Fotografia cu Teodosie care a devenit virală: de ce a purtat Arhiepiscopul Tomisului mantie cu trenă la parada de 1 Decembrie

Fotografia cu Teodosie care a devenit virală: de ce a purtat Arhiepiscopul Tomisului mantie cu trenă la parada de 1 Decembrie

ÎPS Teodosie la parada de 1 Decembrie FOTO Ziua de Constanţa

ÎPS Teodosie a făcut senzaţie de 1 Decembrie când a apărut la parada din faţa Prefecturii Constanţa îmbrăcat în mantie de împărat. Arhiepiscopul Tomisului mergea înainte, iar un slujitor îi ţinea poalele mantiei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Imaginea lui ÎPS Teodosie de a apărea la parada militară cu ţinuta unui rege a devenit virală pe internet şi a fost ţinta mai multor glume. „Ce mantie are, ce sceptru aurit, ce coroană… e REGE! E ÎMPĂRAT! El e chiar DUMNEZEU“, apare un mesaj pe Facebook. „Sigur este împăratul din "Hainele cele noi ale imparatului". Dacă nu ar fi îngrijorător, atunci ar fi haios, dar asa este doar hilar. Iar despre păcatul trufiei individul asta sigur nu a auzit“, a comentat un altul. 
 
Cristian Tudor Popescu a scris, la rândul lui, despre gestul lui Teodosie de a apărea la parada militară cu ţinuta unui rege. „Dar dacă tot preamărim lupta de Ziua Naţională, de ce nu iese la defilare şi Biserica Ortodoxă Română? Nu e ea alături de Armată în încrederea populaţiei? Nu luptă sfinţii părinţi zi şi noapte, nu ca soldaţii, câte-un război din an în paşte, împotriva Necuratului, a Nefârtatului, a lui Ucigă-l Crucea? Care nu se întrupează numai în atei şi sectanţi, dar îşi bagă coarnele, coada şi ochiul euroi chiar în clerul ortodox, de la popă la vlădică“, a scris el. 
 
Ce reprezintă hainele preoţeşti cu care s-a îmbrăcat Arhiepiscopul Tomisului de Ziua Naţională a României? Ne explică părintele Eugen Tănăsesescu, blogger adevarul.ro.
 
Mantia arhierească, spune el, cu care s-a îmbrăcat ÎPS Teodosie, este parte a veşmintelor episcopale, fiind inspirată din veşmintele Vechiului Testament. „ÎPS Teodosie n-a purtat mantia ca un capriciu personal, ci datorită demnităţii slujirii la care era chemat: era o slujbă religioasă într-un eveniment oficial. N-am văzut generali care să defileze la evenimente în trening, ci în uniforma lor ceremonială“. 
 

 
FOTO atelierelepatriarhiei.ro
 
Mantia se poartă la slujbele publice în care Arhiereul nu oficiază Sfânta Liturghie (botez, cununie, maslu, vecernie, utrenie,etc.). Pe mantie, spune el, sunt aplicate icoanele evangheliştilor, simbol al faptului că podoaba Evangheliei îmbracă toată lumea creştină, ca o mantie. De altfel, mantia arhierească simbolizează şi mantia calugărească. 
 
Vechiul Testament spune aşa: „Şi Dumnezeul nostru a văzut şi S-a mâniat că nu mai este dreptate. Şi a văzut că nu este nici un om şi S-a mirat că nimeni nu mijloceşte. Atunci braţul Lui I-a venit în ajutor, şi dreptatea Sa a fost sprijinul Său. S-a îmbrăcat cu dreptatea ca şi cu o platoşă şi a pus pe capul Său coiful izbăvirii; S-a îmbrăcat cu răzbunarea ca şi cu o haină şi S-a înfăşurat în râvna Sa ca şi într-o mantie“. 
 
Şi în Biblie găsim amintită mantia: „Mă îmbrăcam întru dreptate, ca într-un veşmânt şi judecata mea cea dreaptă era mantia mea şi turbanul meu“. 
 
Însuşi Iisus Hristos a fost îmbrăcat într-o mantie purpurie, în batjocură. „Dar şi în batjocura lor tot au mărturisit că este Împăratul Împăraţilor“, explică Eugen Tănăsescu. 
 
Părintele Tănăsescu spune că împăraţii au luat mantia ca simbol al divinităţii de la Biserică şi nu invers. 
 
„Cât despre «supusul» care ţine trena mantiei, explicaţia e una mai practică. Nu putem transforma uniforma clericală în mătură. Regret lipsa de cultură teologică, dar şi de respect faţă de simbolurile religioase din unele comentarii“, a completat Tănăsescu. 
 
Preotul sau diaconul care poarta mantia nu este "slugă",  ci este un ajutor al episcopului, faptul că ţine mantia arată că este hirotonit de către episcop.
 
 
Şi Papa Benedict are mantie FOTO http://s30.photobucket.com/

 

citeste totul despre: