Lovitura dură pentru cei care poluează  sursele de apă potabilă ale Clujului: bărcile cu motor, interzise pe lac

Lovitura dură pentru cei care poluează  sursele de apă potabilă ale Clujului: bărcile cu motor, interzise pe lac

Zeci de bărci cu motor poluează Lacul Tarniţa.

Bărcile cu motor, skijeturile, pontoanele şi hidroavioanele vor fi interzise pe lacurile Tarniţa şi Fântânele, care sunt surse de apă potabilă ale Clujului. Aceasta este măsura propusă de Hidroelectrica, administratorul celor două lacuri după scandalul izbucnit la începutul lunii septembrie, când un parlamentar clujean a atras atenţia asupra dezastrului din zonă.

După ani de zile de letargie, se pare că autorităţile clujene intenţionează să rezolve situaţia aberantă în care s-a ajuns: lacurile din care clujenii beau apă - Tarniţa şi Beliş-Fântânele să fie poluate de zeci de bărci cu motor, skijeturi, pontoane şi, chiar, hidroavioane. După ce deputatul Adrian Dohotaru a cooptat, la începutul lui septembrie, alţi cinci parlamentari clujeni să semneze o petiţie pentru interzicerea navigaţiei pe Tarniţa şi Beliş-Fântânele, Prefectura a convocat mai multe şedinţe de lucru cu toate instituţiile statului care au competenţă în această speţă: Apele Române, I.P.J. Cluj, ISU Cluj, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Cluj, Garda de Mediu, Hidroelectrica Cluj, Autoritatea Navală Română - Oficiul de Căpitanie Dej.
 

Directorul Hidroelectrica: „Am propus să se permită doar accesul bărcilor cu vâsle”

 
Hidroelectrica, instituţia care administrează lacurile, a întocmit o propunere de regulament pentru folosirea acestora în care solicită interzicerea ambarcaţiunilor cu motor.
 
„Noi am făcut următoarea propunere de regulament: să se permită accesul doar cu bărci cu acţionare manuală. Cu vele nu, pentru că dacă se aduc bărci cu 3 catarge, iar nu va fi bine”, a declarat pentru „Adevărul” Marius Cătăniciu, directorul sucursalei Hidroelectrica Cluj. 
 
Acesta a explicat: „Este normal să se interzică navigaţia bărcilor cu motor, mai ales că există şi hotărârea Consiliului Judeţean în care se stabileşte că cele două lacuri sunt arie protejată. În plus, există şi captarea de apă potabilă. Mai ales la modul în care se circulă în ultima vreme în zonă, adică cu viteză mare, sunt deranjate malurile, iar fenomenul de eroziune se accentuează”.
 
Regulamentul trebuie avizat de Autoritatea Navală Română – Oficiul de Căpitanie Dej. 
 

Căpitănia Dej: „Nu se poate interzice total navigaţia, dar pot rămâne bărcile cu vâsle” 

 
Viorel Federiga, şeful Căpităniei Dej, instituţia care trebuie să avizeze regulamentul de navigaţie pe cele două lacuri, susţine că o restricţionare totală a navigaţiei ar încălca Hotărârea de Guvern 665/2008 care stabileşte că Tarniţa şi Fântânele sunt navigabile. „Pentru a fi eliminată total navigaţia, cele două lacuri ar trebui scoase din anexa Hotărârii 665/2008. Altfel, oricine are o barcă acolo va ataca în instanţă regulamentul”, spune căpitanul.
 
Întrebat dacă un regulament care să permită accesul doar al bărcilor cu vâsle ar putea respecta Hotărârea 665/2008, Federiga a răspuns afirmativ. „Această decizie aparţine administratorului lacurilor, adică Hidroelectrica. Condiţia este să se respecte legislaţia. Noi nu avem ca atribuţii să stabilim aceste lucruri, ci doar să verificăm dacă se respectă regulamentul întocmit de administratorul lacurilor”.
 
Federiga a mai spus că a trimis mai multe modele de regulamente de navigaţie pe cele două lacuri în 2012 şi 2017, dar autorităţile nu au făcut nimic. 
 
După rezolvarea acestei probleme, autorităţile trebuie să treacă la desfiinţarea construcţiilor ilegale şi a foselor spetice care sunt deversate în lac. 
 
Citeşte şi
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: