De această dată delegaţia condusă de Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a marcat multiple puncte subliniind că, atunci când statul Republica Moldova nu mai poate, România vine şi preia sarcinile acestuia în combaterea coronavirusului.

Mesajul politic al lui Bogdan Aurescu: cetăţenii în prim plan, statul doar dacă face reforme europene

Despre sprijinul masiv adus la Chişinău a aflat toată lumea, chiar şi cei ce urmăresc propaganda ce neagă orice ajutor din partea UE şi a ţării noastre: o echipă complexă formată din 52 de persoane, din care 41 de medici şi asistenţi medicali voluntari, atât civili, cât şi militari, 500.000 de măşti, 50.000 de combinezoane, o serie de medicamente necesare pentru combaterea pandemiei, alături de un ajutor suplimentar votat în şedinţa de guvern de joi seara, care să sosească săptămâna viitoare la Chişinău, achiziţia de medicamente, dezinfectanţi, dispozitive medicale şi materiale sanitare necesare prevenţiei şi tratării afecţiunilor asociate COVID-19, pentru acordarea de către România a unui ajutor umanitar extern cu titlu gratuit pentru Republica Moldova în valoare de 3,5 milioane de dolari.

Ceea ce a fost mai puţin mediatizat la nivelul instituţiilor de presă oficială a fost mesajul tranaşant al ministrului de Externe al României şi prezentarea la fel de clară a poziţiei României faţă de Republica Moldova, neschimbată, desigur, după alungarea de la guvernare a Executivului pro-european al Maiei Sandu. Iar aici, mesajul ministrului de externe Bogdan Aurescu a fost extrem de clar alături de omologul său şi de premier, deopotrivă: Sprijinul este pentru cetăţenii Republicii Moldova – care nu pot fi lăsaţi la nivelul capacităţii reduse organizatorică, financiară şi a gestiunii statului Republica Moldova în timp de criză – şi pentru Republica Moldova doar în ceea ce vizează reformele pro-europene.

Bogdan Aurescu a declarat, alături de ministrul de externe şi premierul Republicii Moldova:

„Am revenit astăzi la Chişinău, într-un context marcat de criza generată de pandemia de COVID-19, pentru a transmite, o dată în plus, un mesaj ferm de sprijin pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova. Aşa cum a făcut-o de fiecare dată, România este, şi de această dată, alături de dumneavoastră. Vreau să reiterez, în numele României, mesajul de condoleanţe tuturor familiilor celor care şi-au pierdut viaţa în această criză şi, de asemenea, să urez însănătoşire grabnică celor bolnavi. Suntem deplin solidari cu toţi cetăţenii Republicii Moldova în faţa acestei încercări foarte dificile.”

„(…)Pornind de la recunoaşterea caracterului legitim al aşteptărilor cetăţenilor Republicii Moldova pentru un trai prosper, într-un stat stabil şi democratic, cu instituţii publice moderne şi cu o justiţie independentă, România va continua să susţină îndeplinirea obiectivului fundamental reprezentat de integrarea europeană a Republicii Moldova, singura în măsură să asigure dezvoltarea economică, socială, sigură a Republicii Moldova în beneficiul direct al cetăţenilor săi.”

Uniunea Europeană a fost, este şi va rămâne un partener indispensabil pentru Republica Moldova, aşa cum a demonstrat-o inclusiv recent, prin pachetele de asistenţă  pe care le-a acordat în contextul pandemiei de COVID-19. Mă refer aici la cele 87 de milioane de Euro care reprezintă un ajutor destinat procurării de materiale medicale, dar şi la anunţul privind asistenţa macrofinanciară în valoare de 100 milioane euro anunţată recent de Comisia Europeană.”

Guvernul Republicii Moldova pus la colţ: Iresponsabilitate şi lipsă de reforme

Într-o formulă diplomatică adecvată statutului de ministru de Externe, Bogdan Aurescu a subliniat în faţa oficialilor de la Chişinău şi a cetăţenilor Republicii Moldova toate neajunsurile şi neîmplinirile reformelor şi angajamentelor pro-europene a guvernului şi majorităţii ce reclamă bi-vectorialitatea, în timp ce preşedintele Igor Dodon joacă cartea pro-rusă pe toate diapazoanele:

Alături de ministrul de Externe, dar şi de premier, Şeful diplomaţiei române a subliniat:

Locul firesc al Republicii Moldova se află în marea familie europeană. Aceasta este, din perspectiva României, singura opţiune viabilă pentru viitorul prosper şi sigur al cetăţenilor R. Moldova. Pe 27 aprilie am aniversat 10 ani de la încheierea Parteneriatul strategic pentru integrarea europeană a Republicii Moldova. Ne-am fi dorit să fi marcat acest moment  într-un mod diferit, care să ne permită să privim cu responsabilitate şi pragmatism spre viitor, astfel încât, prin eforturi comune, să menţinem şi să consolidăm parcursul european al Republicii Moldova.”

Per a contrario, Ministrul de Externe român vorbeşte, de fapt, despre iresponsabilitatea şi lipsa de pragmatism, ba chiar lipsa de viitor a actualului curs al Republicii Moldova, indirect despre cursul revenirii în trecut a statului Republica Moldova sub conducerea actuală politică, în detrimentul aspiraţiilor cetăţenilor la prosperitate, libertate, democraţie şi stat de drept. În perioada în care la Chişinău sunt urmăriţi ilegal Judecătorii Curţii Constituţionale, se fac presiuni asupra lor de către PSRM şi Igor Dodon şi se inventează un proces prin care CSM – instituţie menţionată în Constituţie şi subiect al judecăţii CCM – încearcă demiterea a patru judecători incomozi preşedintelui pro-rus Igor Dodon, cu nesocotirea totală a principiilor statului de drept, această vizită şi mesajul aferent este cu atât mai puternică, cu rol de avertisment!

„Trebuie să ne referim şi la lucrurile care nu merg (…): România va sprijini în continuare Republica Moldova  în acest efort de integrare europeană, dar este nevoie de reforme şi de evoluţii concrete în Republica Moldova pe care, din păcate, în ultimele luni, din diverse motive, mai mult sau mai puţin obiective, nu le-am putut vedea.

Pe acest fundal, poziţia României faţă de Republica Moldova rămâne aceea pe care am anunţat-o atât în noiembrie 2019, cât şi mai recent, inclusiv pe 27 aprilie, atunci când am emis un comunicat de presă în numele autorităţilor române, cu ocazia aniversării celor 10 ani de Parteneriat strategic: Este nevoie de intensificarea reformelor necesare apropierii de Uniunea Europeană şi respectării, pe deplin, a principiilor democratice şi statului de drept. De aceea, sprijinul României, sprijinul Uniunii Europene, va fi în continuare strict condiţionat de continuarea acestor reforme esenţiale pentru dezvoltarea democratică a Republicii Moldova.”

Monitorizare strictă acţiunilor Republicii Moldova de încălcare a statului de drept şi a reformelor pro-europene

Ministrul Bogdan Aurescu a punctat ferm importanţa ca autorităţile din R. Moldova să intensifice, în mod consecvent şi credibil, reformele necesare apropierii de UE şi respectarea, pe deplin, a principiilor democratice şi ale statului de drept. Şeful diplomaţiei române a arătat că sprijinul României va fi pe mai departe condiţionat de continuarea acestor reforme esenţiale pentru R. Moldova.

Ministrul Bogdan Aurescu a evidenţiat, astfel, importanţa realizării de către Chişinău a reformelor asumate prin Acordul de Asociere şi prin Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (AA/DCFTA) cu Uniunea Europeană. Totodată, a reconfirmat angajamentul ferm al României pentru sprijinirea unui parcurs european ireversibil al Republicii Moldova, în baza Parteneriatului Strategic bilateral pentru Integrarea Europeană a Republicii Moldova, de la a cărui semnare s-au împlinit, la 27 aprilie 2020, zece ani.

Şeful diplomaţiei române a arătat şi faptul că România va continua să urmărească cu prioritate respectarea intereselor şi aşteptărilor legitime ale cetăţenilor din Republica Moldova, parcursul european fiind singurul în măsură să asigure dezvoltarea economică şi socială a Republicii Moldova în beneficiul direct al cetăţenilor săi.

De asemenea, ministrul Bogdan Aurescu a avut o serie de întrevederi cu reprezentanţi ai mediului politic din Republica Moldova, respectiv cu preşedintele Partidului Acţiune şi Solidaritate, Maia Sandu, preşedintele Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, preşedintele Partidului Democrat, Pavel Filip, şi cu preşedintele Grupului parlamentar Pro-Moldova, Andrian Candu, precum şi cu deputaţii Iurie Renita, Octavian Tacu şi Lilian Carp. El a evidenţiat, în cadrul acestor discuţii, necesitatea continuării în mod susţinut, unitar şi coordonat a demersurilor care vin în sprijinul avansării parcursului european al ţării, de acţiunea tuturor factorilor politici de la Chişinău depinzând viitorul democratic al ţării şi prosperitatea cetăţenilor.

A asigurat că pentru România rămâne de interes strategic sprijinirea orientării pro-europene a Republicii Moldova, respectarea principiilor democratice şi ale statului de drept în R. Moldova, şi acţiunea în interesul cetăţenilor din R. Moldova, în vederea asigurării prosperităţii şi bunăstării acestora – aspecte care trebuie să fie mai presus decât luptele politice.

Marii absenţi din poză, Dodon, socialiştii pro-ruşi şi propaganda anti-europeană şi anti-românească de la Chişinău

Ministrul român al Apărării, Nicolae Ciucă, a vorbit doar telefonic cu omologul său, insistând asupra drumului european, cooperării militare, în învăţământul militar şi peste 300 de exerciţii comune planificate în acest an, integrarea europeană şi nevoia utilizării instrumentelor oferite de NATO pentru Armata Republicii Moldova. Per total, mesajul de imagine şi simbolic al vizitei desantului românesc la Chişinău a fost unul fără echivoc: susţinerea cetăţenilor Republicii Moldova, susţinerea acţiunilor pozitive ale Executivului, a reformelor europene, monitorizarea strictă a respectării angajamentelor europene şi nemulţumirea implicită pentru repetatele alunecări ale Preşedintelui Dodon şi prestaţii nepotrivite ale socialiştilor pro-ruşi şi unei părţi importante a grupării PDM care susţine Guvernul.

Într-adevăr, din poză a lipsit Igor Dodon. Nu a mai apărut pe nepusă masă pe la vreun colţ, pe coridor sau în timpul la dispoziţie al oficialilor români, prin vreun ungher sau la masă, pentru o poză. Nici socialiştii pro-ruşi, cel mai mare partid din Parlament, cel care dă şi o parte din miniştri, nu au fost prezenţi. Şi nici miniştrii lor. România a marcat foarte clar că nu există nici un fel de dialog pe această dimensiune, indiferent cât de mult îşi doresc aceştia să fie băgaţi în seamă. De altfel, contextul politic de la Chişinău arată clar care este preocuparea preşedintelui pro-rus în campania electorală şi anti-europeană, împotriva statului de drept, subminat în toate instituţiile sale, inclusiv Curtea Constituţională – atacată a doua oară după schimbările de la construirea majorităţii. Şi totul pentru interese pecuniare proprii date de onerosul contract de împrumut de 200 mln euro cu Rusia lui Putin.

Tot pe plan imagologic, şi eşecul statului şi al preşedintelui Dodon de a gestiona criza de coronavirus este evident: spitalele nu sunt dotate, multiple instituţii sanitare sunt contaminate şi surse de epidemie, lucrătorii medicali sunt contaminaţi în proporţie inacceptabilă, nu au materiale de protecţie, medicamente pentru a trata coronavirusul, nu au bani şi sunt obligaţi să se lupte cu pandemia în condiţii de muncă inacceptabile. Practic cu mâinile goale, riscându-şi propria viaţă! Asta în timp ce pacienţii internaţi în spitale se plâng de foame şi lipsa alimentelor şi tratamentului. Cetăţenii Republicii Moldova mor cu zile, în timp ce şeful statului şi partidul său pro-rus joacă ţonţoroiul, îşi plătesc beneficii de imagine şi fac politică şi campanie electorală în plină criză.