„Alimente pentru Est”. Parlamentul European înfiinţează „Poliţia” dublului standard al produselor

„Alimente pentru Est”. Parlamentul European înfiinţează „Poliţia” dublului standard al produselor

Parlamentul European vrea să tranşeze problema dublului standard de calitate al produselor la comercializarea pe diverse ţări UE

Autorităţile europene vor crea organisme cu competenţe în întreaga Uniune Europeană care vor monitoriza şi, la nevoie, vor ancheta producătorii care practică dublul standard în ceea ce priveşte alimentele, vânzând în unele ţări ale uniunii produse de calitate inferioară.

Parlamentul European vrea să tranşeze problema dublului standard de calitate al produselor la comercializarea pe diverse ţări UE prin formarea unor instituţii care să monitorizeze marfa în tot lanţul de producţie şi comercializare. Este vorba de înfiinţarea unui soi de poliţii care să depisteze şi să cerceteze derapajele de calitate pe diverse zone ale pieţei europene de alimente şi nu numai. 
 
Concret, într-o propunere de rezoluţie, parlamentarii solicită să „fie create de urgenţă capacităţi şi mecanisme la nivelul UE, în cadrul unei unităţi specializate de monitorizare şi supraveghere care să facă parte dintr-un organism existent la nivelul UE (Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară sau altele), cât mai puţin birocratice, pentru a monitoriza consecvenţa compoziţiei şi a proporţiilor ingredientelor utilizate în produsele alimentare de aceeaşi marcă şi cu acelaşi ambalaj”.
 
Mai mult, Parlamentul European mai face un pas înainte în acest caz şi cere  anchetarea cazurilor de acest gen pe întregul lanţ de la producţie. Astfel, parlamentarii arată că încurajează Comisia Europeană „să înfiinţeze o direcţie specializată în cadrul agenţiei competente a UE existente, care să includă specialişti din domeniu, pentru a efectua, atunci când apare o suspiciune de diferenţe de calitate, controale în fabricile producătorilor şi a realiza audituri ale fluxului de producţie pentru a verifica dacă compoziţia produsului corespunde cu indicaţiile producătorului”.
 
Preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (InfoCons), Sorin Mierlea, spune că această decizie este un câştig. „Sperăm să se pună în practică cât mai repede. Dacă Parlamentul European votează în acest mandat, anul viitor putem avea funcţionale aceste organisme de control. Şi, în contextul acelei amenzi de 4 la sută din cifra de afaceri, cel mai probabil vom termina cu dublul standard pe piaţa europeană. Şi nu este vorba numai de alimente. Putem vorbi chiar şi de autoturisme”, a mai spus Sorin  Mierlea.
 
Amenzi de 4 la suta din cifra anuală de afaceri
 
Recent, CE a pus la punct un regulament care sancţionează dur producătorii care scot aceleaşi produse, dar la calităţi diferite pe diverse pieţe din Uniunea Europeană. Astfel, respectivele companii vor fi amendate cu cel puţin 4 la suta din cifra anuală de afaceri, statele membre UE fiind libere să introducă amenzi maxime mai mari.
 
Ce a reieşit din investigaţia Parlamentului European 
 
Scandalul alimentelor cu dublu standard a izbucnit anul trecut după ce cehii au descoperit că, deşi cumpără aceleaşi mărci ca vest europenii, ingredientele din produsele vândute în ţara lor diferă şi sunt mai slabe din punct de vedere nutriţional şi calitativ. Mai exact, aceştia au constatat că din 21 de produse testate, doar în trei cazuri au fost înregistrate aceleaşi ingrediente ca în magazinele din vest.
 
„Deşi denumirea de marcă, designul ambalajului şi aspectul de comercializare la prima vedere sunt identice, mai multe cercetări efectuate în diferite state membre au relevat în cadrul pieţei unice a UE produse care au compoziţii clar diferite din punct de vedere al reţetei, materiilor prime utilizate, toate acestea depinzând de ţara de cumpărare“, arată Raportul întocmit ulterior de Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din PE.
 
Ba mai mult, investigaţiile au scos la iveală faptul că aceste practici nu erau folosite doar în industria alimentară. „Nu se poate exclude faptul că aceste constatări privind calitatea dublă a produselor se referă numai la alimente şi băuturi, dar se pot aplica şi bunurilor de consum, cum ar fi detergenţi sau bunuri de igienă“, se arată în document.
 
Cele patru şabloane folosite de marii producători
 
Conform raportului, practicile considerate incorecte merg în general pe patru şabloane. În primul rând, există companii care plasează produse de diferite calităţi pe pieţele din Est şi Vest, dar cu acelaşi aspect şi cu acelaşi ambalaj. Mai grav este că funcţionari europeni au descoperit că uneori se umblă şi la gramajul produselor. Astfel, există producători care „plasează produse de diferite greutăţi pe piaţă, dar cu acelaşi aspect şi cu ambalaj similar sau cu diferenţe care nu pot fi distinse de consumator“, arată documentul. 
 
La fel, există producători care plasează pe diverse pieţe produse cu arome şi compoziţii diferite, cu un ingredient principal diferit, dar având acelaşi aspect şi acelaşi ambalaj. În cel mai bun caz, relevă documentul, există nişte mici diferenţe pe ambalaj, diferenţe considerate de funcţionarii europeni insesizabile pentru consumatorul care îl ia de pe raft. Apoi, producătorii care vor să-şi păcălească clienţii denaturează în timp reţeta unui produs. Concret, la lansarea pe piaţă, produsele au o calitate şi în timp aceasta se modifică deliberat. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: