viza limitarea numărului de persoane din Consiliile de Administraţie și Consilii de Supraveghere.

În scopul eficientizării şi depolitizării structurilor de conducere ale regiilor autonome şi companiilor cu capital majoritar sau integral de stat, proiectul de lege prevede reducerea cu două posturi a limitei prevăzute pentru numărul maxim de membri din consiliile de administraţie, în directorate sau consilii de supraveghere, din componenta politică de numire a acestor membri. Totodată, o persoană fizică nu va putea exercita simultan mai mult de un singur mandat în consiliile de administraţie, în directorate sau consilii de supraveghere, tocmai pentru a elimina risipa financiară. În actuala formă a legii, o persoană poate fi concomitent în trei consilii de administraţie, ceea ce a dus la apariţia unor cazuri de demnitari sau de funcţionari publici racordaţi la banul public din numeroase instituţii.

Punctul de vedere al Guvernului a fost negativ, fiind justificat faptul că de oportunitatea politică privind aceste sinecuri se ocupă Ministerul de Finanțe, iar o evaluare a eficacienței lor e realizată de un comitet nou înființat.

Reforme începute cu stângul

Primele numiri în consilii de administrație pe patru ani, cu respectarea  OUG privind guvernanța corporativă, ne arată că reforma în Transporturi doar mimează selectarea unor profesioniști, cu carieră solidă în domeniile unde ar trebui să muncească în următorii ani.  

În noul Consiliu de Adminisrație la Consiliu de Administrație al Companiei de Drumuri (CNAIR), Guvernul i-a făcut loc lui Costin Mihalache, fost consilier al lui Dăncilă (care de-a lungul timpului, în afara activității diplomatice a fost șef al CA al CNADNR, secretar de stat responsabil de Transgaz și Transelectrica, secretar de stat pentru Agenția Domeniilor Statului sau la CFR electrificare), lui Cristian Pistol, care e și directorul instituției, Ion Damian (fost polițist judiciarist din Timișoara, apoi detașat pe diferite funcții în stat, licențiat în științe juridice la Academia de Poliție „A.I.Cuza”). Așadar, oameni care au gravitat în jurul partidelor.

De asemenea, au mai fost numiți Septimiu Buzașu, cu experiență pe Transporturi, fiind chiar inginer în acest domeniu, precum și Ileana Bîrchi, de profesie avocată, dar și Mirel Marcu, cu studii de profil, dar nu și experiență.

Și la Metrorex au fost desemnați în urma concursului foști directori din Metrorex, CFR Călători și CFR Marfă, care acum sunt puși administratori la Metrorex. Noii administratori de la Metrorex sunt Mihai Barbu, fost președinte CA al Metrorex și care a lucrat în trecut în domeniul telecomunicațiilor, Traian Preoteasa, inginer de profesie și fost director general al CFR Marfă și CFR Călători, Iosif Szentes, fost director general al CFR Călători, dar cu experiență în domeniu, Mariana Petre, economist, fost director general al Metrorex, și Gabriel Popa, inginer și prodecan al Facultății de Transporturi de la Universitatea Politehnica București.

Frate de SGG, ajuns pentru patru ani la AAC

Reforma din de la Transporturi a ridicat semne de întrebare și anul trecut, în momentul în care la la numirea membrilor Autorității Aeronautice Civile, un loc a fost ocupat de fratele lui Marian Neacșu, deși nu avea nicio treabă cu domeniul. Mihai Neacșu e de profesie mecanic, dar are experiență profesională doar la o firmă specializată în cultivarea cerealelor.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite