Preţuri „speciale” pentru români. O celebră reţea de magazine vinde mai scump la noi decât în restul Europei
Multe dintre produsele din magazinele JYSK au preţul maxim în România. FOTO JYSK
Un clujean a descoperit că
un popular lanţ de magazine practică în România preţuri mai mari
decât în ţări prospere ca Danemarca, Olanda sau Belgia. În
Bulgaria, preţurile sunt în multe cazuri cu
aproape 50% mai jos ca în România. Explicaţia retailerului e una
surprinzătoare.
„Protagonistul” acestei strategii comericiale uşor bizare este cunoscutul lanţ internaţional de retail JYSK, brand sub care se comercializează produse pentru casă şi grădină. Marca este prezentă (mai ales în malluri) în peste 51 de ţări din întreaga lume, dar mai ales din Europa, printre care se numără şi România.
Aici, JYSK s-a dezvoltat în ultimii ani şi a deschis zeci de magazine, în toate marile oraşe. Surprinzător, însă, în multe situaţii preţurile practicate de retailerul danez sunt mai mari în România decât în Vestul Europei, chiar dacă puterea de cumpărare a românilor este, conforma statisticilor oficiale, una dintre cele mai mici de pe continent.
Spre exemplu, în magazinele din România ale companiei, un set de mobilier pentru terasă care poartă numele comercial „Glamsjberg” costă 9.999 lei, adică aproximativ cu 25-30% mai scump decât este preţul afişat pentru produsul similar, pe varianta online, de magazinele din ale ţări ale amintitului brand scandinav.
Mai ieftin este chiar şi în Olanda sau Belgia, două dintre ţările cu cele mai mari salarii la nivelul Uniunii Europene. În ambele, setul Glamsjberg se vinde la 1.500 de euro, echivalentul a 7.375 lei. În Bulgaria, produsul este şi mai accesibil: 2.750 de leva, adică 6.922.37 lei.
„Voiam să-mi iau de la ei un set pentru terasă, dar am descoperit că preţurile de la noi sunt mai mari decât cele pe care le practică în alte ţări. La bulgari totul e pe la jumătate, dar surpriza e că e mai ieftin şi în Italia sau Belgia, ca să nu mai vorbesc de Danemarca sau Olanda”, a spus el.
Politica de preţuri a celor de la JYSK în România nu reprezintă neapărat o noutate. Recent, Afaceri News scria că retailerul practică în România cele mai mari preţuri din Europa şi a dat exemplul setului de masă Oddesund, care se vindea cu aproape 5.000 de lei. Potrivit sursei citate, acelaşi produs costa mult mai puţin în Belgia (750 de euro), în Cehia 18.500 de coroane (709 euro), în Ungaria 250.000 de forinţi (doar 691 euro), Grecia 650 de euro sau în Bulgaria 995 leva (doar 507 euro), mai puţin decât jumătate faţă de România (1.020 euro).
Într-un răspuns formulat, compania a explicat că preţurile mai mari din România rezultă din chiriile mai scumpe, costurile de transport şi legislaţia privind promoţiile.
„Referitor la costuri, România nu este cea mai ieftină ţară. De exemplu, chiriile pe care le plătim în România pentru spaţiile în care funcţionează magazinele sunt net superioare unor ţări mult mai bogate, precum Olanda, Grecia sau Italia. Cel mai mare cost al companiei este reprezentat de chirii. Din cauza lipsei infrastructurii, şi costurile legate de transportul mărfii sunt mult mai mari decât în alte ţări care au o infrastructură bună. Politicile de cheltuieli diferă, aşadar, de la ţară la ţară”, au spus reprezentanţii JYSK, adăugând că: „În alte ţări legislaţia privind politica de preţuri a operatorilor economici poate fi diferită”.
În urma apariţiei acestui material, compania JYSK ne-a
solicitat să publicăm precizări suplimentare referitoare politica sa de preţuri
din diverse ţări. Astfel, reprezentanţii JYSK consideră că raţionamentul
articolului se bazează pe o comparaţie între produse aflate la promotie în alte
ţări cu produse identice din Romania, dar care nu sunt la promotie – prin urmare
este evident că produsele aflate la promoţie sunt mai ieftine. „Noi nu avem cum
să avem întreg sortimentul permanent la promoţie, întrucât contravine cu legea în
vigoare. În aceiaşi logică, cele 1.000 de articole aflate acum la promoţie în
Romania sunt evident mai ieftine decât aceleaşi produse aflate în alte ţări
care nu sunt active într-o promoţie locală”, au precizat reprezentanţii JYSK.