Şoferii au obţinut în stradă plafonarea RCA - VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transportatorii au obţinut limitarea la maximum 7.500 de lei a tarifelor pentru asigurările RCA în urma unui protest naţional organizat în 22 de oraşe. Căteva mii de oameni au participat la un miting în Piaţa Victoriei din Capitală, camionagiii ieşind în stradă şi în Braşov, Iaşi, Sibiu, Alba Iulia sau Arad.

Transportatorii au ieşit joi în stradă, în apropape toată ţara, împotriva scumpirii poliţelor auto obligatorii, în ciuda faptului că Guvernul a adoptat o Ordonanţă de Urgenţă prin care se plafonează tarifele pentru asigurările de Răspundere Civilă Auto (RCA).

Aceştia au fost nemulţumiţi că Guvernul a decis ca tot Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) să calculeze plafoanele, în condiţiile în care această instituţie a fost acuzată că a generat criza.

La finalul zilei, şoferii au ajuns la un acord cu reprezentanţii ASF, astfel că poliţele RCA vor fi plafonate la 7.500 de lei pentru camioanele de mare tonaj.

Zumzetul monoton al traficului matinal de joi a fost întrerupt brusc de claxoanele şoferilor, care şi-au început protestul anunţat în Capitală fix la ora nouă. Pe fondul nemulţumirilor faţă de preţurile asigurărilor auto obligatorii, în Piaţa Victoriei s-au strâns aproximativ trei mii de şoferi de TIR-uri, autocare şi taxiuri, în speranţa că gestul lor îi va determina pe asigurători să renunţe la majorările considerabile de tarife.

 

„ASF = Mafia“

Şoferii au afişat bannere pe care scria „RCA = falimentul transportatorilor români“, „Vrem siguranţă rutieră“, „Protest RCA“ şi „ASF = Mafia, jos Negriţoiu“. Ultima face referire la Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF - poziţie din care mai mulţi senatori şi deputaţi îi solicită demisia ca urmare a scandalului RCA.

În ţară, protestele au avut loc în 22 de oraşe, potrivit lui Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). În Arad, circa 400 de camioane s-au deplasat cu viteză redusă pe şoseaua de centură a oraşului, în vreme ce pe centura ocolitoare a Braşovului s-au aflat aproximativ 150 de vehicule de mare tonaj. În judeţul Alba, peste 100 de transportatori au protestat pe DN1, între Sebeş şi Alba Iulia, protestul continuând pe Autostrada A1, între Sebeş şi Cunţa. De asemenea, şi în judeţul Sibiu şoferii profesionişti au adus peste 100 de camioane pe DN1, aceştia circulând tur-retur pe un tronson de 20 de kilometri la Sălişte şi la Cunţa, afectând traficul pe ambele sensuri de circulaţie. De asemenea, la Iaşi, peste 100 de şoferi au protestat în faţa Prefecturii, traficul fiind blocat în centrul oraşului.

„Protestăm legat de poliţa RCA, pe care nu o cunoaştem nici în urma ordonanţei date miercuri de Guvernul României, care a publicat-o la ora 22.00, pe site-ul Ministerului de Finanţe, fără să stabilească niciun tarif, inclusiv pentru perioada de îngheţare, şi care lasă ASF-ul să stabilească această valoare a RCA îngheţată fără să-i dea nicio recomandare sau restricţie. Solicităm Guvernului să ne dea valori clare pentru RCA-ul pe care noi îl plătim în perioada următoare. Costurile de administrare ale companiilor de asigurări au scăzut anul trecut cu circa 10%. Nu înţelegem de ce ASF-ul susţine în continuare aceste creşteri de tarife RCA pe care nu poate să le justifice“, declara, la prânz, pentru „Adevărul”, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Ulterior, în jurul orei 13.00, protestatarii au adus în Piaţa Victoriei un sicriu pe care scria „Transport“ şi au cerut calcularea în cursul zilei de joi a plafoanelor pentru poliţele RCA. Transportatorii au ameninţat că nu vor încheia protestul la ora 15.00, dacă nu vor primi un răspuns pozitiv la cererile lor. Şi nu au primit decât aproape de ora 17.00, când poliţiştii deja avertizau protestatarii să elibereze piaţa.

Anunţul-surpriză

Când totul părea că ziua trece fără vreun rezultat concret, transportatorii au făcut un anunţ-surpriză: s-au înţeles cu ASF asupra valorii plafonului, acesta ridicându-se la 7.500 de lei pentru un camion de mare tonaj.

Acordul vine în contextul în care transportatorii cereau îngheţarea primelor la 4.907 lei şi după ce datele ASF arătau că poliţele pentru camioanele de peste 16 tone se ridicau în iulie la o medie de 10.704 lei, cu 120% peste nivelul din iulie 2015.

Augustin Hagiu, liderul FORT, a anunţat în Piaţa Victoriei că se va trece dinspre „tarife nesimţite“ de peste 12.000 de lei şi „care ajung până la 100.000 de lei“, spre tarife plafonate la maximum 7.500 de lei. Hagiu a avertizat, însă, că transportatorii vor reveni în stradă dacă peste şase luni tarifele de referinţă vor dispărea sau dacă nu se va implementa mecanismul transparent de calculare a preţurilor.

Zâzanie la vârful ASF

În plin scandal al asigurărilor, Mircea Ursache – vicepreşedinte ASF responsabil de piaţa de capital – i-a atacat dur pe Mişu Negriţoiu şi pe Marius Vorniceanu, vicepreşedintele responsabil de sectorul asigurărilor. Ursache a declarat că dacă decizia de îngheţare a preţurilor se lua în urmă cu un an, nu s-ar mai fi ajuns la proteste şi nici la scumpirea poliţelor RCA chiar şi cu 300%.

„Ce s-ar fi întâmplat dacă în România preţul pâinii, sau al rechizitelor şcolare sau al medicamentelor ar fi crescut cu 300%? Credeţi că instituţiile statului ar fi stat pasive, ar fi lăsat să evolueze în aşa hal un cost cu efecte sociale uriaşe? Cred că nu. Este clar că ne aflăm în faţa unor erori manageriale la nivelul conducerii ASF şi al sectorului de asigurări“, a mai spus Ursache, potrivit Agerpres.ro.

Reamintim că, pe lângă transportatori şi administratorii de service-uri auto, mai mulţi parlamentari i-au cerut miercuri demisia preşedintelui ASF, Mişu Negriţoiu. Eugen Nicolăescu, liderul deputaţilor PNL, a anunţat că va demara discuţii pentru destituirea lui Negriţoiu. De altfel, inclusiv premierul Dacian Cioloş a declarat că ASF a tergiversat rezolvarea situaţiei. În schimb, Negriţoiu a spus că nu îşi va da demisia şi că este „foarte mulţumit“ de activitatea sa.

Ruptură în rândurile transportatorilor

Chiar dacă transportatorii au obţinut compromisul dorit, protestele au reliefat o ruptură în rândul acestora, acţiunile fiind susţinute de patru organizaţii ale acestora, în vreme ce două s-au retras.

Iniţial, un număr de şase patronate au luptat pentru sensibilizarea opiniei publice şi rezolvarea crizei din asigurări, însă acestea nu s-au mai înţeles de miercuri, din ziua în care Guvernul a aprobat Ordonanţa care stabilea cadrul legal privind plafonarea preţurilor.

Astfel, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Operatorilor de Transport Rutier Apulum şi Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) au continuat protestele de joi.

În acţiunile anterioare erau implicate şi alte două patronate: Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) şi Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI). COTAR consideră benefică adoptarea de către Guvern a măsurii de îngheţare a preţului poliţelor RCA. „Mitingul este ultima formă de protest, dar noi am obţinut tot ce ne-am propus prin dialog“, anunţa organizaţia joi dimineaţă. 

Protestul transportatorilor. Trei mii de persoane, în faţa Guvernului

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite