Diaconu şi-a examinat soţia şi a angajat-o cu 10

Actorul Mircea Diaconu s-a lăsat corupt de senatorul Mircea Diaconu şi a profitat de funcţia de director al Teatrului Nottara pentru a-i oferi soţiei un post de regizor. La concursul pentru un post de regizor la Nottara, Diana Lupescu a susţinut lucrarea cu tema „Relaţia actor-regizor“. Cinci fraze. Nota 10 pe linie. Soţul, Mircea Diaconu, a fost şeful comisiei de evaluare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Actorul, regizorul şi directorul Teatrului „C.I. Nottara" din Bucureşti, Mircea Diaconu, este cercetat de reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) pentru incompatibilitate în desfăşurarea activităţii de manager al instituţiei pe care o conduce. Acesta a condus comisia care, în data de 13 august 2007, a decis angajarea soţiei sale, Diana Maria Diaconu (nume de scenă - Diana Lupescu) pe postul de regizor artistic la Teatrul Nottara.

Angajată ca actor la acelaşi teatru încă din 2001, soţia lui Mircea Diaconu a fost numită regizor artistic în urma unui concurs „montat" la numai două luni de la momentul în care aceasta primise diploma de licenţă a Universităţii Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale" Bucureşti, la specializarea „Artele Spectacolului de Teatru (Regie de Teatru)".

Potrivit fişei postului de regizor artistic al Teatrului Nottara, orice aspirant pentru ocuparea acestui post trebuie să aibă „minimum un an experienţă" în regia de teatru şi „performanţe excepţionale" în domeniu.

„Proiectul“ prezentat de Diana Lupescu pentru obţinerea postului de regizor la Teatrul Nottara, condus de soţul său



Cum şi-a examinat soţul soţia

Potrivit documentelor aflate la dosarul ANI, comisia constituită pe 13 august 2007 pentru a supraveghea şi a nota examenul susţinut de Diana Lupescu (57 de ani) a fost formată din soţul acesteia şi directorul Teatrului Nottara, Mircea Diaconu (60 de ani), Cristian Nicolaie, şef scenă, precum şi şeful departamentului Resurse Umane al instituţiei.

Examenul propriu-zis a constat dintr-o probă scrisă şi un interviu susţinut de candidat în faţa comisiei. Ambele probe au fost trecute de Diana Lupescu cu note de 10, acordate de fiecare membru al comisiei de examinare, comisie condusă de Mircea Diaconu, soţul candidatei. Proba scrisă a avut ca subiect relaţia actor-regizor, iar răspunsul candidatului, conform dosarului de la ANI, s-a întins pe o pagină format A4, (vezi facsimil), scris de mână. Cinci fraze. În prima, candidatul explică de ce se face regizor deşi nu şi-a dorit niciodată.

O lună de experienţă cât un an

Două sunt neregulile invocate în acest  caz de reprezentanţii ANI. În primul rând, ar fi vorba despre incompatibilitatea unui director al unei instituţii publice de a se pronunţa, conducând chiar comisia de evaluare, asupra unui membru al familiei sale. Apoi, potrivit documentelor anexate la dosarul ANI, Diana Maria Diaconu a obţinut diploma de licenţă în specializarea „Artele spectacolului de teatru, regie de teatru" în sesiunea din iunie 2007 şi a fost angajată la nici două luni ca regizor, deşi în fişa postului se precizează negru pe alb că orice aspirant la această poziţie trebuie să dovedească o experienţă de minimum un an în specialitatea cerută.



În cazul de faţă, la 8 august 2007, Maria Diaconu a depus cererea la Teatrul Nottara, prin care solicita să i se aprobe participarea la examenul organizat peste cinci zile, pe 13 august. Pe 15 august 2007, la două zile de examenul absolvit cu nota generală 10, soţia directorului de teatru era numită oficial în funcţia de regizor artistic.



Încă o victimă a politicului

„Sunt oameni şi oameni. Ce vină am eu că la examenul respectiv s-a prezentat soţia mea? Dacă omul îţi pune o diplomă de licenţă pe masă poate intra în examen", explică Mircea Diaconu. Acesta nu-şi mai aminteşte câte persoane s-au prezentat la respectivul concurs, dar afirmă că „putea să nu se prezinte niciuna, concursul fusese anunţat, oricum avea loc".

În schimb, Mircea Diaconu neagă că ar exista în fişa postului vreo prevedere potrivit căreia candidaţii la funcţia de regizor artistic la Teatrul Nottara ar avea nevoie de minimum un an de experienţă pe postul respectiv. „Sunt numai tâmpenii.

E clar, ANI mă vânează. Nu mă onorează situaţia, mă simt exact ca un om care are un vierme în pantof. Am făcut prostia asta să intru în politică şi acum trag consecinţele", a declarat Diaconu.

Gestul lui Mircea Diaconu, de a-şi fi angajat soţia, profitând de funcţia sa de director, este greu de înţeles, mai ales că are imaginea unui om integru, cu numeroase iniţiative civice. Chiar şi ca politician, Mircea Diaconu se dovedeşte a fi unul destul de activ. În cei doi ani şi jumătate de mandat, el a fost semnatar şi cosemnatar a 25 de iniţiative legislative. Are 12 declaraţii politice, 69 de luări de cuvânt şi 12 moţiuni. 

Caramitru: „Examenul trebuie să fie un proiect"

Preşedintele Teatrului Naţional din Bucureşti (TNB), Ion Caramitru, explică, în contextul cazului de la Nottara, cum procedează la examenele pentru posturi.



„La concursuri de acest tip, eu nu particip în juriu dintr-un motiv simplu. Se poate întâmpla ca respectivul candidat să depună o contestaţie privind modul în care a decurs examinarea sau notarea sa. Contestaţiile de acest tip sunt analizate şi soluţionate de directorul instituţiei, care în acest caz este considerat instanţa ultimă. Cum aş mai putea eu să fac aşa ceva, dacă m-am antepronunţat în examen?", explică Ion Caramitru.

Preşedintele TNB mai spune că experienţa pe post în aceste cazuri este absolut necesară, dar şi că „examenul scris este considerat în general un proiect foarte bine pus la punct, care să descrie şi să explice întreaga viziune teatrală a candidatului".

"E clar, ANI mă vânează. Nu mă onorează situaţia, mă simt exact ca un om care are un vierme în pantof. Am făcut prostia asta să intru în politică şi acum trag consecinţele."
Mircea Diaconu
directorul Teatrului Nottara

Diana Lupescu, regizorul şi criticii

Pe 19 octombrie 2001, Diana Lupescu, la acel moment angajată a Teatrului Mic din Capitală, participa la un concurs organizat de Teatrul Nottara, pentru postul de actor S1, trecut cu media 10.

Din comisia de examen constituită la acel moment făceau parte actorii Cristian Şofron şi Emil Hossu, precum şi directorul Teatrului Nottara, acelaşi Mircea Diaconu, soţul candidatei. Decizia de angajare a Dianei Lupescu în funcţia de actor S1 la Teatrul Nottara a fost semnată şi trimisă primarului general al Capitalei de Mircea Diaconu, pe data de 1 decembrie 2001. Tot el era cel care, peste câţiva ani, avea s-o angajeze ca regizor.

De la „spectacol antrenant" la „exerciţiu de amatori"

Piesele puse în scenă de Diana Lupescu, de la momentul instalării acesteia în funcţia de regizor artistic al Teatrului Nottara, au fost întâmpinate cu destulă răceală de critică. „Opera de Trei Parale", piesa lui Bertolt Brecht cu muzica lui Kurt Weill, a fost lăudată în ghidurile culturale ale Capitalei şi atacată de criticii mai vechi.

„Misiunea actorilor este pe deplin îndeplinită. Ei trec cu uşurinţă de la forma vorbită la forma cântată, fără să trădeze ceea ce Brecht numea esenţa fiecărui personaj. Spectacolul devine un antrenant dialog cu publicul, punctat de câteva momente poetice, din care suntem scoşi abrupt de finalul de fals happy-end hollywoodian", scria „Time Out".

Pe de altă parte, revista de teatru „Yorick", prin vocea Danei Ionescu, cataloga reprezentaţia semnată de Diana Lupescu ca fiind „o remarcabilă risipă de forţe". „Din scenele care se joacă preţ de trei ore, Diana Lupescu nu face un spectacol în carne şi oase, o interpretare scenică ce are viziune, mesaj şi stil. «Opera de trei parale» aproape că m-a speriat prin vidul imens care se cască în scenă şi pe care-l iei cu tine la sfârşit, dacă rezişti până la final. În ani grei pentru lumea artelor din România, Teatrul Nottara şi-a permis această risipă.

De un tratament asemănător a avut parte şi o altă piesă regizată de Diana Lupescu, „Vacanţă în Guadelupa". Criticul de teatru Ileana Lucaciu descria reprezentaţia ca fiind „un nou exemplu produs de teatrele instituţionalizate prin care se atestă că sunt afectate de criza regiei". „Indiferent de calităţile distribuţiei, regizorii servesc spectacole subculturale. Acest spectacol putea fi o satiră politică atractivă prin inventivitatea regizorului, indiferent de modestia scrierii, dar devine prin regie un exerciţiu de teatru de amatori , de la o casă de cultură din Vinţiu de Jos sau de Sus. Păcat de actorii acestui teatru!", scria Lucaciu.

"Examenul scris este considerat, în general, un proiect foarte bine pus la punct, care să descrie şi să explice întreaga viziune teatrală a candidatului."
Ion Caramitru
preşedintele Teatrului Naţional Bucureşti

Mircea Diaconu a avut un rol şi la Revoluţie



În decembrie 1989, când se pregătea să împlinească 40 de ani, Mircea Diaconu era deja un actor consacrat. La Revoluţie, Mircea Diaconu, având-o alături pe soţia sa, Diana Lupescu, a fost prezent în punctele fierbinţi ale Capitalei: a intrat pe tanc în Piaţa Palatului împreună cu alţi revoluţionari, iar din balconul Comitetului Central s-a adresat mulţimii (foto). De asemenea, cunoaşte multe dintre evenimentele petrecute în acele zile în TVR, având un rol încă neelucidat în derularea unor momente controversate, cum ar fi masacrul de la Otopeni.

Senator şi director de instituţie publică

La 10 ianuarie 2011, ANI constata că Mircea Diaconu se află în stare de incompatibilitate deoarece, pe lângă calitatea de parlamentar (senator PNL) mai deţine şi o funcţie de conducere într-o instituţie bugetară, ca director al Teatrului Nottara. El figurează ca manager la Nottara, în subordinea Primăriei Capitalei.

Vezi AICI fişa postului soţiei lui Mircea Diaconu

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: