Cine e generalul din fruntea Aeroportului din Timişoara. Pilotează avioane AN-2 şi elicoptere ca să nu-şi iasă din mână

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dorel Grădinaru, director interimar la Aeroportul Timişoara  FOTO Ş.Both
Dorel Grădinaru, director interimar la Aeroportul Timişoara  FOTO Ş.Both

Dorel Grădinaru a venit de la Bucureşti, având rolul de a gestiona cea mai dificilă perioadă a aeroportului din Timişoara.

De mai bine de şase luni, la conducerea Aeroportului Internaţional Timişoara se află generalul în rezervă Dorel Grădinaru -  fost şef al Inspectoratului de Aviaţie al Ministerului de Interne. Grădinaru, care a luat locul lui Daniel Idolu, a venit de la Bucureşti, pentru a gestiona cea mai dificilă perioadă a aeroportului. Pentru că în pandemie nu s-au organizat conferinţe de presă, Grădinaru a rămas un personaj discret.  

Dorel Grădinaru are o carieră prodigioasă în aviaţie. 

“Ca inspector general al Aviaţie Ministerului de Interne am activat opt ani de zile. Practic, am preluat o unitate specială a M.I., iar când s-a pus în discuţie înfiinţarea Inspectoratului General de Aviaţie, am fost întrebat dacă vreau să mă înham la o treabă la care nu erau prea mulţi amatori. Având pregătire de inginer şi de pilot, având mulţi ani de activitate cu unitatea specială de aviaţie, cu care am zburat – am lucrat mult pe structuri speciale ale M.I., printre care şi comandantul antitero al Jandarmerie – mi-a surâs ideea. Am acceptat şi m-am apucat de treabă. Am preluat o structură a ministerului care avea elicoptere şi oameni. Dintr-o unitate mică trebuia să dezvolt un inspectorat general, cu şase baze aeriene în toată ţara. Bucureşti, Iaşi, Tulcea, Cluj, Craiova şi, în final, trebuia să fie şi la Timişoara, Arad sau Caransebeş. Pentru că la Timişoara nu s-a putut, m-am dus la Caransebeş, unde primar era Marcel Vela”, a povestit Dorel Grădinaru. 

Dorel Grădinaru


 

Prietenia cu Marcel Vela 

Aşa a ajuns să se lege o prietenie între Dorel Grădinaru şi Marcel Vela, pe atunci primar la Caransebeş. De altfel, Vela l-a propus pe Grădinaru la comanda aeroportului timişorean, pe când era şef al Ministerului de Interne. 

“Am trecut în rezervă şi mi-am văzut de treabă. Am zburat şi mai zbor pe AN-2 şi pe elicopter, asta ca să-mi păstrez mâna şi pentru că îmi place să zbor. La un moment dat, acum şase-şapte luni, am fost chemat de domnul Vela, care mi-a spus că are nevoie de cineva să preia Aeroportul Timişoara. Cineva care să nu fie contestat. A spus că sunt general, că nu am avut nimic în spinare, să mă prindă cu ceva furăciuni. Iniţial n-am vrut să merg. Dar până la urmă m-a convins să vin pentru patru luni de zile. Trebuia să stau, să fie o viaţă frumoasă. Venind aici, băgându-mă în probleme, m-am apucat de treabă”, a mai spus Grădinaru. 

Moştenirea proiectelor 

Dorel Grădinaru a moştenit de la vechea conducere o serie de proiecte aflate în derulare sau care urmau să fie începute. În ciuda crizei COVID, pe aeroport e de lucru, mai ales că multe dintre proiecte au finanţări de la Uniunea Europeană. Iar generalul în rezervă s-a înhămat la muncă. 

“2019 a reprezentat un vîrf pentru Aeroportul Timişoara din punct de vedere al câştigului. Dintr-o dată a venit pandemia şi a luat-o la vale. S-a redus şi personalul, dar am găsit nişte proiecte care trebuiau continuate. Cel mai important este Terminalul de Sosiri Externe, care trebuie terminat până în aprilie. Sperăm ca şi traficul să-şi revină până atunci. Celălalt mare proiect este Terminal de Plecări Curse Externe. Acum urmează să înceapă procedura de licitaţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construire. Se va realiza o structură arhitectonică deosebită şi cred că Timişoara va fi unul din cele mai elegante aeroporturi din ţară. Obligatoriu trebuie să-l terminăm până în 2023, fiind pe bani şi termene europene”, a mai spus Dorel Grădinaru. 

Terminal nou Timişpoara

Mandat prelungit până la vară 

Din iulie 2020, Dorel Grădinaru ocupă funcţia de director general interimar al Aeroportului Timişoara. Iniţial avea un mandat de patru luni, însă după aceea contractul i-a fost prelungit, până în vara acestui an. 

„Nu sunt implicat politic, chiar dacă am fost adus de un om politic. Am zis că vin, dar să nu mă condiţioneze şi să nu-mi ceară nimic. Pentru că m-am apucat de treabă, am decis să îmi tot prelungesc contractul. Nu ştiu ce se va întâmpla din vară, dar cât sunt aici sunt implicat total”, a completat Grădinaru.

Aeroport Timişoara

Un aeroport de nivel înalt 

La sfârşitul anului trecut a fost pus în funcţiune şi sistemul de balizaj luminos ce asigură operarea aeronavelor în condiţii de vizibilitate foarte redusă. Aeroportul “Traian Vuia” va achiziţiona şi câteva maşini de pompieri, dar se vor schima şi filtrele de control de securitate. Toate aceste proiecte fiind realizate pe fonduri europene. 

Aeroport Timişoara

Un alt proiect mare care va fi iniţiat în acest an îl reprezintă realizarea unui centru intermodal pentru transport mărfuri. 

„Companiile care au operat vor reveni şi fără să-i chem. Dar trebuie să creeze nişte facilităţi pentru toate companiile. Trebuie date pentru toată lumea la fel. Trebuie să ne axăm pe companiile de cargo. Acest sector nu a fost afectat în pandemie. Am un proiect unicat în România. Am avut discuţii cu procesatori de mărfuri, mulţi au fost interesaţi. Este vorba de cargo specializat pentru anumite mărfuri, dar nu pot spune mai multe. Aeroportul Timişoara trebuie să fie legat pe partea rutieră  -  e aproape de autostradă, şi partea feroviară. Ca la Otopeni, sunt discuţiile demarate cu Ministerul Transportului şi CFR, trebuie să vină cu un proiect”, a mai spus Grădinaru. 

Aeroport Timişoara


Vă mai recomandăm:

Traficul pe cele mai mari cinci aeroporturi din România a scăzut cu până la 70% din cauza pandemiei

Noul terminal de sosiri curse externe de pe Aeroportul Timişoara, care a costat 6 milioane de euro, este aproape gata

Sistem performant de balizaj pe Aeroportul Timişoara. Avioanele nu vor mai fi deviate din cauza condiţiilor meteo

Finanţare pentru noul terminal de plecări curse externe al Aeroportului Timişoara. Va costa aproximativ 18 milioane de euro

Drum nou care va lega Aeroportul Timişoara şi Autostrada Vestului. Studiul de Fezabilitate şi Proiectul Tehnic, pe banii de la Uniunea Europeană

FOTO Parcare civilizată la Aeroportul Timişoara. A costat aproximativ 300.000 de euro

Criza coronavirusului a lovit din plin aviaţia civilă şi aeroporturile.„Revenirea la traficul de dinaintea crizei, peste circa trei ani“

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite