Corina Crețu atrage atenția că România poate pierde fonduri europene pentru modernizarea infrastructurii feroviare
0Europarlamentarul Corina Crețu a atras atenția că absorbția fondurilor europene pentru mai multe proiecte de infrastructură feroviară este pusă în pericol din cauza ritmului lent al lucrărilor.
„Mă văd încă o dată nevoită să trag un semnal de alarmă în privința ritmului lent cu care unele proiecte cu fonduri europene se desfășoară în România, motiv pentru care există pericolul de a se pierde finanțarea”, a scris europarlamentarul Corina Crețu pe Facebook.
Potrivit eurodeputatei, magistrala Simeria-Arad este 𝐜𝐞𝐥 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭 𝐝𝐞 𝐫𝐞𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐚𝐥𝐞 𝐟𝐞𝐫𝐚𝐭𝐚̆ 𝐝𝐢𝐧 𝐄𝐮𝐫𝐨𝐩𝐚, iar „până la finalul anului 2023, toate cele patru tronsoane ale magistralei feroviare de mare viteză construită în vestul României, între județele Hunedoara și Arad, vor trebui finalizate, altfel banii alocați pentru acest proiect vor trebui returnați”.
„În calitate de Comisar European am făcut toate demersurile necesare pentru ca României să îi fie alocate fonduri importante pentru modernizarea infrastructurii de transporturi, însă observ în continuare cum parcă ne punem singuri piedici în realizarea acestor obiective”, a susținut eurodeputata.
Corina Crețu a mai relatat că în 2018 a aprobat o cofinanţare în valoare de 1,3 miliarde de euro pentru reabilitarea infrastructurii feroviare pe porţiunea Radna-Gurasada-Simeria.
„Totodată, in timpul mandatului meu de Comisar, în cadrul intalnirilor între experţii DG REGIO şi autorităţile române, acestea din urmă au informat Comisia Europeana că intenționau să trimită spre aprobare la Bruxelles un nou proiect de reabilitare a infrastructurii feroviare - tronsonul Caransebeş-Arad-Timişoara - cu o valoare a finanţării europene estimată la 1,3 miliarde de euro.
Potrivit eurodeputatei, „la momentul când banii au fost virați de la Comisia Europeană către Guvernul României, acesta din urmă și-a asumat implementarea până în 2020. Fondurile europene au fost alocate din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, iar dacă proiectul nu va fi gata până în decembrie 2023 în proporție de minim 90%, banii vor fi pierduți”.
„Este adevărat că în ultima perioadă s-au făcut pași importanți în recuperarea întârzierilor privind absorbția fondurilor europene, însă reamintesc că ne aflăm pe ultima sută de meri în care pot fi folosite fondurile alocate României pentru exercițiul financiar 2014-2020, iar rata de absorbție este de puțin peste 70%”, a mai subliniat Corina Crețu.
2023, decisiv pentru România
Până la finalul anului 2023, toate cele patru tronsoane ale magistralei feroviare de mare viteză construită în vestul României, pe o distanță de 141 de kilometri, în județele Hunedoara și Arad, vor trebui finalizate.
Lucrările au demarat în 2017 Proiectul a acumulat însă întârzieri pe mai multe sectoare. În Deva, lucările la modernizare clădirii de călători a stației CFR sunt oprite de la începutul anului 2021, din cauza problemelor legate de starea precară a structurii clădirii.
În Simeria, pe un sector din zona stației CFR, lucrările au fost întrerupte pentru mai multe luni în 2021, după descoperirea a zeci de proiectile neexplodate, din Al Doilea Război Mondial. De asemenea, în apropierea Devei, la Mintia, arheologii au reclamat că noul șantier al magistralei va afecta situl arheologic al așezării daco-romane Micia, lucrările fiind și aici întrerupte. Și cele nouă poduri peste Mureș și noile tuneluri feroviare construite pe valea Mureșului, la Zam, au necesitat soluții tehnice complexe, care au dus la acumularea unor întârzieri.
Termenul de finalizare al investiției estimat este luna august 2023, iar valoarea contractului aflat în derulare este de peste două miliarde de lei, fără TVA.