Începând din acest moment, marile oraşe pot decreta centrele lor urbane ca zone interzise pentru toate vehiculele cu motoare Diesel. Excepţie fac, deocamdată, numai cele cu motoare ultramoderne, care îndeplinesc norma Euro 6. Problema este concentraţia de oxizi de azot pe metrul cub de aer într-un oraş cu trafic extrem de dens, aşa cum sunt Stuttgart şi Düsseldorf în Germania, care au demarat această acţiune, în concordanţă cu normele şi limitele care sunt acum în curs de elaborare de către Comunitatea Europeană.

Repet, este vorba despre concentraţia acestor gaze în aerul din oraş şi nu despre emisia unui motor mai vechi sau al unuia ultramodern, care, luat în sine, respectă limitele. Avem pur şi simplu prea multe maşini în oraşe. Bucureştiul are, la 1,844 milioane de locuitori, peste 1 milion de automobile înregistrate, în care avem şi valul de maşini vechi aduse de curând, în care toate normele de emisie sunt depăşite cu mult.


Motor Diesel cu catalizatori pentru Euro 6

Problema este mai gravă decât pare: trei sferturi din automobilele cu motoare Diesel care se vând pe an în lume sunt cumpărate de europeni, având avantaje clare în ceea ce priveşte consumul şi demarajul, două lucruri pe care, de exemplu, pe americani nu-i interesează de loc: au benzină destulă şi conduc de obicei foarte relaxat. Şi dacă analizăm mai atent situaţia în Europa, cam jumătate din automobilele existente în Germania, Franţa, Spania şi Marea Britanie au motoare Diesel. Şi aici nu e vorba numai de proprietarii privaţi, ci de meseriaşi, taxiuri, firme mici, firme de transport, poştă, servicii. Şi după automobile trecem la artileria grea: camioanele şi autobuzele, în care motoarele sunt, cel puţin în Europa, 100% pe motorină. Eliminăm toate aceste vehicule de azi pe mâine din oraşe, din marile centre urbane? Ceea ce va urma, de azi înainte, va încălzi puternic spiritele, din toate privinţele, economic, social, politic.

În timp ce scriu am o ureche la cele mai noi ştiri, printre care fac valuri înspumate tare propagandiştii, apostolii şi habarniştii de ocazie, ca de obicei. Treburile se vor limpezi cu timpul, dar spuma iniţială este un şoc pentru fiecare om la casa lui, mulţumit până acum de maşina lui cu motorină. Să vedeţi acum procese!


Arderea în motorul Diesel poate fi radical schimbată, la fel şi combustibilii

V-am încălzit puţin? Să mai torn puţină motorină pe foc? Primăria Bucureştiului a achiziţionat recent 400 de autobuze cu motoare Diesel pentru transportul urban, alte 400 sunt în plan. Autobuze turceşti, în fond, de ce nu, la o tratare iniţială, au respectat criteriile de licitaţie prevăzute (despre care vom mai putea discuta), motoarele Cummins au origini americane şi respectă Euro 6.

Mă miră însă puţin faptul că limuzinele Guvernului, Parlamentului şi ale Preşedinţiei nu sunt nici turceşti, nici măcar franţuzeşti, de la mama Daciei, ci, cam în totalitate, Audi din Ingolstadt, BMW din München, Mercedes din Stuttgart, Volkswagen din Wolfsburg, toate oraşele citate aflându-se în Germania. Motoarele lor? În marea majoritate, tot Diesel.

Şi cu transportul în comun în Bucureşti ce facem acum, mai sunt cele patru sute de Diesele turceşti de actualitate?

Va muri Diesel? Nicicum, despre asta am mai scris şi voi mai scrie. Lumea confundă mult prea des principiul introdus de Rudolph Diesel acum mai bine de 100 de ani cu autoaprinderea unui combustibil într-un motor cu piston. Soluţiile sunt în pregătire, se lucrează la tehnica arderii, dar şi la noi combustibili în multe centre de cercetare din lume, dar şi în România, am menţionat că admir ce face în acest domeniu Universitatea Tehnică din Cluj. În scurt timp, lumea va uita legătura dintre Diesel şi aceşti oxizi, vom tăbărî atunci pe emisiile de hidrocarburi şi de dioxid de carbon ale motoarelor cu benzină!


FOTO Inquam Photos / Liviu Florin Albei

Şi când staţi la foc, în săptămâna asta îngheţată, vă rog să vă gândiţi că jumătate din emisiile de oxid şi dioxid de azot nu provin de la motoarele Diesel ale automobilelor, ci de la şemineu, de la sobă, de la centrala termică pe cărbune...

Şi cu transportul în comun în Bucureşti ce facem acum, mai sunt cele patru sute de Diesele turceşti de actualitate?

Dacă va exista destul interes pentru acest articol, vom discuta despre aceasta în următorul.

Vă urez să treceţi cu bine gerul. Aici, în Germania, azi ies flăcări din zăpadă!