Taylor Swift, vânzări mai mari decât ale lui Elton John. Ce probleme creează bancherilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Taylor Swift umple stadioanele de fotbal, epuizează capacitatea hotelurilor și blochează transportul în comun, estimându-se că va avea vânzări de 1 miliard de dolari în actualul său turneu.

Taylor Swift
Taylor Swift

Se estimează că turneul ei "Eras", care a început la 17 martie 2023, în Glendale, Arizona, și se va încheia la 17 august 2024, la Londra, va atinge un miliard de dolari în vânzări, a precizat analistul eToro Bogdan Maioreanu, completând că vor fi 131 de concerte pe cinci continente, inclusiv cele din 2024 în Europa, Asia, America Latină și câteva concerte noi în SUA.

Turneele aduc temporar prețuri mai mari în orașele respective, dar și o creștere a consumului, ridicând economiile locale. Iar turneul “Eras” este pe cale să genereze un impact economic estimat mai mare decât PIB-ul unor țări precum Barbados, Sierra Leone sau Djibouti”, a completat el.

Cât a câștigat Elton John cu turneul său de adio

Taylor Swift domină topurile, fiind actualul număr unu în topul Billboard artist 100, cu o prezență în topuri timp de 467 de săptămâni consecutive. În top 10, doar Ed Sheeran este aproape, cu 464 de săptămâni. În topul all-time al încasărilor brute din turnee, cele mai recente date Billboard arată că turneul de adio al lui Elton John este numărul unu, cu 6 milioane de spectatori în 330 de spectacole și încasări de aproape 940 de milioane de dolari. El este urmat de Ed Sheeran, cu turneul său Divide Tour (2017-19), la care au asistat 8,9 milioane de persoane și a avut 258 de spectacole cu venituri brute de 776 de milioane de dolari. Însă turneele actuale ale lui Taylor Swift, Beyonce și Metallica nu sunt încă contabilizate, deoarece sunt încă în desfășurare.

Turneele mari creează multe locuri de muncă

Turneele mari, pe lângă crearea de locuri de muncă și încasări de milioane de dolari, aduc business dar și o creștere temporară a prețurilor la transport și cazare în orașele în care se desfășoară spectacolele, obligându-i pe cei care merg în turnee să cheltuiască mai mult. Potrivit biroului Rezervei Federale din Philadelphia, Taylor Swift este responsabilă personal pentru creșterea bruscă a turismului legată de concertele ei, care a sporit încasările hotelurilor pentru prima dată de când a început pandemia de coronavirus.

Turneele aduc cheltuieli de consum mai mari pentru consumatori. Analiștii estimează că Beyonce a indus o creștere de 0,2-0,3% a inflației din Suedia la începutul turneului său Renaissance, în luna mai a acestui an. Turneul lui Taylor Swift în Australia a avut un efect direct asupra biletelor de avion. Zborurile Air New Zealand spre Melbourne și Sydney și-au dublat prețul în zilele premergătoare concertelor susținute de Taylor Swift la începutul anului 2024, înainte chiar ca biletele să fie puse în vânzare. A apărut chiar și un termen tehnic - “turneuflație” ("tourflation").

Untold a adus 60 milioane de euro Clujului

În România, începutul lunii august înseamnă festivalul Untold, cu patru zile și patru nopți de concerte în parcul și centrul orașului Cluj-Napoca. Timp de o săptămână, hotelurile vor fi pline, iar vizitatorii vor plăti tarife mult majorate pentru cazare și transport pentru a putea asista la line-up-ul de concerte care îi include anul acesta pe Imagine Dragons, Bebe Rexha, Ava Max și mulți alții. Anul trecut, se estimează că la festival au participat 360.000 de persoane, iar peste 270.000 au fost din afara județului Cluj, 15% din totalul festivalierilor fiind turiști străini. Aceștia au cheltuit în medie, cel puțin 225 de euro pe transport, mâncare, cazare și cumpărături în Cluj-Napoca. Pentru oraș, se estimează că au adus în jur de 60 de milioane de euro.

„Turneuflația” nu îi bucură pe bancheri

Datele arată ca “turneuflația” este mult mai mare decât cea oficială, spectatorii fiind pregatiti sa plătească prețuri mari pentru a-și vedea idolii live. Cele mai recente date din SUA arată că sumele cheltuite de public pentru concerte au crescut de fapt cu 32% de la an la an în luna mai, atunci când sunt ajustate la inflație. Un studiu realizat de QuestionPro cu privire la concertele lui Taylor Swift arată că spectatorii cheltuiesc în medie 1.300 de dolari pe concert, ceea ce înseamnă că turneul acesteia este pe cale să genereze un impact economic de peste 5 miliarde de dolari. Acest nivel ridicat de cheltuieli este o veste bună pentru economiile respective.

Turneele nu sunt vești foarte bune pentru bancherii centrali în lupta lor cu inflația, dar cum concertul vine și pleacă, inflația pe care ar putea să o aducă este cu adevărat tranzitorie. Pentru investitori însă, perspectiva de creștere a PIB-ului ca urmare a cheltuielilor este mai importantă decât inflația temporară, după cum a arătat sondajul eToro Retail Investor Beat. Peste 28% dintre investitorii români se tem de o recesiune în următoarele 12 luni, față de doar 4% care se tem de inflație.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite