Principalele aşteptări ale IT-iştilor de la companii. Salariile mari şi programul flexibil sunt printre cele mai importante aspecte, arată un studiu al UBB

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ce aşteptări au profesioniştii din IT de la angajatorii lor? Aceasta este întrebarea la care a încercat să răspundă un studiu realizat de Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Răspunsurile IT-iştilor au pus accentul pe elemente precum oferta salarială, munca în echipă, timpul alocat vieţii personale sau programul de muncă flexibil.

„Oferta salarială competitivă, preocuparea pentru angajaţi, timpul pentru viaţa personală, programul de muncă flexibil sau oportunităţile de dezvoltare în carieră sunt doar câteva dintre aşteptările pe care profesioniştii în IT le au în momentul în care optează pentru un angajator sau altul, arată rezultatele studiului realizat de Universitatea Babeş-Bolyai - prin Institul-STAR UBB (http://starubb.institute.ubbcluj.ro/) - şi NTT Data în vederea definirii „profilului psihosocial al IT-istului în următorii ani”, conform unui comunicat. 

Iniţiat în luna aprilie 2017, proiectul de tip Advanced Fellowship a fost realizat de Departamentul de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor în Limba Germană din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor a Universităţii Babeş-Bolyai, fiind derulat sub egida Institutului Star UBB şi finanţat de NTT DATA Romania.

Aşteptările generaţiei Millennials

Scopul studiului a fost acela de oferi o perspectivă detaliată asupra aşteptărilor profesioniştilor în IT în ceea ce priveşte caracteristicile/atributele organizaţionale şi de a investiga impactul pe care caracteristicile jobului le au asupra atitudinilor faţă de organizaţie şi asupra performanţei la locul de muncă a profesionistilor în IT.

Cercetarea a urmărit şi explorarea aşteptărilor generaţiei Millennials în contextul schimbărilor tehnologice şi organizaţionale produse într-un ritm extrem de rapid, fapt care generează o competiţie acerbă în industria IT.

Cum a fost realizat studiul

Proiectul a avut o etapă de cercetare cantitativă, care a constat în elaborarea unei analize bazate pe instrumentele validate în literatura de specialitate, precum şi o etapă de analiză calitativă, în cadrul căreia au fost explorate, prin interviuri individuale şi focus group-uri, aşteptările „contextualizate” ale profesioniştilor din domeniul IT, la cele trei studii realizate participând 319 profesionişti din domeniul IT, cu vârste cuprinse între 20 şi 47 de ani, din cadrul NTT DATA Romania, dar şi din alte companii din domeniul IT.

„Banii nu aduc fericirea”

„Satisfacţia în muncă a profesioniştilor în IT a fost corelată în mod pozitiv cu câteva dintre principalele aşteptări pe care aceştia le au de la angajatori, respectiv cu oportunităţile de dezvoltare în carieră oferite în cadrul companiei, furnizarea de feedback privind propria performanţă, controlul asupra modului şi a duratei de realizare a sarcinilor.  De asemenea, caracteristicile activităţii s-au dovedit a fi importante în sporirea implicării în muncă a angajaţilor, crescând performanţa şi diminuând intenţia de a părăsi organizaţia. Munca în echipă şi colaborarea cu colegii, timpul alocat vieţii personale împlinite şi un program de muncă flexibil sunt principalele aşteptări ale reprezentaţilor generaţiei Millennials”, se artă în studiu. 

Recomandări pentru angajatori

Analiza şi interpretarea ştiinţifică a datelor colectate cu ocazia celor trei studii şi a focus group-urilor au stat la baza formulării unui set de recomandări privind iniţierea unor practici noi în cadrul NTT DATA Romania şi potenţarea practicilor deja existente în scopul creşterii eficienţei organizaţiei pe termen lung.

“Este o piaţă foarte competitivă. Ne gândim permanent la aşteptările şi nevoile colegilor noştri. Am vrut să lucrăm cu o echipă de cercetare profesionistă şi să avem rezultate pe care ne întemeiem acţiunile de HR”, a afirmat Daniel Metz, CEO al NTT DATA Romania. 

Proiectul reprezintă un nou pas în redefinirea relaţiei UBB cu comunitatea şi mediul socio-economic, în logica universităţilor de cercetare avansată şi educaţie (world-class).

Ce rol are universitatea în comunitate

„UBB se proiectează astfel ca o universitate de cercetare avansată în care cunoaşterea generată prin cercetare (cercetare-dezvoltare-inovare) fundamentează atât actul educaţional - într-un model humboldtian al transmiterii cunoştinţelor în logica modernă a procesului de învăţare-predare prin cercetare/descoperire - cât şi serviciile către mediul socio-economic, de tip inovativ şi/sau de tip comunitar/educaţional (outreach). Universitatea poate mobiliza cele mai avansate expertize academice şi profesionale disponibile, nu doar pe plan intern sau naţional, ci şi la nivel internaţional, oferind astfel şansa unor servicii/soluţii inovative, care susţin apoi avantaje competitive pentru beneficiar în comunitate şi mediul socio-economic”, afirmă prof. univ. dr. Daniel David, prorectorul UBB responsabil de cercetare, competitivitate-excelenţă şi publicaţii ştiinţifice.

Echipa de proiect coordonată de dr. Loredana Mihalca, cercetător ştiinţific în cadrul UBB,  a fost formată din prof. univ. dr. Mihaela Drăgan , conf. univ. dr. Gabriela Brendea, asist. univ. dr. Tudor Irimias, drd. Laura Avram şi lect. univ. dr. Lucia Ratiu. 

Citeşte şi

Olguţa Vasilescu: Multinaţionalele sunt de vină pentru şomajul din N-E şi Sud. Şi-au deschis fabrici în vest, mai aproape de autostrăzile UE

Capitala IT-ului din România: oraşul în care 1 din 11 angajaţi lucrează în domeniu

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite