Sistarea energiei electrice şi gazelor naturale pentru rău-platnici nu se poate face mai devreme de luna noiembrie
0Sistarea furnizării energiei electrice şi gazelor naturale către consumatorii care nu şi-au plătit facturile va putea fi efectuată cel mai devreme în luna noiembrie, potrivit Ordonanţei de Urgenţă supusă joi aprobării Executivului.
„Sistarea prestării serviciilor în domeniile energie electrică şi/sau de gaze naturale corespunzătoare neachitării debitelor restante înregistrate de clienţii finali pe perioada aplicării prevederilor art. 72 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 179/2020, cu modificările şi completările ulterioare, nu se poate realiza mai devreme de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”, se arată în actul normativ.
În actul normativ se are în vedere şi includerea unei perioade de tranziţie de 90 de zile pentru clienţii finali care au beneficiat de prevederile art. 72, alin (1) ale Ordonanţei de Urgenţă nr. 70/2020.
Aceştia vor avea posibilitatea în această perioadă de timp să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică şi/sau gaze naturale şi în funcţie de situaţia proprie, soluţii pentru achitarea debitelor restante.
Proiectul de OUG privind abrogarea art. 72 alin. (1) al Ordonanţei de urgenţă nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi a altor acte normativ este publicat pe site-ul Ministerului Energiei, în consultare publică.
„În perioada de aproximativ un an de aplicare, aceste prevederi au generat dificultăţi în relaţiile comerciale din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale, care afectează în mod evident activităţile tuturor participanţilor din pieţele aferente acestui sector, respectiv ale furnizorilor, operatorilor de distribuţie şi de transport, precum şi ale producătorilor de energie electrică şi de gaze naturale”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.
Deşi amânarea debranşărilor/deconectărilor prevăzută la art.72, alin.(1) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 70/2020 vizează expres doar operatorii de transport şi operatorii de distribuţie, impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică şi de gaze naturale, aceştia ajungând în imposibilitatea de a acţiona pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate.
În aceste condiţii, din cauza lipsei lichidităţilor generată de neplată, furnizorii sunt obligaţi să transfere către distribuitori şi transportatori contravaloarea tarifelor de transport şi de distribuţie la termenele scadente, indiferent de data încasării contravalorii facturilor emise către clienţii finali.
Neîncasarea sumelor aferente de la clienţii finali s-a resimţit în cascadă asupra tuturor părţilor implicate pe lanţul de alimentare, având în vedere că circa 90% din contravaloarea sumelor încasate de furnizori de la clienţii finali reprezintă sume în transfer (costuri pass-through) către operatorii de distribuţie, operatorii de transport şi producători. Astfel, riscurile asociate imposibilităţii de deconectare/debranşare în caz de neplată, şi consecinţele suportării de către operatorii implicaţi în alimentare a costurilor asociate furnizării în ansamblu au un impact negativ la nivelul întregii economii naţionale, se prezintă în documentul Ministerului Energiei.
209.000 de gospodării riscă debranşarea
Conform cifrelor prezentate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei, AFEER – Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din Romania şi ACUE – Federaţia Asociaţilor Companiilor de Utilităţi din România, numărul clienţilor finali casnici şi non-casnici de energie electrică şi gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică şi/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranşărilor/deconectărilor a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 mil. lei la sfârşitul lunii mai a.c.
Numărul clienţilor care nu şi-au achitat facturile de energie electrică şi nu au putut fi deconectaţi este de circa 173.000 la finalul lunii iunie a.c. Astfel, mulţi dintre clienţii finali au un comportament neadecvat în relaţia contractuală cu furnizorii, chiar şi în situaţia în care nu au fost afectaţi de problemele create de COVID 19, generând pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanţul de producţie-transport-distribuţie-furnizare energie electrică şi gaze naturale. Un alt aspect semnalat de asociaţiile de profil reprezentanţilor Ministerului Energiei este că, imediat ce starea de alertă va fi încheiată, va fi un număr semnificativ de debranşări/deconectări ale clienţilor finali debitori faţă de furnizorii de energie electrică şi gaze naturale având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanţii, propuneri eşalonare, etc.).
Ce se întâmplă cu clienţii deconectaţi
În condiţiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienţii finali aflaţi într-o astfel de situaţie nu vor putea încheia uşor noi contracte cu alţi furnizori, din cauza unor posibile garanţii majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare. De asemenea, astfel de clienţi finali nu vor putea fi preluaţi nici de către furnizorii de ultima instanţă, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor. Mai mult, în cazul în care vor identifica soluţii pentru plata debitelor restante, pentru reconectarea la reţelele de energie electrică şi/sau de gaze naturale, respectivii clienţi finali vor trebui să achite din nou taxa de racordare, conform legislaţiei în vigoare.