UPDATE

Explicaţia Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare referitoare la această eroare:

„Itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor).”

Chiar explicaţiile dovedesc că specialiştii de la Centrul Naţional nu au legătură cu realitatea şcolară.

De unde să ştie elevii de clasa a VIII-a noţiuni sofisticate de „dependenţă funcţională” de „variabile”, noţiuni care se învaţă în clasa a XI-a?

Care variabilă se reprezintă pe axa orizontală, pentru că există două variabile, independentă şi dependentă? De ce n-ar fi invers? De unde să ştie elevii ce-au avut în cap profesorii care au creat subiectele?

Legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor nu spune în ce axă luăm numărul elevilor, orizontală sau verticală?

Explicaţiile date de Centrul de Evaluare nu sunt ştiinţifice şi nu ţin seama de nivelul cunoştinţelor din clasa a VIII-a.

Subiectul a fost formulat ambiguu, dovada fiind că rezolvările elevilor s-au axat pe ambele variante, corespunzătoare alegerii axelor pentru numărul de elevi şi notele elevilor.

Este vorba de subpunctul 6 de la primul subiect:

6. În diagrama de mai jos este prezentată repartiţia notelor obţinute la un test la matematică, de elevii unei clase a VIII-a dintr-o şcoală.

Conform diagramei, numărul elevilor care au obţinut nota 5 la acest test este egal cu...

Cum se vede în desen, nu se specifică nicăieri că pe axa Ox sunt notele, iar pe axa Oy numărul de elevi. Unii elevi au scris corect că numărul elevilor care au luat  nota 5 este 3, alţii au scris 8, citind diagrama invers, dar nici nu le poti reproşa că n-au fost subtili, ca n-au interpretat diagrama ca un adult.

Corect ar fi ca de la Comisia Centrală de examen să plece o notă către toate centrele de corectare, în care să fie menţionat faptul că punctajul maxim se acordă indiferent de modul în care elevii au citit diagrama.

În caz contrar, vom avea zeci de mii de contestaţii, cu timp enorm de verificare şi acordare a notei.

Nu cred că este nevoie de o bulversare a examenului pentru această inadvertenţă.