O fabrică a unui important producător auto din Europa se va închide în 2025. Mii de protestatari au „ocupat” Bruxelles-ul
0Anunțul potrivit căruia una dintre cele mai importante fabrici de mașini din Europa se va închide anul viitor a iscat luni ample proteste la Bruxelles.
Mii de persoane au manifestat luni la Bruxelles în semn de solidaritate cu lucrătorii unei fabrici Audi din apropiere care produce vehicule electrice pe care producătorul german de automobile ia în considerare să o închidă pe fondul scăderii vânzărilor.
Audi a spus că producția de la fabrica, care are aproximativ 3.000 de angajați în capitala Belgiei, se va încheia în 2025 - o mișcare despre care analiștii spun că reflectă problemele care afectează industria auto din Europa, pe fondul cererii scăzute și al concurenței din partea Chinei.
„În câteva săptămâni o să ne găsim șomeri, fără bani și fără perspective”, a spus un muncitor de 37 de ani care a preferat să nu-și dea numele, ținând în mână o pancartă pe care scria: „Viețile noastre nu sunt linii de producție".
Audi este o subsidiară a Volkswagen, care la începutul acestei luni a făcut anunțul-bombă că ia în considerare pasul fără precedent de a închide site-urile de producție din Germania.
Luni, poliția a declarat că peste 5.000 de persoane au mărșăluit prin Bruxelles în cadrul protestului.
Unii au aprins petarde și bombe fumigene, alții țineau steaguri sindicale și pancarte pe care scria „Nu suntem de vânzare”.
Organizatorii au spus că doresc să încurajeze liderii Uniunii Europene să acționeze și să investească masiv pentru a salva locuri de muncă în sectorul industrial. Ei spun la proteste au fost prezenți peste 10.000 de oameni.
Manifestația are loc în timp ce muncitorii de la fabrica din Bruxelles au intrat într-o grevă prelungită, refuzând să se întoarcă la muncă după concediu.
Unii au dormit în corturi în afara fabricii moderne, care a trecut la producerea de vehicule electrice în 2018, după 70 de ani de fabricare a modelelor de motoare cu ardere.
Europa vrea să producă mai multe mașini electrice
Europa s-a luptat pentru a produce mai multe vehicule electrice ca parte a tranziției sale spre energia verde, impunând eliminarea treptată de mașini noi care consumă combustibili fosili până în 2035.
Dar vânzările au avut probleme. Vânzările noi au scăzut cu șase procente față de anul precedent pe întreg continentul în iulie, potrivit Uniunii Europene.
Acest lucru s-a datorat parțial renunțării treptate a unor subvenții, dar slăbirea cererii a alimentat preocupările legate de sector.
Vehiculele chineze mai ieftine au saturat piața, în timp ce consumatorii încă nu s-au încălzit la vehiculele electrice, care au costuri inițiale mai mari și tind să își piardă din valoare mai repede, a spus el.
Audi nu a răspuns la o solicitare de comentarii, scrie AFP.
În iulie, firma a declarat că cererea pentru Q8 e-tron de ultimă generație produs la Bruxelles a scăzut, iar fabrica a suferit din cauza costurilor logistice și de producție ridicate.
„Este timpul ca Europa să se trezească. Astăzi pierdem pe toate fronturile, în ceea ce privește ocuparea forței de muncă și în ceea ce privește clima", a declarat Yvan Verougstraete, europarlamentar belgian cu grupul centrist Renew, care s-a alăturat demonstrației de luni.
Taxe de 36% pentru mașinile importate din China
UE discută planuri de a plăti taxe de import de până la 36% la vehiculele electrice importate din China.
Blocul a decis în iulie să perceapă taxe suplimentare, după ce o anchetă antisubvenție a concluzionat că producătorii de automobile din China au beneficiat în mod nedrept de subvenții de stat.
Dar mișcarea s-a confruntat cu rezistența unor țări, inclusiv Spania și Germania, care se tem de deteriorarea legăturilor comerciale cu Beijingul. Un raport al fostului șef al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi, săptămâna trecută, spunea că tarifele ar „ajuta condițiile de concurență echitabile”.
Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a promis un nou „Acord industrial curat” pentru a canaliza investițiile către infrastructură și industrie în primele 100 de zile după ce noua echipă a preluat mandatul în cursul acestui an.
Dar asta ar putea veni prea târziu pentru lucrătorii Audi de la Bruxelles.
„Mânia lor este foarte legitimă, foarte de înțeles, mai ales că Audi nu este foarte clar în planurile sale”, a declarat pentru AFP Bernard Clerfayt, ministrul responsabil cu ocuparea forței de muncă pentru regiunea Bruxelles.
Sindicatele belgiene au cerut luni grevă în toată țara, cu renunțări în altă parte, în semn de solidaritate.