Clasa politică, mustrată în ultima evaluare GRECO: aproape jumătate dintre recomandări, neîndeplinite

0
Publicat:

Grupul de state împotriva corupției (GRECO) arată, în ultima sa evaluare, că Parlamentul și Guvernul nu au reușit să implementeze 8 din cele 18 recomandări adresate României, majoritatea privind reformarea clasei politice.

Parlamentarii sunt puși să pregătească noi modificări legislative FOTO Inquam Photos
Parlamentarii sunt puși să pregătească noi modificări legislative FOTO Inquam Photos

Organismul care ține de Consiliul Europei punctează faptul că în urma analizelor sale a rezultat că România „a implementat satisfăcător sau a tratat în mod satisfăcător şapte din cele treisprezece recomandări cuprinse în Raportul de evaluare aferent Rundei a patra şi trei din cele cinci recomandări din Raportul de Follow-up la Raportul Ad-hoc”, potrivit documentului publicat miercuri. GRECO a explicat, punct cu punct, raportarea sa față de toate cele 18 recomandări, restanțele rămase fiind așteptate până la 31 decembrie 2023.

În primul rând, Parlamentul din România nu a abordat tema reglementării relațiilor de lobby, pentru a exista un cadru legislativ în ceea ce privește interacțiunea aleșilor „cu alți terți, care urmăresc să influențeze procesul legislativ”. În prezent, Parlamentul se limitează la invitarea la comisii, când sunt dezbateri importante, a reprezentanților unor mari actori economici sau persoane din zona societății civile, însă nu există și o raportarea a intereselor exacte ale acestora, așa cum există, de pildă, în Parlamentul European. Ultimele încercări de promovarea a unei legi a lobby-ului a avut loc în guvernările PSD din epoca Dragnea, însă prevederile scandaloase, care erau percepute de societatea civilă și opoziția politică drept trafic de influență, au dus la închiderea discuțiilor.

O altă recomandare neimplementată este cea referitoare la regimul conflictelor de interese, fiind indicată găsirea unei proceduri prin care un ales să nu fie implicat într-un demers legislativ care s-ar intersecta cu „interesele sale private”. Practic, să nu legifereze în interes propriu. Clarificări pe această zonă ar urma să aibă loc prin implementarea Strategiei Naționale Anticorupție (2021-2025). Tot neimplementată e recomandarea prin care aleșii din Legislativ să fie consiliați, prin intermediul unei „autorități parlamentare”, pe tema posibilelor probleme de integritate.

Probleme privind cadourile, favorurile, dar și legiferarea

Încă o recomandare neîndeplinită este cea care solicită „stabilirea unui set robust de restricții cu privire la cadouri, ospitalitate, favoruri şi alte beneficii pentru parlamentari”. „Adevărul” a arătat că în special liderii cu funcții de conducere din Parlament și-au declarat cadourile primite, în timp ce membrii simpli nu au nimic declarat, deși au efectuat deplasări în interes de serviciu la evenimente internaționale. Problema cadourile este una de mare interes la nivel european, mai ales în urma scandalului de corupție care a zguduit Parlamentul European, așa-numitul „Qatar Gate”, dar și a controverselor privind uitarea declarării unor atenții prin protocol, inclusiv de șefa PE, Roberta Metsola, precum și a unor călătorii.

În cazul recomandării privind transparența procesului legislativ, autorii raportului semnalează faptul că e parțial implementată, în condițiile în care conține trei aspecte: limitarea cât de mult posibil a ședințelor publice „secrete”, depunerea de proiecte de lege și amendamente în format online, precum și procedura de urgență să fie „aplicată cu titlu de excepție”. Dintre acestea, problematice rămân încă aspectele privind ședințele „secrete”, dar și folosirea procedurii de urgență. Recent, această procedură a fost aleasă și pentru reforma pensiilor speciale, după ce Guvernul a tergiversat proiectul de lege.

Situația magistraților

În cazul magistraților, GRECO a menționat îndeplinirea parțială a recomandării privind procedura de numire și revocare pentru funcțiile cele mai înalte din Parchet, „printr-un proces transparent și bazat pe criterii obiective” în care CSM-ului să i se dea un rol mai important. Autorii raportului menționează că menținerea ministrului Justiției în cadrul procesului de selecție prezintă un risc de influență politică nepotrivită și subliniază că avizul Secției de procurori a CSM a rămas tot consultativ.

Tot parțial îndeplinită este recomandarea referitoare la răspunderea magistraților, pentru posibile erori judiciare, în condițiile în care încă nu s-a putut realiza o analiză privind impactul noilor prevederi conținute în Legea de organizare judiciară, promulgată la jumătatea lunii noiembrie.

Menționate și progresele

În schimb, autoritățile române au înregistrat și progrese. De exemplu, Parlamentul a adoptat un Cod de conduită și a procedat corespunzător recomandărilor GRECO în materia de ridicare a imunității în cazul unor membri ai Legislativului, când a fost solicitat acest lucru de autorități. De altfel, în ultimii ani, Parlamentul nu a mai făcut în niciun caz scut în fața DNA pentru a proteja pe vreun ales. În materia judiciară, GRECO a considerat că recomandarea privind desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție a fost îndeplinită satisfăcător.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite