Explicațiile Corpului de Control al premierului pentru propunerea de demitere a șefului Secretariatului de stat pentru revoluționari

0
Publicat:

Corpul de Control al premierului (CCPM) a prezentat, printr-un comunicat de presă, argumentele care au stat la baza recomandării date șefului Guvernului pentru luarea deciziei de demitere a șefului Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist.

Propunerea demiterii a venit de la Corpul de Control al premierului FOTO Guvernul României
Propunerea demiterii a venit de la Corpul de Control al premierului FOTO Guvernul României

Corpul de Control al Prim-Ministrului(CCPM) a derulat o acțiune de documentare la Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 („SSRML”) în baza Planului de control al CCPM aferent anului 2023, document aprobat de prim-ministrul României în luna ianuarie 2023 și înregistrat la CCPM cu nr. 452/20.01.2023. Potrivit dispozițiilor ce reglementează activitatea CCPM, a fost întocmită o notă de constatare ce reprezintă actul de control intermediar elaborat pe parcursul acţiunii de documentare la finalizarea etapei de verificare la faţa locului. La finalizarea acţiunii de documentare, după analiza punctului de vedere formulat de către entitatea verificată, urmează să fie întocmită nota de informare, document ce constituie actul final de control”, arată Corpul de Control al Prim-Ministrului într-un comunicat de presă.

Sinteza constatărilor preliminare a făcut obiectul informării transmise Primministrului României, cu propunerea privind eliberarea din funcție a Secretarului de stat Mihai Iulian DODU președinte al SSRML în conformitate cu dispozițiile Codului administrativ”, mai arată documentul.

De asemenea, CCPM a sesizat Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal și a solicitat sprijinul de specialitate în legătură cu: 1. Efectuarea de verificări cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului UE nr. 679/2016 de către Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989, în calitate de operator privind prelucrarea datelor cu caracter personal;

2.Efectuarea de verificări instituționale, în limita competențelor legale, cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului UE nr. 679/2016 de către o publicație on-line. Urmare a faptului că în acest stadiu al verificărilor parte a constatărilor formulate pot fi evaluate și prin raportare la punctul de vedere al entității controlate, concluziile finale în ceea ce privește abaterile de la legalitate și regularitate identificate pe parcursul activității de control administrativ vor prezentate în actului final al acțiunii de documentare”, explică structura guvernamentală.

Concluziile

Corpul de Control a sesizat mai multe probleme. „Membrii Comisiei art. 49 au anulat certificatele de Luptător cu Rol Determinant („LRD”) unui număr de 65 de persoane, invocând ca element de noutate Decretele Președintelui României nr. 232/2022 și nr. 1068/2022, acte care nu intră în categoria documentelor calificate cu acest titlu, în contextul în care doar o parte dintre aceste persoane aveau hotărâri judecătorești definitive prin care le-a fost respinsă cererea de acordare a calității de LRD”. Totodată, demersurile întreprinse de reprezentanții instituției de a anula certificate de LRD după apariția decretelor menționate anterior s-a realizat cu încălcarea prevederilor art. 8 alin. (6) din Legea nr. 341/2004, dispoziții care reglementează faptul că obținerea și retragerea titlului se bazează pe atribuirea și anularea certificatului LRD, și nu invers”, se arată în document.

Activitatea Compartimentului Relații cu publicul din cadrul Serviciului Juridic care are în atribuții primirea, înregistrarea şi expedierea răspunsurilor către petiţionari s-a desfășurat cu nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3) și (4) și ale art. 14 din OG nr. 27/2002, cu modificările şi completările ulterioare, și ale prevederilor pct. 8.4.1 și 8.4.2. din Procedura de sistem privind Circuitul documentelor în cadrul Secretariatului de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 (COD: P.S. 01 Revizia 2 - 02.05.2022). Nerespectarea dispozițiilor invocate a condus la neîndeplinirea obligației de întocmire a raportului semestrial de activitate, precum și la imposibilitatea verificării modului de soluționare a petițiilor înregistrate la nivelul SSRML”, mai punctează sursa citată.

Controverse privind respectarea Legii 544

Ca urmare a verificărilor efectuate a rezultat și faptul că nu au fost respectate, de către conducerea SSRML, prevederile art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare și cele ale art. 22 alin. (21) din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, aprobate prin HG nr. 123/2002, cu modificările și completările ulterioare, un dosar administrativ de revoluționar fiind pus la dispoziția mass-media în condițiile existenței unui litigiu înregistrat pe rolul unei instanțe de judecată și fără ca acest tip de documente să facă parte din Lista cu documentele de interes public aprobată la nivelul instituției. De asemenea, comunicarea documentelor s-a efectuat fără anonimizarea completă a tuturor datelor personale.

De menționat este faptul că, potrivit prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, pentru a fi destinate publicității, informațiile trebuie să fie cuprinse într-o listă aprobată la nivelul instituției, listă din care, la acest moment, nu fac parte documentele din dosarele de revoluționar. Conform art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001, sunt exceptate de la accesul liber al cetățenilor informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces”, mai arată sursa citată, în condițiile publicării de informații din dosarul lui Marcel Ciolacu de către site-ul Recorder.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite