Evaluare Naţională 2022: „Subiectele la Română au fost medii spre uşoare. Vor fi multe note de 8”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Ora de Sibiu
Foto: Ora de Sibiu

Prima probă scrisă a examenului de Evaluare Naţională 2022 a avut loc astăzi. Testul elevilor a fost mult mai simplu decât cel dat la simulare.

La primul subiect absolvenţii de clasa a VIII-a au primit un text din romanul ”Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran şi încă unul din volumul ”Frânturi din viaţa lui Delavrancea”, semnat de fiica acestuia, Cella Delavrancea. Pe baza acestor texte, trebuiau să rezolve mai multe cerinţe care arătau dacă elevii au înţeles ce au citit. 

”Subiectele nu au fost grele, au fost mai degrabă medii spre uşoare. Textele nu au fost nici dificile şi nici foarte mari, copii au avut timp să le citească”, a comentat profesoara de Limba şi literatura română, Cristina Tunegaru. 

Exerciţiile 6,7, 8 şi 9 de literatură care puneau de regulă dificultăţi, nu au mai ridicat nici ele probleme, adaugă profesoara. ”Exerciţiul 9, care cerea ca fragmentul din Toate pânzele sus să fie asociat cu un alt text literar studiat la clasă sau din lectura suplimentară prezentând în 100 de cuvinte o valoare morală, culturală comună, se putea rezolva uşor pentru că erau o mulţime de valori în text. Elevii puteau observa bunătatea, prietenia, călătoria. La fel, la gramatică. Nu cred că a fost vreun exerciţiu – poate doar cel cu omonime – care să-i pună în dificultate pe elevi”, mai spune Cristina Tunegaru. 

La exerciţiul 7 au fost o principală şi o atributivă, o frază foarte simplă. La exerciţiul 6, e posibil ca la forma de genitiv a substantivului lampă să fi greşit  unii – lumina lămpii. La exerciţiul 8 a fost mai uşor pentru că nu era nevoie să identifice ei greşelile, ci să scrie forma corectă a cuvintelor şi acolo era un conjunctiv cu doi de i – să fii mândru – precum şi un acord încrucişat – clădiri a căror arhitectură, explică profesoara. 

”Iar la compunere a fost un text narativ – să povestească o întâmplare frumoasă dintr-o vacanţă şi să integreze o secvenţă descriptivă în 30 de cuvinte şi un dialog de cel puţin patru replici. Aici, la naraţiune, sunt unii copii care au oarecare dificultăţi pentru că nu respectă etapele acţiunii şi atunci scriu în compunere mai degrabă un şir de acţiuni decât să construiască o întâmplare. Şi ar fi trebuit să-şi imagineze o cauză care declanşează acţiunea, o situaţie dificilă, iar textul să se încheie cu rezolvarea situaţiei dificile. Per ansamblu, subiectul nu a fost deloc greu şi, cu puţin efort şi cu puţină muncă se poate ajunge cu uşurinţă la nota 8 – 8,50”, conchide profesoara. 

Cât priveşte diferenţa între nota 9 şi nota 10 la examen, aceasta o va face redactarea subiectelor de literatură pentru care elevii primesc puncte. Astfel, se punctează scrierea corectă, respectarea normelor de punctuaţie, exprimarea clară, coerentă, folosirea sensului corect al termenilor.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite