An decisiv pe noua magistrală din vestul României. Când vor putea circula trenurile cu 160 km/h VIDEO

0
Publicat:

Până la finalul anului 2023, toate cele patru tronsoane ale magistralei feroviare de mare viteză construită în vestul României, pe o distanță de 141 de kilometri, în județele Hunedoara și Arad, vor trebui finalizate.

Lucrările la magistrala din vest, în lungime de 141 de kilometri între Arad (Km 614) și Simeria, au demarat în 2017 și sunt finanțate cu fonduri alocate prin Programul Operațional Regional de Infrastructură Mare (POIM) și de la bugetul de stat al României.

Întârzieri pe magistrala Simeria Arad

Proiectul a acumulat întârzieri pe mai multe sectoare. În Deva, lucările la modernizare clădirii de călători a stației CFR sunt oprite de la începutul anului 2021, din cauza problemelor legate de starea precară a structurii clădirii.

În Simeria, pe un sector din zona stației CFR, lucrările au fost întrerupte pentru mai multe luni în 2021, după descoperirea a zeci de proiectile neexplodate, din Al Doilea Război Mondial.

În apropierea Devei, la Mintia, arheologii au reclamat că noul șantier al magistralei va afecta situl arheologic al așezării daco-romane Micia, lucrările fiind și aici întrerupte.

Cele nouă poduri peste Mureș și noile tuneluri feroviare construite pe valea Mureșului, la Zam, au necesitat soluții tehnice complexe, care au dus la acumularea unor întrzieri în derularea investiției.

Gara Simeriei, în șantier. Foto: Daniel Guță
Gara Simeriei, în șantier. Foto: Daniel Guță

Anul 2023, decisiv pentru magistrala Simeria - Arad

Potrivit unui raport publicat de Căile Ferate Române, la finalul lunii decembrie 2022, stadiul fizic al investiției era următorul:

Pe Subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, în lungime de 42 de kilometri, stadiul execuției lucrărilor a ajuns la 80 la sută.

Sectorul este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este mai 2023. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.

Noile tuneluri de pe valea Mureșului. Foto: Daniel Guță
Noile tuneluri de pe valea Mureșului. Foto: Daniel Guță

Pe Subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 82 la sută.

Acesta este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna august 2023. Valoarea contractului aflat în derulare este de peste două miliarde de lei, fără TVA.

Pe Subtronsonul 2c Ilteu – Gurasada în lungime de 22,3 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 59 la sută. Este construit de Aktor – Astaldi – Arcada, denumită Asocierea Railworks.

Contractul a fost semnat în noiembrie 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în decembrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este decembrie 2023. Valoarea investiției se ridică la 1,78 miliarde de lei, fără TVA.

Gara Devei. Foto: Daniel Guță
Gara Devei. Foto: Daniel Guță

Pe Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, în lungime de 40,8 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 71 la sută.

Este construit de Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este septembrie 2023. Valoarea investiției se ridică la 3,1 miliarde de lei, fără TVA.

Pod nou peste Mureș, la Brănișca. Foto: Daniel Guță
Pod nou peste Mureș, la Brănișca. Foto: Daniel Guță

Viteze superioare pe magistrala din vest

După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.

Modificarea traseului vechi și realizarea mai multor tuneluri feroviare vor duce la eliminarea curbelor cu raze mici, care nu puteau face posibilă circulaţia trenurilor la viteze superioare.

Investiţia vizează modernizarea a 141 de kilometri de cale ferată şi construcţia a nouă poduri peste Mureş, a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului, la Zam, şi a circa 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad.

Stațiile de cale ferată de pe traseu vor fi modernizate, iar dintre cele nouă poduri noi peste râul Mureș trei sunt construite pe raza comunei Brănişca (unul în locul singurului pod feroviar peste Mureș din vestul României, vechi din secolul al XIX-lea), două vor fi realizate în zona comunei Zam, două la Bârzava şi două la Conop.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite