La câtă intimitate sunt îndreptăţiţi angajaţii. Până unde poate merge monitorizarea lor şi la ce folos

La câtă intimitate sunt îndreptăţiţi angajaţii. Până unde poate merge monitorizarea lor şi la ce folos

Camerele de luat vederi din companii sunt controversate FOTO Shutterstock

Specialiştii în resurse umane susţin că amplasarea camerelor de luat vederi în toate colţurile clădirii de birou, cartelele de acces, monitorizarea poştei electronice dar şi rapoartele lunare despre activitatea online a angajaţilor nu sunt întotdeauna de bun augur.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mai mult, aceştia sunt de părere că angajaţii ar trebui responsabilizaţi, dar afirmă totuşi că, în unele situaţii, monitorizarea poate ajuta, în special atunci când se fac evaluările sau restructurările.

„Angajatorii ar trebui să încerce responsabilizarea angajaţilor nu prin sisteme de supraveghere sau restricţii la reţelele sociale, ci prin recunoaşterea şi asumarea valorii adăugate pe care fiecare angajat o aduce companiei respective. O supraveghere excesivă  va frustra  angajaţii care nu vin la muncă doar ca să ponteze cele opt ore de program, ci că îşi facă treaba cu pasiune şi devotament”, a declarat Petru Păcuraru, specialist în resurse umane şi trainer.

Specialist resurse umane: „Unii angajatori exagerează”

Potrivit acestuia, cazul care a adus în atenţia specialiştilor în resurse umane dilemele morale dar şi reglementările legale a fost o decizie a Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care a decis că angajatorii pot monitoriza activitatea electronică a angajaţilor în timpul orelor de serviciu. Legal, deci, angajatorul are dreptul de a verifica activitatea angajatului care foloseşte echipamentele sale – calculatoare, telefoane mobile, copiatoare.

„E drept, sunt cazuri în care unii angajatori exagerează. Am auzit de situaţii în care managerii se interesau cât se poate de serios de starea civilă sau de situaţia familială a angajaţilor săi. I-am întrebat pe unii dintre ei de ce fac asta. Mi-au spus că preferă angajaţii fără familie, pentru că au mai puţine griji şi, deci, mai mult timp pe care să-l dedice companiei. Nu e în regulă. Curiozitatea angajatorului trebuie să se oprească la uşa firmei”, a completat specialistul în resruse umane.

Prezenţa camerelor de luat vederi, controversată

Totodată, prezenţa camerelor de luat vederi în birouri este, de asemenea, controversată. Nimănui nu-i place să se simtă tot timpul supravegheat.

„Este, într-adevăr, un sentiment neplăcut să ştii că întotdeauna cineva cu ochii pe tine, dar să ne gândim şi la avantaje. Securitatea la locul de muncă se îmbunătăţeşte cosiderabil. Apoi, să nu ne ascundem după deget, sunt şi angajaţi care petrec mai mult timp în pauze decât la birou. Iar managerul nu poate tolera aşa ceva. El gândeşte practic: dacă angajatul pierde timp, el pierde bani”, mai spune Petru Păcuraru.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările