Sfârşitul maşinilor diesel şi pe benzină, din ce în ce mai aproape. Europenii vor să-şi cumpere vehicule electrice în următorii doi ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Facebook Ford România
Foto: Facebook Ford România

Europenii au început să devină din ce în ce mai preocupaţi de protejarea mediului, în ultimii ani, ceea ce a dus şi la creşterea interesului pentru maşinile nepoluante. Astfel, 55% dintre consumatori şi 100% dintre managerii de flote susţin că vor să achiziţioneze un astfel de vehicul în următorii doi ani, potrivit unui sondaj PwC.

Conform analiştilor, vânzările de vehicule electrice ar putea atinge 23% (1,7 milioane unităţi) din totalul vânzărilor de maşini noi până în 2024, pe cele mai importante şase pieţe din Europa (Franţa, Germania, Italia, Norvegia, Spania şi Elveţia), evoluţie impulsionată de maşinile cu baterii. 

„Segmentul de flotă (B2B) va rămâne cel mai atractiv, cu o cotă estimată la aproximativ 55% din totalul pieţei de maşini electrice, cele mai importante trei criterii avute în vedere pentru aceste achiziţii fiind: imaginea companiei, stimulentele fiscale şi reducerea amprentei de carbon. În următorii doi ani, companiile mari vor deţine cele mai mari flote de maşini electrice, în timp ce firmele medii vor înregistra cea mai mare creştere.”, susţin autorii studiului.

„Piaţa auto are şanse să se redreseze, după criza sanitară, şi printr-o orientare mai mare către vehiculele electrice, mai ales că multe state susţin achiziţia de maşini electrice şi hibride prin stimulente financiare care ajung să reprezinte până la o treime din preţul de vânzare cu amănuntul al acestora pe unele pieţe”, spune Daniel Anghel, Partener, Lider pentru industria auto, PwC România.

Programul Rabla Plus

În România, autorităţile vor să sprijine cumpărarea autovehiculelor nepoluante prin programul Rabla Plus, oferind un ecotichet de 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric şi de 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid.

Aproape 30.000 de autovehicule noi au fost achiziţionate până în prezent prin Programul Rabla 2021, dintre care 1.353 de unităţi electrice 100% şi electrice hibride, arată ultimele publicate de AFM.

Potrivit sursei citate, programul Rabla Plus a fost suplimentat, începând de sâmbătă, 21 august, cu 200 de milioane de lei.

Valoarea alocată Programului Rabla Plus în anul 2020 a fost de 200 de milioane de lei. Acest program s-a bucurat de un interes impresionant din partea solicitanţilor, iar în anul 2021 bugetul alocat este triplu, respectiv 600 de milioane de lei, rezultând un buget total aferent anilor 2020 şi 2021 de 800 de milioane de lei.

Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat şi în iulie o suplimentare a bugetului alocat persoanelor fizice în cadrul Programului Rabla Plus cu 40 milioane de lei. Bugetul alocat iniţial pentru persoanele fizice, în valoare de 200 milioane de lei a fost rezervat integral în mai puţin de 2 luni de la lansarea programului. 

De asemenea, prima suplimentare din acest an, în valoare de 20 milioane lei a fost epuizată, „demonstrând interesul cetăţenilor faţă de autovehiculele electrice, mai prietenoase cu mediul înconjurător”, spun reprezentanţii AFM.

Potrivit analiştilor, principalii factori menţionaţi de respondenţi pentru alegerea unei maşini electrice sunt economia de combustibil, impactul asupra mediului şi posibilitatea de a încărca maşina acasă. Iar printre argumentele contra se numără timpul de încărcare şi lipsa infrastructurii publice de încărcare.

Raportul mai arată că se conturează totodată o piaţă a maşinilor electrice second hand. Vehiculele electrice uzate sunt căutate în principal de către clienţi mai tineri şi cu venituri mai mici. Două treimi (67%) dintre consumatorii europeni care vor să-şi cumpere un vehicul electric (BEV - cu baterii şi PHEV - hibrid plug-in) în următorii trei ani iau în considerare o achiziţie second hand, arată raportul. În prezent, doar 15% dintre proprietarii de vehicule electrice le-au cumpărat la mâna a doua.

Tipologia cumpărătorilor de maşini electrice

Analiza a grupat consumatorii europenii care prospectează achiziţia unei maşini electrice în şase tipuri de comportamente: 

- Visătorul (priorităţile lui sunt mediul şi schimbările climatice; este un nativ digital; este dispus să plătească un preţ mai mare pentru o cauză bună şi nu foloseşte maşina prea des);

- Pasionatul de tehnologie (este îngrijorat de mediu, dar nu pune acest lucru pe primul plan; implementează lucrurile din timp şi are încredere cu tehnologia; este dispus să plătească în plus pentru a câştiga accesul mai rapid la tehnologie; alternează deplasarea cu maşina cu alte mijloace de transport)

- Înstăritul (protejarea mediul este printre cele mai neînsemnate preocupări ale sale; cumpără tehnologie de ultimă oră, dar foloseşte funcţionalităţile de bază; preţul nu este o preocupare; foloseşte maşina ca principală modalitate de transport)

- Pragmaticul (preocuparea pentru mediu este crucială, dar nu merită efort în plus; este un nativ digital; caută un raport bun între calitate şi preţ;  combină maşina cu alte mijloace de transport)

- Convenţionalul (nu prea este preocupat de mediu; foloseşte tehnologia de bază, în timp ce devine răspândită; economisirea este importantă şi primeşti ceea ce plăteşti; foloseşte maşina ca mijloc principal de transport)

- Modestul (este preocupat de mediu, dar aceasta nu este prima lui prioritate; nu este un dependent de tehnologie, dar o foloseşte ca să găsească oportunităţi; este conştient de preţ şi este mereu în căutare de chilipiruri; reduce la minimum folosirea maşinii, preferând alternative mai ieftine).

Studiul a fost realizat în rândul a peste 4.000 de consumatori din cele mai mari şase pieţe menţionate mai sus şi 103 corporaţii de dimensiuni medii şi mari cu flote de vehicule de peste 100 de unităţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite