Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor: Furturile de pe calea ferată au scăzut cu 50% în ultimul an
0Furturile de fier de pe calea ferată au scăzut cu 50% în acest an şi urmează să să reducă şi mai mult în următorii ani ca urmare a controalelor, a declarat Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, la emisiunea „După 20 de ani“, de la Pro TV. Ea a mai spus că anul viitor vor fi reabilitaţi peste 200 de kilometri de cale ferată, ceea ce va permite trenurilor de călători să circule cu 160 de kilometri pe oră.
UPDATE 17.30 GFR: Nu există niciun motiv şi nicio prevedere proceduraă care să prevadă că banii pot fi eliberaţi doar parţial
Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia de privatizare a CFR Marfă, proces care a eşuat ulterior, a transmis duminică un comunicat, ca reacţie la declaraţiile Ramonei Mănescu, ministrul Transporturilor: "Din punctul de vedere al Grampet Group‐Grup Feroviar Român, faptul că până la această dată nu a fost eliberată încă garanţia de 10 milioane de euro reprezintă doar o problemă tehnică, procedurală, pe care suntem convinşi că reprezentanţii Ministerului Transporturilor o vor rectifica cât de repede posibil, cu atât mai mult cu cât însuşi Ministrul Transporturilor a declarat public şi oficial că, potrivit contractului de privatizare, părţile trebuie repuse în situaţia iniţială, ceea ce înseamnă inclusiv eliberarea scrisorii de garanţie, punct de vedere susţinut şi de opinia consultanţilor MT în privatizare“.
Repezentanţii GFR transmit că "nu există niciun motiv şi nicio prevedere procedurală care să prevadă că banii pot să fie eliberaţi doar parţial. În cazul în care privatizarea nu a putut fi finalizată, atât contul escrow în valoare de 20,2 milioane euro, cât şi garanţia de 10 milioane euro, trebuie eliberate. Având în vedere că procedura de privatizare a fost terminată încă din luna octombrie, iar contul escrow a fost deja eliberat, Grup Feroviar Român nu se aştepta ca formalităţile să dureze atât de mult, dar are încredere că reprezentanţii Ministerului Transporturilor vor urgenta finalizarea procedurii, pentru a permite restituirea garanţiei, conform legii“.
În ceea ce priveşte declaraţia ministrului Transporturilor, potrivit căreia GFR nu ar fi dispus de toţi banii pentru CFR Marfă, GFR precizează că "nu doreşte să facă niciun comentariu în ceea ce priveşte declaraţiile făcute despre disponibilitatea finanţării pentru privatizarea CFR Marfă. De fiecare dată când a fost cazul, Grampet Group‐Grup Feroviar Român şi‐au dovedit seriozitatea şi bonitatea şi au depus toate sumele de bani care le‐au fost cerute. Considerăm că aceste acţiuni ale noastre reprezintă cel mai bun comentariu la orice fel de declaraţii publice despre acest subiect“.
UPDATE 10.48 Nu cred că GFR avea banii să plătească pentru privatizarea CFR Marfă, poate avea promisiuni, a afirmat Ramona Mănescu, întrebată fiind dacă ea crede că societatea respectivă avea banii necesari. Ea a mai spus că instituţia pe care o conduce nu a înapoiat garanţia de 10 milioane de euro către GFR.
Fondul Monetar Internaţional (FMI) a cerut insolvenţa CFR Marfă, dar Mănescu s-a opus. Instituţia internaţională a acceptat acest lucru doar dacă societatea se rentabilizează.
"Pentru mine, din punctul meu de vedere nu este chiar cea mai bună soluţie (intrarea însolvenţă, n.r.). S-a pus problema ca CFR Marfă să intre în insolvenţă şi CFR Călători, toate companiile. FMI-ul a propus şi eu am respins ideea din start ca în scrisoarea de intenţie, deci în scrisoarea agreată cu FMI-ul, să se spună acest lucru, că trebuie să intre în insolvenţă. FMI-ul a acceptat această obiecţie pe care am avut-o, cu condiţia ca noi să restructurăm, să rentabilizăm, să dovedim că putem şi fără să intrăm în insolvenţă", a afirmat ministrul.
UPDATE 10.38. Companiile din subordinea ministerului Transporturilor nu-şi plătesc datoriile din cauză ca Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget, spune că nu are bani să-mi dea, a afirmat Ramona Mănescu. Ea a dat ca exemplu CFR Infrastructură, care are de plătit 560 de milioane de lei pentru energie şi de 350 milioane de lei pe care îi are da dat CFR Călători.
"La Ministerul Transportului, sumele sunt foarte mari şi bugetul nu a reuşit să găsească. În momentul acesta, 560 de milioane de lei doar pentru energie, 350 de milioane de lei plăţi restante - arierate acumulate de CFR Călători şi pe cale de consecinţă CFR Infrastructură, din plata asigurărilor sociale şi ajutoare către persoanele cu dizabilităţi, pensionari. Deci 350 de milioane de lei, plus o mulţime de datorii către companiile care pe ex-ISPA au finalizat deja lucrările de reabilitare, lucrări deja executate şi nu au fost plătiţi, bani pe care tot aşa, îi cerem la Ministerul Bugetului şi încercăm să-i obţinem. Deci foarte multe datorii", a spus Mănescu.
„Din proiectele feroviare pe care le avem în derulare, putem spune că anul viitor vom avea anul viitor gata 204 de kilometri de cale ferată reabilitată. Este vorba de tronsoanele Sighişoara-Simeria şi Radna-Curtici. Astfel, trenurile de marfă vor circula cu 120 de kilometri la oră, iar trenurile de călători – cu 160 de kilometri la oră. Nu ştiu dacă în momentul de faţă circula vreun tren cu 160 de kilometri la oră“, a spus ministrul Transporturilor.
Ramona Mănescu a spus că trenurile nu circulă încă la nivelurile menţionate pentru că există foarte multe furturi, chiar dacă acestea au scăzut cu 50% faţă de anul trecut în urma controalelor. Ea crede că centrele de colectare de fier vechi care acceptă piese de cale ferată ar trebui sancţionate întrucât acestea sunt la fel de vinovate ca şi cei care fură.
"Sunt foarte multe proiecte care mi-aş dori să intre în istorie, dar cel mai important este Coridorul Dunăre-Main-Rin. Avem alocate 750 de milioane de euro pentru acest proiect. vem în plan refacerea porturilor, refacerea centrelor logistice. Putem spune că venim cu portul până în Bucureşti. Punem de pe Dunăre pe feroviar şi invers“, a mai spus ministrul.
Mănescu a mai spus că, anul viitor, Ministerul Transporturilor va cheltui din fonduri europene aproximativ 650 de milioane de euro.
Mănescu spune că nu vrea să îi dea portul lui Radu Mazăre, primarul Constanţei, şi crede că acesta îl vrea pentru că "crede că îl poate administra". Ea spune că proiectul integrat ce include Portul Constanţa ar putea fi ameninţat dacă portul este transferat către Mazăre. "Portul Constanţa este un obiectiv strategic de interes naţional, cu componentă militară, li trebuie tratat ca atare. Portul Constanţa nu aduce în momentul de faţă venituri Ministerului, se autofinanţează“, a mai spus ministrul Transporturilor.
"Dacă autostrăzile rămân la domnul Şova, măcar autostrăzile să le facă, Doamne ajută, dar măcar drumurile naţionale“, a comentat ministrul Transporturilor faptul că autostrăzile au fost transferate la sfârşitul anului trecut la Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură.