Murray Perahia, jumătate de concert

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un poet al pianului. Acesta este clişeul pe care îl folosesc jurnaliştii francezi atunci când scriu despre un imens pianist. M-am întrebat de multe ori ce vrea să însemne această comparaţie, dincolo de frumuseţea metaforei. Şi am un răspuns, bineînţeles.

Articol publicat pe blogul Despre Opera

Un bărbat mai degrabă scund, îmbrăcat într-un costum impecabil, îşi reglează îndelung scaunul şi începe să cânte Haydn. Sonata nr. 31 pe un pian Steinway. În mod normal, prin simplitatea ei, ar trebui să mi se pară că printre note îl întrezăresc pe Bach. Dar discursul lui Murray Perahia e mai dens, o catifea grea. Tempoul e un pic mai larg, pianul vibrează şi sonata capătă un aer gânditor. Distanţa dintre Haydn şi Brahms s-a micşorat brusc, programul, aparent contrastant, începe să capete sens.

Variaţiuni. Tot Haydn. Prinse între două lumi. Clasicismul dintre Bach şi Brahms. E incredibil cum reuşeşte Perahia să poziţioneze cu atâta precizie muzica lui Haydn. Să nu uităm, cei care l-au descoperit pe Bach şi l-au adulat nu au fost contemporanii săi, ci romanticii secolului XIX.

Începe Brahms! Programul, anunţat în ultima clipă, conţine op.118 şi 119. Adică omagiul romanticului Brahms adus preclasicului Haendel. Un Haendel sublimat, până nu mai rămâne din el decât o adiere. Balada e o palpitaţie, având ca extreme serenitatea unei orgi şi pasiunea unei scrisori de dragoste, à la Tatiana către Oneghin. O pulsaţie lină. Firească. Dacă o asculţi atent, ai putea compune versuri pe ritmul ei. O poezie fără cuvinte, imaginabilă pe frazele muzicale ale unui artist. Un poet al pianului. Asta înseamnă.

Mă uit la ceas. Plec la pauză. Nu mă pot abţine să trag cu ochiul către repetiţiile cu Vier letzten Lieder ale sopranei Anja Harteros. Sunt chinuit de remuşcări dar şi de nerăbdare, mai ceva ca Edgar Allan Poe.

Afară, festivalul de muzică folk din piaţă începe în forţă. Cântă băiatul lui Adrian Păunescu. Remarc încă o dată că totul e fals, sub ton. Gândul că în Ateneu se va auzi bubuiala tobei mari, la fel ca azi noapte, la King's Consort, când începusem să mă simt ca în Berlinul bombardat în care dirija Furtwängler, mă face să uit regretele. Aveam să văd mai târziu reacţiile de frustrare ale melomanilor faţă de această multi-culturalitate prost înţeleasă.

Justice est faite, cel puţin din perspectiva asta, primarul Oprescu e arestat a doua zi...

Caseta tehnică:
 

În Sâmbăta folkului, 5 Septembrie 2015, ora 16.30, Ateneul Român
Recital Murray Perahia – pian
Haydn – Sonata nr. 31 Hob. XVI. 46 în la bemol major
Haydn – Variaţiunile Hob. XVII. 6 în fa minor
Brahms – Balada op. 118 nr. 3 în sol minor
Brahms – Intermezzo op. 119 nr. 3 în do major
Brahms – Intermezzo op. 119 nr. 2 în mi minor
Brahms – Intermezzo op. 118 nr. 2 în la major
Brahms – Capriccio op. 116 nr. 1 în re minor
Beethoven – Hammerklavier, op 106 în si bemol major

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite