Reacţia dură a unei învăţătoare, la început de an şcolar: „Copiii trebuiesc trataţi ca o turmă de oiţe fără identitate, fără dreptul de a-şi alege «ciobanul»”

Reacţia dură a unei învăţătoare, la început de an şcolar: „Copiii trebuiesc trataţi ca o turmă de oiţe fără identitate, fără dreptul de a-şi alege «ciobanul»”

Învăţătoarea Dolores Kiss critică solicitarea Inspectoratului Şcolar de repartizare a elevilor de clasa pregătitoare în ordine alfabetică FOTO Facebook/Dolores Kiss

Goana pentru alegerea unei învăţătoare, una dintre problemele spinoase întâlnite în şcolile din România cu ocazia fiecărui început de an şcolar, este pe punctul de a se încheia. Inspectoratul Şcolar al Judeţului Timiş a transmis o adresă prin care solicită ca repartiţiile să se facă în ordine alfabetică. Decizia inspectoratului şcolar a provocat o reacţie dură a unei învăţătoare din Lugoj.

Ştiri pe aceeaşi temă

Şcolile se confruntă la fiecare început de an şcolar cu o problemă spinoasă, rezultată din dorinţa părinţilor de a-i vedea pe copiii lor în clasele învăţătoarelor renumite pentru profesionalismul şi dedicarea lor. Pentru a elimina goana părinţilor după o anumită învăţătoare, şefa Inspectoratului Şcolar Timiş a transmis o adresă în care le-a solicitat directorilor de şcoli ca începând cu acest an repartizarea elevilor în clasa pregătitoare să se facă în ordine alfabetică, fără posibilitatea părinţilor de a-şi alege învăţătoarea şi a învăţătoarei de a-şi alege clasa. 
 
„Se va întocmi lista copiilor în ordine alfabetică, repartizarea urmând a se face în ordine alfabetică, în funcţie de numărul de clase aprobate prin planul de şcolarizare. De exemplu, dacă o unitate de învăţământ are aprobate 3 clase, primul copil va intra în prima clasă, al doilea copil va intra în a doua clasă, al treilea în a treia clasă, al patrulea copil va intra în prima clasă, al cincilea în a doua clasă, al şaselea în a treia clasă şi aşa mai departe”, a transmis şefa ISJ Timiş. 
 
„S-a dat ordin de la stăpânirea judeţeană”

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Dolores Kiss, o învăţătoare cu experienţă de la Şcoala Gimnazială Eftimie Murgu din Lugoj, a criticat în termeni duri adresa Inspectoratului Şcolar Timiş. „Mă aflu la final de carieră şi nu pot spune că perspectiva de a o încheia nu-mi stârneşte stări cel puţin nostalgice. Am făcut tot ce mi-a stat în putinţă să fiu de folos copiilor mei şi cred că asta face orice dascăl care iubeşte copiii şi îşi ridică meseria la rang de artă, cu dragoste şi dăruire. Toate aceste strădanii se regăsesc, fireşte, la fiecare început de generaţie, în măsura în care părinţii acordă încrederea lor unui anumit învăţător. De fiecare dată, înaintea formării unui nou colectiv, învăţătorii se prezintă, prin diferite mijloace, la grădiniţe, prin acţiuni de tipul «porţi deschise», în şcoală, sau de tip «door to door», ca într-un fel de campanie. Când părinţii vin să-şi înscrie copilaşul la şcoală, desigur, optează pentru acel învăţător care le-a câştigat încrederea, în urma unor informaţii la care au avut acces până în acel moment”, scrie învăţătoarea pe pagina sa de Facebook.
Tot acolo, Dolores Kiss s-a arătat revoltată de faptul că aceste situaţii s-au încheiat începând din acest an.  „S-a dat ordin de la stăpânirea judeţeană ca toţi cei înscrişi la o şcoală să fie înşiraţi pe o listă comună, iar distribuirea lor pe clase paralele să se facă, în mod egal, în ordine alfabetică. Aşadar… la dracu’ cu toată construcţia de imagine la care ai pus osul, la dracu’ cu sentimentele părinţilor şi respectul faţă de aceştia. Copiii lor trebuiesc trataţi ca o turmă de oiţe fără identitate, fără personalitate, fără dreptul de a-şi alege «ciobanul»”, a mai arătat Dolores Kiss. 
 
Învăţătoarea a mai arătat că, la rândul său, a ales învăţătoarea la care să înveţe fiica sa şi a fost foarte bine. „Am fost în situaţia de a alege învăţător pentru propriul copil. Doamna inspector general, nu vă imaginaţi ce aş fi fost în stare să fac, dacă Andrada mea ar fi fost împiedicată să facă parte din colectivul îndrumat de colega aleasă de mine! Înclin să cred că veţi afla în această toamnă… fiindcă generaţia asta de părinţi nu mai acceptă dictatura!!!”, a mai scris învăţătoarea pe pagina sa de Facebook. 
 
„Nu este bine ca să ajungem să facem o ierarhie a pilelor”
 
Şefa Inspectoratului Şcolar al Judeţului Timiş, Aura Danielescu, a declarat că nu le-a transmis adresa directorilor de şcoli ca pe un ordin, ci ca pe o recomandare de care toţi directorii au ţinut cont. „De câţiva ani încoace, este un scandal continuu, în a merge părinţii cu anumite preferinţe la anumite învăţătoare. De exemplu, în Timişoara sunt situaţii în care 70 de părinţi vor la aceeaşi învăţătoare. Nu este bine ca să ajungem să facem o ierarhie a pilelor. Mă întreb ce se întâmplă cu acel părinte care nu are nicio cunoştinţă? Este un părinte normal, nu merge în stânga, nu merge în dreapta, el întodeauna va fi la coada listei pentru că, pentru el, nu a vorbit nimeni. Şi atunci, când se selectează cei 25, cei care ar trebui să constituie o clasă, cu prioritate se aleg cei pentru cei care s-a vorbit cu cineva. Nu cred că este normal!”, şi-a justificat şefa ISJ gestul. 

Pe de altă parte, Aura Danielescu, a mai declarat că nu este normal să ajungă părinţii să fie puşi în situaţia de a fugi de un anumit cadru didactic. „Când lucrul acesta se întâmplă, înseamnă că în şcoala aia este o problemă. Am ajuns că vin la mine în audienţă şi câte 8-10 oameni pe zi, care vin pentru o anumită învăţătoare. Îmi spun direct că vor la o anumită învăţătoare. Îi refuz categoric! Păi dacă un om simplu nu cunoaşte pe inspectorul general sau pe un director, sau pe cineva care să-ţi pună o pilă nu ai niciun drept în România asta, chiar nici unul? A fost o recomandare, o rugăminte adresată colegilor mei, directorii, să nu mai încurajăm favoritismele şi să nu mai încurajăm recomadările pentru anumiţi oameni”, a declarat inspectorul şcolar general al judeţului Timiş. 
 
Contactată de „Adevărul” pentru un punct de vedere referitor la reacţia avută în urma adresei emise de Inspectoratul Şcolar al Judeţului Timiş, învăţătoarea Dolores Kiss a declarat că susţine selecţia învăţătoarei de către părinţi, considerând acesta un criteriu de performanţă şi o confirmare a calităţii profesionale. „Stimulentele de care avem parte în învăţământul preuniversitar pentru a munci mai bine şi cu dedicare sunt aproape inexistente. Singurul metronom care ne poate evalua cât de cât este acesta. Este o selecţie naturală pe care părinţii ne-o oferă la începutul fiecărei generaţii. Dacă după o generaţie – două observi că nu te solicită nimeni, ai câteva motive pe care le poţi înşira pe o listă: fie nu ai făcut PR cât trebuie, fie ai fost prea modest, fie mai ai de reglat nişte butoane. Nu am înţeles de ce doamna inspector spune că este o eroare de management atunci când o învăţătoare nu este solicitată pentru că managementul şcolar poate face foarte puţin pentru calitatea muncii de la clasă”, a declarat Dolores Kiss.
 
Întrebată dacă nu există riscul ca printr-o promovare puternică o învăţătoare să ajungă să aibă o imagine mai bună decât este în realitate, Dolores Kiss a declarat că mai devreme sau mai târziu valoarea va ieşi la suprafaţă.  „Există riscul acesta, dar întodeauna uleiul se ridică la suprafaţă. Până la urmă adevărul va ieşi la iveală. Copiii sunt ei înşişi nişte jaloane pe care le putem lua în considerare. Părinţii pot fi consultaţi. Până la urmă chiar dacă tu vrei să îţi aureşti tabloul personal, acel aur va dispărea dacă nu este autentic”, a mai declarat învăţătoarea. 
 
Referitor la limita pe care o pot atinge părinţii în demersurile pentru alegerea învăţătoarei şi departajarea elevilor în cazurile unor suprasolicitări, Dolores Kiss a spus că aici intervine diplomaţia managerului şcolii şi a învăţătorului. „De când mă ştiu, la începutul unei generaţii ne-am adunat învăţătoarele şi ne-am înţeles între noi. Când s-au ivit dezechilibre am chemat părinţii şi am discutat. Nu au fost situaţii în care părinţii să nu înţeleagă. (…) Nu aş vrea să se înţeleagă că acele pile (n.r. la care făcea referire şefa inspectoratului) pot aluneca şi către termenul de şpagă. Mă dezic total de situaţiile de genul acesta. Nu vreau să iau apărarea niciunuei colege. Şi aşa suntem huliţi în ultimii ani suficienţi. Dacă noi între noi ne catalogăm în felul acesta nu ne ajută cu nimic”, a mai declarat învăţătoarea care predă la Şcoala Gimnazială Eftimie Murgu din Lugoj.  
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: