„Tribunalul“ financiar nebancar a fost activat de ASF. Cum vă puteţi soluţiona litigiile gratis, fără să ajungeţi în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
SAL-Fin are sediul în clădirea ASF de pe Splaiul Independenţei
SAL-Fin are sediul în clădirea ASF de pe Splaiul Independenţei

SAL-Fin, entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar non-bancar, şi-a început oficial activitatea în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) din data de 19 iulie 2016, anunţă ASF într-un comunicat.

„Misiunea SAL-Fin este aceea de a organiza şi de a gestiona soluţionarea extrajudiciară a litigiilor care pot apărea între consumatori şi entităţile supravegheate de către ASF“, se arată în comunicat.

Zero cheltuieli de judecată

Soluţionarea litgiilor, atât cele interne, cât şi cele transfrontaliere, va fi gratuită pentru cetăţean, neexistând taxe judiciare de timbru sau alte taxe aferente procedurilor.

Potrivit ASF, „în cazul în care sunt solicitate expertize, traduceri de documente sau alte probe suplimentare, cheltuielile vor fi suportate de către partea care le solicită. Un alt avantaj pentru consumator îl reprezintă timpul de soluţionare care este, de regulă, mai scurt decât în cazul căilor judiciare“.

Consumatorul poate alege procedura prin care i se propune o soluţie sau procedura prin care soluţia dată de conciliator este impusă ambelor părţi.

Conciliatorii sunt „experţi total independenţi“

„Operaţiunile de soluţionare vor fi realizate prin intermediul membrilor corpului de conciliatori, experţi total independenţi, cu experienţă în domeniul financiar non-bancar, în mod echilibrat şi într-un termen rezonabil“, precizează ASF.

Consumatorii pot accesa procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor doar dacă fac dovada că, în prealabil, au încercat să soluţioneze disputa direct cu societatea în cauză.

Prin această condiţie se asigură existenţa bunei intenţii în rezolvarea amiabilă a litigiului dintre cele două părţi.

Ce obligaţii au operatorii faţă de consumatori

Entităţile autorizate, reglementate, supravegheate şi controlate de către ASF, după caz, au obligaţiasă informeze consumatorul, inclusiv prin publicare pe site-ul propriu, cu privire la dreptul acestuia de a apela la soluţionarea alternativă a litigiilor, potrivit Regulamentului nr. 4/2016 şi OG nr. 38/2015, precum şi cu privire la condiţiile de accesare a procedurilor de soluţionare a litigiilor.

De asemenea, societăţile trebuie să informeze consumatorii cu privire la faptul că entitatea căreia i se pot adresa este SAL-Fin. Totodată, acestea nu pot refuza soluţionarea litigiului prin intermediul SAL-Fin, în cazul în care consumatorul şi-a exprimat în mod expres şi voluntar această opţiune.

Cine sunt membrii Colegiului de coordonare a SAL-Fin

Conducerea SAL-Fin este asigurată de Colegiul de coordonare care este format din cinci membri, dintre care doi sunt nominalizaţi din partea ASF, unul din partea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi doi din partea asociaţiilor pieţei financiare nonbancare şi a asociaţiilor de consumatori.

Membrii Colegiului de coordonare sunt:
- Claudiu Emanuil Stănescu – membru coordonantor Colegiu SAL-Fin, nominalizat de ASF;
- Oana Cazan – membru Colegiu SAL-Fin, nominalizată de ASF;
- Paul-Silviu Anghel – membru Colegiu SAL-Fin, nominalizat de ANPC;
- Alin Eugen Iacob – membru Colegiu SAL-Fin, nominalizat din partea asociaţiilor de consumatori;
- Radu Toia – membru Colegiu SAL-Fin, nominalizat din partea asociaţiilor de pe pieţele financiare nonbancare.

Mai multe informaţii despre SAL-Fin şi despre procedurile de soluţionare găsiţi pe site-ul salfin.ro

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite