Turcia mărește taxa pentru navele care trec prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele. Precedenta ajustare a avut loc în 1983

0
Publicat:

Guvernul turc va creşte de cinci ori, începând cu 7 octombrie, cuantumul taxelor pe care trebuie să-l plătească navele care tranzitează strâmtorile Bosfor şi Dardanele, elatează EFE.

Bosforul este traversat anual de circa 40.000 de vase comerciale, Foto: Arhivă Adevărul
Bosforul este traversat anual de circa 40.000 de vase comerciale, Foto: Arhivă Adevărul

Potrivit sursei citate, aceasta este o majorare de pe urma căreia veniturile Turciei vor creşte de la 40 de milioane de dolari anual la 200 de milioane de dolari anual.

Majorarea taxelor este consecinţa unei ajustări a preţului francului de aur, au declarat pentru agenţia de stat Anadolu surse din Ministerul Infrastructurii, informează Agerpres.

Traficul maritim prin Bosfor este reglementat de Tratatul de la Montreux, din 1936, care autorizează Turcia să colecteze taxe în schimbul mentenanţei serviciilor de semnalizare şi salvare şi a efectuării de inspecţii sanitare.

Aceste taxe oscilau între 0,38 şi 0,59 franci de aur, în funcţie de tonajul ambarcaţiunii. În conformitate cu Convenţia de la Montreux, taxele au fost stabilite în franci de aur.

Precedenta ajustare a taxelor a avut loc în 1983, când Turcia a calculat valoarea francului de aur, unitate monetară abolită în 2003, la 0,8 dolari.

Acum, Ministerul Infrastructurii a fixat valoarea taxei pe care trebuie să o plătească navele la 4,08 dolari, de cinci ori mai mult.

Bosforul este traversat anual de circa 40.000 de vase comerciale, cu un volum total de 630.000 de tone, potrivit statisticilor oficiale.

Ucraina a cerut închiderea strâmtorilor încă din 24 februarie 2022, ziua invadării de către trupele ruse de ocupație.

Pe data de 28 februarie Turcia a interzis trecerea prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele a tuturor navelor de război. Anunțul a fost făcut chiar de către ministrul Afacerilor Externe, Mevlut Cavusoglu

Ankara controlează accesul în Marea Neagră prin Convenţia de la Montreux, semnată în 1936, care garantează libera circulaţie prin aceste două strâmtori, dar îi acordă - potrivit articolului 19 - dreptul de a bloca navele de război în strâmtoare în timpul unui conflict, în afară de cazul în care acestea urmează să se îndrepte spre bazele lor.

Cele două strâmtori înguste reprezintă cheia intrării în Marea Neagră, cheie care se află la Ankara. Și totuși, Rusia ar fi reușit să transporte sisteme avansate de aramament, ca de exemplu S-300, prin Bosfor către Ucraina.

Transporturile au loc noaptea, iar partea rusă transportă armamentul folosind nave comerciale, potrivit unei analize făcute de Navalnews.com care a studiat mai multe fotografii publicate pe rețelele de socializare.

Este vorba despre o navă de marfă rusă - Sparta II. Se crede că Rusia a expediat sistemul de apărare aeriană S-300 de la bazele sale din Siria până la Marea Neagră.

Se presupune că nava a plecat din Tartus, în Siria, unde componentele sistemului S-300 au fost adunate pe chei. Sistemul S-300 a venit probabil de la un sit din Masyaf, în nordul Siriei., a început călătoria pe 20 august și a trecut Bosforul în noaptea de 24-25 august.

Tranzitul a fost observat de către respectatul observator de nave Yörük Ișık. După ce a așteptat la ancoră în apropierea coastei rusești, nava a intrat în Novorossisk pe 27 august.

Strâmtoarea Bosfor e singura cale navigabilă care leagă Marea Mediterană de Marea Neagră.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite