Tarom, într-un etern provizorat: 8 directori şi 32 administratori provizorii în numai doi ani şi jumătate
0Compania naţională Tarom este condusă din provizorat în provizorat, având în ultimii doi ani şi jumătate circa 8 directori şi 32 administratori provizorii, a descoperit corpul de control al prim-ministrului, care subliniază că această situaţie „poate afecta performanţele economice ale companiei“.
„La nivelul Tarom SA a fost perpetuată situaţia provizoratului în administrarea Companiei, aspect care a condus la situaţia ca, în perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, în CA al Tarom SA să fie numiţi 32 de administratori provizorii”, arată raportul corpului de control.
Potrivit acestuia, raportat la această situaţie, autoritatea tutelară, respectiv Ministerul Transporturilor, nu şi-a îndeplinit obligaţiile legale privind declanşarea şi desfăşurarea procedurii de selecţie prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, fapt ce a condus la o instabilitate managerială, situaţie ce poate afecta performanţele economice ale Companiei pe termen mediu şi lung.
Totodată, în perioada 01.01.2017 – 31.10.2019, conducerea executivă a companiei a fost asigurată de 8 directori generali numiţi exclusiv pentru mandate provizorii, susţine corpul de control, care arată că fluctuaţia de personal a generat o instabilitate în ceea ce priveşte activitatea managerială a companiei care s-a desfăşurat în lipsa unui plan de management aprobat şi asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecinţe directe asupra situaţiei economico-financiare a Companiei. Consecinţele negative ale instabilităţii manageriale asupra activităţii Companiei au fost evidenţiate şi de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în cadrul activităţilor de supraveghere a conformării operatorului aerian la normele ce reglementează operaţiunile aeriene şi navigabilitatea.
În plus, deşi posturile de membri ai consiliului de administraţie al Tarom SA erau vacante începând cu data de 15.03.2019, demersurile efectuate de către MT pentru iniţierea procedurii de selecţie a acestora au fost declanşate după 3 luni de la acel moment, în prezent nefiind finalizate, încălcându-se în acest mod prevederile privind guvernanţa corporativă.
În cadrul activităţii de supraveghere derulate la Tarom SA de către AACR în cursul anului 2019, au fost identificate neconformităţi referitoare la implementarea cerinţelor privind timpii de muncă şi de odihnă a personalului navigant, implementarea cerinţelor referitoare la sistemul de management al siguranţei şi la transportul aerian de bunuri periculoase. Totodată, la solicitarea Tarom SA, AACR a desfăşurat o investigaţie cu privire la „înregistrări din carnetul de zbor al unui pilot” al Companiei, în urma căreia a fost avertizat pilotul în cauză cu privire la completarea defectuoasă a carnetului de zbor propriu, a fost emisă o neconformitate de nivel 2 către Tarom SA şi a fost sesizată Poliţia Transporturi pentru „un caz de fals în înscrisuri în carnetul de zbor”.
Corpul de control menţionează că, de asemenea, au fost constatate şi alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unităţii de parchet competentă.
Citeşte şi:
Tarom a cumpărat aeronave fără contract şi fără să spună cum a selectat firma