Pe măsură ce se apropie alegerile, Putin strânge laţul. 49 de site-uri de opoziţie, blocate

Pe măsură ce se apropie alegerile, Putin strânge laţul. 49 de site-uri de opoziţie, blocate

Preşedintele rus Vladimir Putin

Autoritatea rusă de reglementare a internetului a blocat 49 de site-uri cu legături cu opozantul încarcerat Aleksei Navalnîi, a afirmat luni Leonid Volkov, unul dintre aliaţii săi cei mai apropiaţi, citat de AFP.

 
"Potrivit unei decizii a Parchetului general, 49 de site-uri au fost blocate", a scris Volkov pe Twitter, precizând că este vorba în special de site-ul lui Navalnîi şi de cel al principalelor sale organizaţii.
Decizia vine cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile parlamentare din septembrie şi a fost anunţată după ce în iunie o instanţă a aprobat cererea procurorilor de a declara organizaţiile cu legături cu Navalnîi drept extremiste, scoţându-le efectiv în afara legii.
 
Leonid Volkov a precizat pe canalul Telegram că va explica în curând cum intenţionează să ocolească această interdicţie.
 
Aleksei Navalnîi, cel mai proeminent critic al lui Vladimir Putin, execută o pedeapsă de 2 ani şi jumătate de închisoare pentru încălcarea prevederilor eliberării condiţionate. Încarcerarea sa a tensionat relaţiile Rusiei cu Occidentul, care a cerut ca el să fie eliberat şi a criticat verdictul privind declararea organizaţiilor care au legături cu Navalnîi drept extremiste.
 
Echipa lui Navalnîi promovează ceea ce a desemnat drept o strategie a "votului inteligent", menită să asigure sprijinirea celor mai puternici oponenţi ai candidaţilor partidului guvernamental Rusia Unită în fiecare circumscripţie în alegerile din septembrie. 
 
Zielel trecute, inisterul Justiţiei din Rusia a adăugat publicaţia independentă din Letonia, The Insider, pe lista sa de „agenţi străini”, împreună cu cinci jurnalişti independenţi, inclusiv un colaborator al Radio Free Europe / Radio Liberty.
 
Ministerul a listat noile intrări într-o actualizare a registrului său pe 23 iulie, aducând numărul total de entităţi şi persoane cu desemnarea controversată de „agenţi străini” la 34.
 
Publicaţia independentă Insider a lucrat cu organizaţia Bellingcat la mai multe proiecte, inclusiv publicarea în decembrie 2020 a unui raport care implică Serviciul Federal de Securitate (FSB) al Rusiei în otrăvirea politicianului de opoziţie Alexei Navalnîi în urmă cu un an.
 
Cele cinci persoane adăugate pe listă sunt Mihail Rubin, Sofia Groisman, Ilia Rojdestvensky, de la publicaţia de investigaţie „The Project”, Iulia Apuhtina de la Open Media din Rusia şi Alexei Posternak, un contribuitor din Siberia.
 
În legătură cu includerea The Insider pe lista Ministerului Justiţiei, vă informăm că redacţia continuă să lucreze în aceeaşi componenţă şi va menţine politica editorială", a anunţat The Insider într-o declaraţie pe site-ul său web.
 
„Vom continua să ne familiarizăm cititorii cu informaţii importante din punct de vedere social în totalitate şi fără cenzură. În conformitate cu legile şi bunul simţ leton”, a adăugat aceasta.
 
Controversata legislaţie a „agentului străin” a Rusiei a fost adoptată în 2012 şi a fost modificată în mod repetat. Aceasta cere organizaţiilor neguvernamentale care primesc asistenţă externă şi despre care guvernul consideră că este angajat în activităţi politice să fie înregistrate şi să se identifice ca „agenţi străini”.
 
Legea organizaţiilor „indezirabile”, adoptată în mai 2015 şi actualizată de atunci, a făcut parte dintr-o serie de reglementări promovate de Kremlin împotriva ONG-urilor care au primit finanţare din surse străine - în principal din Europa şi Statele Unite.
 
În 2017, guvernul rus a plasat Serviciul rus al RFE / RL pe lista „agenţilor străini”, alături de alte şase servicii de ştiri în limba rusă RFE / RL şi Current Time. Serviciul rus al VOA (Vocea Americii) a fost, de asemenea, adăugat pe listă.
 
La sfârşitul anului 2020, legislaţia a fost modificată din nou pentru a permite guvernului rus să includă persoane fizice, inclusiv jurnalişti străini, pe lista „agenţilor străini” şi să le impună restricţii.
 
La începutul acestui an, instanţele ruse au început să impună amenzi uriaşe împotriva RFE / RL pentru că nu a marcat articolele sale cu o etichetă prescrisă de guvern, aşa cum este cerut de normele adoptate în octombrie 2020. RFE / RL a făcut apel.
 
 
RFE / RL a numit amenzile „o campanie de constrângere şi intimidare sponsorizată de stat”, în timp ce Departamentul de Stat al SUA le-a descris ca „intolerabile”.
 
Organizaţia pentru Drepturile Omului a descris legislaţia „agenţilor străini” ca „restrictivă” şi menită a „demonize grupurile independente”.
 
Săptămâna trecută, The Project (Proiectul) a fost plasat de Procuratura Generală de la Moscova pe lista organizaţiilor „indezirabile” ale Rusiei .Jurnaliştii au anunţat „lichidarea” companiei înregistrate în SUA, la o zi după ce a fost declarată organizaţie indezirabilă.
 
Editorii Proiectul (Proiectul pentru relatări cu privire la criminalitatea organizată şi corupţie - OCCRP) au scris pe Telegram pe 16 iulie că societatea înregistrată în Statele Unite „se află în stadiu de lichidare şi nu are relaţii financiare cu jurnaliştii care lucrează în Rusia”.
 
„Cu toate acestea, noi, în calitate de jurnalişti, continuăm să credem că munca noastră este importantă şi necesară pentru patria noastră. Vom comunica despre modul în care echipa noastră jurnalistică îşi va continua activitatea. În acest moment, putem spune cel mai important lucru: investigaţiile vor continua. Încă o dată, vă mulţumesc pentru sprijin. Jurnalismul nu este o crimă", se spune în comunicat.
Din 2015, peste 40 de organizaţii au fost puse pe lista „agenţilor străini” indezirabili pentru Rusia. Celor mai multe dintre ele le-a fost interzisă activitatea.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările