Gafe de campanie. Cum se faultează singure partidele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Partidele politice au vrut să iasă din rutină şi să-şi atragă votanţii prin mesaje amuzante, însă de multe ori au reuşit să se facă de râs prin afişe neinspirate, chiar blamabile. Campionul detaşat al acestora e PNL, însă ridicoli au fost şi cei din PSD, ALDE, USR şi PRU.

Goana partidelor după voturi le-a făcut pe acestea să transmită, pe lângă mesajele electorale pline de promisiuni, şi comunicări care se doreau să fie inovative şi să atragă, dar care, până la urmă,  au fost ridicole. Greşeli de comunicare au avut toate partidele, însă liberalii şi-au asigurat de departe rolul de campioni.

PNL a postat miercuri, pe pagina de Facebook a partidului, o imagine prelucrată cu preşedintele PSD Liviu Dragnea, în aceasta fiind prezente mai multe simboluri comuniste – printre care secera şi ciocanul, dar şi o uniformă asemănătoare cu cea purtată de Stalin. Pe lângă un mesaj al lui Dragnea, „După alegeri, toţi vor plăti“, în imagine era şi tagul POGROMdeguvernarePSD, aluzie la programul de guvernare al PSD. Folosirea cuvântului pogrom, adică „ucidere în masă a membrilor unui grup naţional minoritar“, conform DEX, cel mai probabil i-a făcut pe liberali să-şi retragă mesajul de pe Facebook. Social-democraţii au reacţionat repede şi au sesizat, prin Gabriela Firea, Biroul Electoral al Municipiului Bucureşti, care, miercuri seară, a decis obligarea PNL să retragă din online mesajul anti-PSD.

CNCD, la fel ca „experimentul Piteşti“

Însă aceasta e doar cea mai recentă gafă de comunicare a PNL. După alăturarea cuvântului „pogrom“ de imaginea lui Liviu Dragnea, liberalii „au reuşit“ în scurt timp să facă o nouă comparaţie nefericită. Pentru a-l apăra pe Leon Dănăilă, reclamat la CNCD pentru afirmaţiile sale despre femei, Hildegard Brandl a comparat CNCD cu „experimentul Piteşti“. Mai exact, CNCD a fost pus pe aceeaşi treaptă cu închisoarea Piteşti în care „reeducarea“ deţinuţilor politici era făcută prin abuzuri fizice, dar şi prin dezumanizare la nivel psihic.

Liderul PNL, Alina Gorghiu, a fost neinspirată în momentul în care s-a filmat bătând la uşa unui copil şi i-a cerut să-i deschidă. În caz contrar, Victor i-ar fi „copiat temele“, iar Liviu i-ar fi „mâncat sendvişul“, aluzie la Victor Ponta şi Liviu Dragnea. „Filmul cu Gorghiu a fost penibil. Ideea nu e rea, se foloseşte şi în străinătate, dar realizarea ei a fost penibilă, teatrală“, a arătat sociologul Alfred Bulai, despre filmuleţul devenit subiect de amuzament în mediul online.

USR sperie Diaspora cu Fuego

Partidul lui Nicuşor Dan a început cu stângul încă din precampanie, când au folosit, într-un sens negativ, imaginea cântăreţului Fuego pentru a-i îndemna pe români să semneze pentru a avea  candidaţi în  Diaspora. „Diaspora ne-a dat 7.000 de semnături. Noi promitem că nu o să le dăm tot Fuego“, a fost mesajul USR rostogolit în mediul online. Paul Surugiu, al cărui nume de scenă este Fuego, s-a simţit jignit şi a reacţionat dur la mesajul USR, arătând că „e mai onest şi mai principial să lupţi cu armele proprii pentru a câştiga un mandat timp de patru ani“.  În campania electorală a ieşit la iveală o declaraţie veche a unui candidat USR Ilfov pentru Senat, Dragoş Ioan Coste, care a scris, în 2013, pe Facebook, că românii sunt „primitivi, troglodiţi şi fiinţe înapoiate” şi că e nevoie de reintroducerea pedepsei cu moartea pentru evaziune fiscală în formă agravantă. În urma rostogolirii mesajului, USR a anunţat demisia lui Dragoş Ioan Coste din partid, cu promisiunea că îşi va depune şi mandatul de parlamentar după alegeri, în situaţia în care ar intra în Parlament.

ALDE, coregrafii din „Epoca de Aur“

În categoria gafelor de campanie intră şi lansarea candidaţilor ALDE. Aceştia au încercat să facă în toate marile oraşe coregrafii, membrii de partid fiind puşi să se aşeze în aşa fel încât să ofere imaginea judeţului pe care îl reprezintă. Această idee a stârnit amuzamentul publicaţiilor centrale şi locale care au prezentat demersul ALDE ca pe unul similar cu acţiunile propagandistice din „Epoca de Aur“.

PRU, dat în judecată

PRU a încercat un tertip prin care să-şi atragă votanţi, însă s-au ales cu un proces. Concret, pe 17 noiembrie, PRU a dat un anunţ că cei care se vor înscrie în partid pe 18 noiembrie vor primi de la „membri cu posibilităţi financiare“ telefoane gratuite. Mişcarea nu s-a lăsat fără urmări, iar „Black Friday la PRU“ a intrat în vizorul autorităţilor. Biroul electoral al Municipiului Bucureşti a sesizat joi Parchetul de pe lângă Tribunalul Bucureşti şi Autoritatea Electorală Permanentă referitor la campania „Black Friday la PRU” pentru infracţiunea de corupere a alegătorilor.

image

„Hoţul“ strigă hoţii

Campania PSD nu a strălucit cu nimic, însă a nu a fost marcată de gafe de proporţii. Liderul PSD Liviu Dragnea  a fost singurul care a dat cu bâta în baltă în momentul în care, din calitatea de condamnat penal pentru fraudarea Referendumului din 2012, a acuzat suspiciuni de fraudă electorală din partea Guvernului. Declaraţia lui Dragnea a generat ironii din partea premierului Dacian Cioloş, a preşedintelui Klaus Iohannis, care a întrebat, retoric, „Chiar el?“. „Putea fi altcineva din PSD revoltat, asupra căruia nu plana nicio bănuială. Dragnea este condamnat pentru fraudă. I-a dat apă la moară lui Iohannis. Critica preşedintelui a fost excelentă: «Chiar el?». În două cuvinte a spus tot. În politică trebuie să eviţi astfel de situaţii“, a comentat sociologul Alfred Bulai.

„Bannerele PNL, deliciul campaniei“

Specialistul în comunicare politică, Radu Magdin, arată că PNL este liderul gafelor de comunicare în această campanie electorală. „Unele bannere ale PNL, care au ajuns ironia Facebook-ului, au făcut totuşi deliciul acestei campanii, lucru sesizat bine şi de Times New Roman (site de umor - n.r.) cu bannerul genial «Dragnea e un zeu». Gafele depind însă mult de simpatie sau antipatie. Fanii PSD o vor taxa pe Gorghiu pentru film, cei ai PNL şi USR vor spune că Dragnea e tupeist când vorbeşte de alegeri, cel mai lejer iese USR cu Fuego, deşi nu e un gest frumos“, arată Radu Magdin.

Liberalii au fost autorii mai multor mesaje care, cu toate că aveau un conţinut coerent, dacă erau citite cuvintele îngroşate, se înţelegea un mesaj total diferit. Un exemplu este afişul cu Dacian Cioloş care avea următorul mesaj: „1 an cu Cioloş, reducerea birocraţiei prin zero copii legalizate notarial“. Din modul în care a fost construit afişul se înţelege doar „1 an cu Cioloş, zero“, acest lucru în care adversarii din PSD vorbesc mereu de echipa lui Cioloş ca de Guvernul Zero. De asemenea, tot un design neinspirat o are ca protagonistă pe Adriana Săftoiu, cea care „Elimină PNL“, după modul cum e realizat afişul. Varianta oficială era „Eliminăm pensiile speciale pentru Parlamentari“, dar se vede cu greu.

image

Sociologul Alfred Bulai nu crede că aceste gafe de comunicare influenţează într-un sens sau altul scorul electoral al partidelor. „Atenţia nu este foarte mare încât să se pună problema succesului sau insuccesului. Foarte puţină lume se uită la campanie. În mediul online prinde mai mult, dar lumea eventual se amuză. Dacă eşti fan PNL, accepţi filmuleţul Alinei Gorghiu, chiar dacă eşti de acord că este penibil, dar nu te răzgândeşti să nu mai votezi PNL din cauza asta“, precizează Alfred Bulai.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite