Stellantis folosește surplusul de fabrici din Europa ca pârghie în lupta cu Roma

0
Publicat:

O recentă dispută între premierul italian Giorgia Meloni și Stellantis, deschide o nouă filă pentru companiile auto: Constructorii auto naționali europeni, altădată autohtoni, au devenit jucători globali gata să exploateze supracapacitatea excesivă a fabricilor de automobile din UE pentru a obține acorduri guvernamentale mai bune.

foto Logo Stellantis
Stellantis folosește surplusul de fabrici din Europa ca pârghie în lupta cu Roma

Stellantis, deschide o nouă filă, creată prin combinarea producătorului francez Peugeot PSA, a producătorului italian Fiat și a companiei Chrysler din Detroit, reprezintă practic toată producția de automobile din Italia. Producția Fiat a scăzut pe măsură ce vânzările europene au stagnat, iar Stellantis a mutat producția în alte țări din rețeaua sa globală tentaculară,  transmite Reuters.

Rata de utilizare a capacității Stellantis la fabricile sale europene s-a situat anul trecut la 56%, în scădere de la 64% în 2019 și mult sub rata de 71% a Volkswagen, deschide o nouă filă, potrivit datelor GlobalData furnizate Reuters. Producătorii auto vizează o utilizare a capacității de cel puțin 80%.

Stellantis își folosește capacitatea de producție excedentară ca pârghie în negocierea subvențiilor și a sprijinului politic din partea Romei și a guvernelor din alte țări. În Statele Unite, oficialii statali și federali au oferit subvenții pentru a convinge Tavares să nu închidă o uzină Jeep din Illinois, care va fi folosită acum pentru a construi o nouă camionetă de dimensiuni medii care umple un gol în gama de modele americane a companiei.

Cel de-al treilea mare producător auto din lume a alocat până acum mai multă producție europeană de vehicule electrice în Franța, a declarat pentru Reuters Justin Cox, director de producție globală la GlobalData. Operațiunile nord-americane de camioane și SUV-uri Jeep ale companiei generează cea mai mare parte a profitului grupului. Stellantis va raporta joi rezultatele financiare pentru 2023.

Puteți vedea de ce italienii sunt supărați ... Italia are foarte mult de pierdut”, a spus Cox. „Toată producția lor de volum este legată de Stellantis”.

Pe hârtie, Franța și Italia par să fie la egalitate în cadrul sistemului de producție Stellantis. În 2023, Stellantis a construit 735.000 de vehicule în Franța și 750.000 în Italia.

Dar Stellantis este singurul mare producător de automobile din Italia, în timp ce Franța se poate sprijini și pe Renault, deschide o nouă filă și este susținută de mai multe modele EV viitoare planificate. Producția totală de automobile din Italia s-a situat anul trecut la aproximativ 800.000 de vehicule, față de 1,5 milioane de unități în Franța, potrivit AlixPartners.

Oficialii italieni au cerut ca Tavares să reconstruiască producția Fiat la 1 milion de vehicule pe an. Meloni a criticat deciziile lui Stellantis în termeni naționaliști.

Meloni a declarat în Parlament că „presupusa” fuziune care a creat Stellantis „a mascat de fapt o preluare franceză”. Ea a adăugat: „Nu este o coincidență faptul că alegerile industriale ale grupului iau mai mult în considerare interesele Franței decât pe cele italiene”.

Tavares - care a făcut din Stellantis una dintre cele mai profitabile companii din industrie - a replicat că producătorul auto „nu se teme de pragul de 1 milion ... Dar să nu uităm că întotdeauna (depinde) de mărimea pieței”.

Tavares și președintele Stellantis, John Elkann, descendent al familiei italiene Agnelli, s-au angajat în discuții cu guvernul Meloni. Compania a declarat că Roma trebuie să facă partea sa pentru a sprijini creșterea producției - să ofere stimulente pentru ca consumatorii să cumpere vehicule electrice, să reducă costurile energiei și să încurajeze dezvoltarea rețelei de încărcare a vehiculelor electrice.

La începutul acestei luni, Italia a lansat un nou stimulent pentru achiziționarea de automobile, în valoare de 950 de milioane de euro pentru acest an.

Stellantis a transferat producția de vehicule mai ieftine în țările cu costuri reduse, atribuind modelele mai scumpe Franței sau Italiei.

Nemulțumirea Romei reflectă o conștientizare tot mai mare a faptului că are puține instrumente pentru a influența deciziile Stellantis, a declarat Marco Santino, partener la firma de consultanță în management Oliver Wyman.

„Stellantis nu are planuri de a renunța la Italia sau la Franța”, a spus el. „Dar este un grup global, care nu face alegeri industriale în funcție de preferințele naționale”.

Stellantis și rivalii săi europeni se confruntă acum cu slăbirea cererii de automobile și intensificarea concurenței, ceea ce înseamnă, de obicei, prețuri mai mici și alegeri dificile. Producătorii auto chinezi își intensifică livrările de vehicule electrice pe care le oferă la prețuri pe care producătorii europeni nu le pot egala dacă vor să obțină profit. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite