Românii vor cheltui 1.000 de lei pentru cadourile de Crăciun, în acest an

Românii vor cheltui 1.000 de lei pentru cadourile de Crăciun, în acest an

Comparativ cu anul trecut, când suma medie cheltuită a fost de 730 de lei, un român intenţionează să cheltuie în medie 1.011 lei pentru cadouri de Crăciun, arată o analiză realizată de Compari.ro.

Astfel, el depăşeşte cu mai mult de 440 de lei bugetul de acum patru ani. Pe lângă familia restrânsă şi extinsă, oferim cadouri mai ales prietenilor, în timp ce cadourile făcute colegilor de muncă sunt mai puţin întâlnite.

Sondajul anual efectuat de Compari.ro în rândul populaţiei adulte din România cu acces la internet, caută să determine şi în acest an care sunt cadourile prin intermediul cărora intenţionăm să-i surprindem pe cei dragi, prieteni şi cunoştinţe, în contextul în care se apropie Black Friday, evenimentul care dă startul cumpărăturilor de Crăciun.

Luând în considerare ultimii 4 ani, Crăciunul de anul acesta al internauţilor va fi probabil „cel mai bogat” de până acum. Utilizatorii de internet intenţionează să ofere cadouri, în medie, unui număr de 10-11 persoane, iar bugetul pentru cadouri este cel mai mare din ultimii 5 ani.

Surse de informare

Rolul internetului în procesul de cumpărare este incontestabil. Pe lângă dezvoltarea dinamică a cumpărăturilor online - tipică şi în cazul ţării noastre - internetul precede sursele tradiţionale, cum ar fi turul magazinelor, studierea cataloagelor cu oferte sau reclamelor/anunţurilor chiar şi în procesul de informare înainte de plasarea comenzii. Însă o noutate este rolul din ce în ce mai important al site-urilor de comparare de preţuri: cu toate că utilizatorii de internet români preferă să se informeze direct căutând prin ofertele marilor magazine web, în 2019 utilizarea site-urilor de comparare a preţurilor (de ex. Compari.ro etc.) a devenit cea de-a doua sursă de informare (63%), înainte de căutarea produselor prin motoarele de căutare online „tradiţionale” (precum Google, Bing etc.) (51%).

Creşterea importanţei site-urilor de comparare a preţurilor în decizia de cumpărare nu este surprinzătoare, având în vedere tendinţele din ultimii ani. Pe lângă faptul că, din punct de vedere al funcţiilor, scopul principal rămâne găsirea celor mai bune oferte, noile opţiuni legate de selectarea magazinelor, verificarea stocului, informaţiile privind livrarea, căutarea de produse, alegerea de produse sunt de asemenea utile şi, prin urmare din ce în ce mai populare.

Utilizatorii de Internet preferă să cumpere online

În afară de căutarea de informaţii, majoritatea achiziţiilor sunt efectuate prin internet: 71% dintre utilizatorii de internet români intenţionează să comande de la un magazin online din ţară şi în acest an, dar 19% au în vedere şi anunţurile online. (de ex. în cazul cumpărării de la o persoană fizică). Doar 9% dintre utilizatorii de internet intenţionează să comande de la un magazin online din străinătate.

Cei care nu comandă produsul de pe internet după efectuarea unei căutări online, îşi vor face cumpărăturile şi în acest an în mall-uri (52%) sau în magazine tradiţionale, de specialitate (22%). Bărbaţii sunt predispuşi să comande din străinătate, în timp ce femeile, tinerii şi pensionarii preferă să facă cumpărături în mall-uri.

Achiziţionarea cadourilor este un proces complex

Deşi niciodată nu e prea devreme pentru a începe cumpărarea cadourilor, majoritatea aşteaptă totuşi promoţiile corespunzătoare, Black Friday fiind cea mai populară în rândul utilizatorilor de internet români (34%). Începerea timpurie - încă din octombrie - atrage doar 6% dintre utilizatorii de internet, în timp ce 24% tind să amâne cumpărăturile până în ultimul moment. Amânarea este cea mai frecventă în rândul cumpărătorilor cu vârsta sub 30 de ani, precum şi în cazul bărbaţilor. În zilele care preced sărbătorile, aceştia întârzie cu cumpărăturile atât de mult, încât sunt şanse mari să aleagă până la urmă să-şi facă cumpărăturile în mod tradiţional, făcând shopping în mall-uri.

Este interesant faptul că există mari diferenţe de gen în această privinţă. Femeile încep din timp cumpărarea cadourilor şi îşi extind cumpărăturile până la jumătatea lunii decembrie în speranţa celor mai bune oferte. În schimb, cumpărătorii de sex masculin preferă să achiziţioneze cadourile în bloc, concentrându-se pe o anumită perioadă specifică/ promoţională. Prin urmare, în rândul acestora, Black Friday - ca ocazie - este mult mai populară (40%) pentru cumpărăturile de cadouri, decât în rândul femeilor (28%).

Decidem pe baza raportului calitate-preţ, dar credem în continuare în cadourile clasice

Alegerea cadoului potrivit pentru Crăciun nu este niciodată o sarcină uşoară. Pe lângă criteriul preţului devin din ce în ce mai importante de la an la an şi alte aspecte: în acest sens, majoritatea (37%) iau decizii în baza raportului calitate-preţ al produsului, care urmează oferit drept cadou, monitorizând în mod continuu evoluţia preţului articolului respectiv, pentru a prinde cea mai bună ofertă.

În privinţa cadourilor, le preferăm în continuare pe cele clasice. Cele mai populare patru categorii de produse sunt:

  1. articole de îmbrăcăminte (43%)
  2. telefoane mobile, tablete şi accesorii (38%)
  3. jucării (36%)
  4. produse de înfrumuseţare, cosmetice (36%)

În timp ce topul de popularitate în rândul femeilor este format din aceste patru categorii de produse, pe lista de cadouri a bărbaţilor se află pe primele locuri diferite produse electronice de larg consum.

În perioada promoţiilor de Black Friday, cumpărăm mai mult pentru noi înşine

În acest an, 34% dintre utilizatorii de internet activi mizează pe promoţiile de Black Friday din noiembrie, în speranţa unor oferte avantajoase şi a unei game largi de produse. În acelaşi timp, în perioada promoţiilor de Black Friday, în general clienţii nu îşi cumpără deja cadourile de Crăciun, ci îşi fac propriile achiziţii care au fost amânate pentru perioada promoţională.

În consecinţă - deşi sezonul de sărbători începe cu Black Friday - utilizatorii de internet români intenţionează să-şi cumpere în noiembrie în primul rând smartphone-uri, tablete (54%), produse electronice de larg consum (45%) şi electrocasnice mari (40%). După ce şi-au făcut propriile achiziţii, aceştia încă răsfoiesc ofertele pentru idei şi cadouri de Crăciun, dar pentru achiziţionarea surprizelor pentru Crăciun, mulţi aşteaptă până la primirea salariilor de la începutul lunii decembrie. De obicei, bărbaţii mizează pe un preţ promoţional pentru o anumită categorie de produse sau un anumit produs, în timp ce femeile sunt mai deschise, şi se uită la toate produsele cu preţ redus.

Black Friday poate dura până la 2-3 săptămâni

De zeci de ani, în Statele Unite prima zi de vineri după Ziua Recunoştinţei este numită Black Friday, care marchează începutul sezonului de cumpărături pentru sărbători. În acest an Black Friday are loc oficial în data de 15 Noiembrie. În America, magazinele fac promoţii uriaşe pentru această zi, se deschid mai devreme şi se închid mai târziu, iar mulţi cumpărători iau o zi liberă de la serviciu. Iniţiativa a devenit din ce în ce mai populară şi în România, dar deocamdată nu este de aceeaşi amploare ca cea de peste ocean, astfel majoritatea comercianţilor interesaţi din piaţa românească nu aşteaptă până la data oficială cu propriile oferte promoţionale. Drept urmare, deja de la jumătatea lunii noiembrie putem conta pe reduceri semnificative de preţ.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: