Dragnea:  România are nevoie disperată să recupereze cele aproape trei decenii în care reforma educaţiei a eşuat“.

În 2003 aveam 290.000 de elevi în şcoli profesionale, când dna Andronescu a decis desfiinţarea lor, înlocuindu-le cu SAM, Şcoli de Arte şi Meserii. După un an, elevii de la SAM au primit dreptul să treacă printr-un Bacalaureat fraudat şi să intre la universităţi, pentru a îmbogăţi fabricile de diplome universitare. În 2009 a desfiinţat de facto şi SAM, liceul a rămas singurul traseu educaţional pentru toţi elevii. Indiferent de resurse, de înclinaţii, talente, toţi liceenii învăţau integrale, derivate, fizică cuantică şi teorie literară. Rezultatul: un milion de elevi au făcut liceul degeaba. Şi tot dna Andronescu, care „a eşuat reforma educaţiei“, face acum o nouă reformă

O nouă lege a educaţiei

Dacă dna Andronescu a eşuat reforma educaţiei timp de 20 de ani, cum să producă acum o nouă lege a educaţiei? Ideea că va genera o nouă lege până în iunie 2019 e absurdă. Nici nu e sigur că va fi ministru până atunci. În plus, urmează un an electoral, parlamentarii vor avea cu totul alte preocupări. Fără schimbarea legislaţiei nu este posibilă schimbarea structurii Bacalaureatului. Doar prin OUG, puţin probabil să fie dată în următoarea perioadă, pentru că toată atenţia se îndreaptă spre justiţie şi fiscalitate.

Când va putea fi introdusă noua structură a Bacalaureatului?

În sesiunea următoare este exclus, pentru că metodologia examenului nu poate fi modificată în cursul anului şcolar.

Ideea Bacalaureatului profesional porneşte de la nevoia unui nou traseu, liceul profesional, pentru meserii pretenţioase, care nu pot fi învăţate în 2-3 ani. De exemplu, depanatori computere, electronişti auto, mecanici întreţinere maşini şi utilaje. Aceste meserii necesită cunoştinţe aprofundate de informatică, fizică, electronică, electrotehnică, mecanică etc. Dar nu cunoştinţe de istorie, geografie, biologie, literatura română. Acesta-i motivul pentru care se pică acum Bacalaureatul. Obligaţia de a face faţă la triple sarcini de învăţare: curricula teoretică generală, curricula teoretică tehnică şi instruirea practică. Curricula necesară liceului profesional este total diferită de actuala curriculă şi trebuie introdusă din clasa a IX-a, axată pe instruirea practică, inclusiv în învăţământ dual. De aici aprecierea că abia peste 5 ani va fi posibil un Bacalaureat profesional. Şi accederea la filiera teoretică sau tehnologică, care să permită accesul la facultate prin Bacalaureat teoretic, trebuie făcută prin concurs de admitere la liceu, tot prin schimbarea legislaţiei începând cu clasa a IX-a.

În concluzie

Încă un traseu educaţional, Liceul profesional, este necesar pentru a multiplica oferta educaţională necesară absolvenţilor de gimnaziu. Absolvenţii Liceului profesional primesc o diplomă de atestare a competenţelor tehnice, numită, sau nu, Bacalaureat profesional, care să le permită acceesul doar în şcoli postliceale, în care să-şi desăvârşească pregătirea. Acest tip de Bacalaureat nu poate fi aplicat retroactiv, pentru elevii care au picat Bacalaureatul, şi nici ca o portiţă pentru a produce „clienţi“ pentru fabricile de diplome universitare. Bine ar fi ca şi Liceul profesional să funcţioneze în regim „dual“, cu participarea agenţilor economici.

Dacă toată această discuţie generată de dna Andronescu este menită doar să aburească tinerii care au picat bacalaureatul şi pe familiile lor, în vederea viitoarelor episoade electorale, efortul este inutil. Cea mai bună dovadă de prostie este să-i crezi proşti pe ceilalţi.