Numărul angajaților din instituțiile publice s-a micșorat, însă depășește în continuare 1,2 milioane
0Numărul posturilor ocupate în instituţiile şi autorităţile publice din România era, în ianuarie 2024, de 1.291.792, cu 767 mai puţine comparativ cu decembrie 2023, aproape 64% dintre acestea fiind în administraţia publică centrală, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor (MF).
Din totalul celor 826.575 de angajaţi din administraţia publică centrală, 608.605 lucrau în instituţii finanţate integral de la bugetul de stat, un număr cu 453 mai mare de angajaţi, comparativ cu decembrie 2023.
Cel mai mare număr de posturi ocupate se înregistra în Ministerul Educaţiei, respectiv 302.380 (302.040 în decembrie 2023), Ministerul Afacerilor Interne - 123.451 (123.808 la finele anului trecut), Ministerul Apărării Naţionale - 74.036 (72.658 în decembrie 2023), Ministerul Finanţelor - 24.829 (24.879 în decembrie 2023) şi Ministerul Sănătăţii -18.240 (18.295 în decembrie 2023).
Potrivit sursei citate, în instituţiile finanţate integral din bugetul asigurărilor sociale erau ocupate 9.267 de posturi (-12 faţă de decembrie 2023), în cele subvenţionate din bugetul de stat şi din bugetul asigurărilor pentru şomaj un număr de 44.503 (+617), în timp ce în instituţiile finanţate integral din venituri proprii erau 164.299 de posturi ocupate (-1.876).
Totodată, în administraţia publică locală lucrau, în ianuarie anul curent,465.217 de persoane (+51), dintre care 284.813 în instituţii finanţate integral din bugetele locale (-252) şi 180.404 în instituţii finanţate integral sau parţial din venituri proprii (+303).
În plus, acești peste 1,3 milioane de angajați vor salarii mai mari, deși nu sunt destul de pregătiți din punct de vedere profesional. 7 din 10 angajați la stat nu au participat la cursuri de formare profesională, deși Codul Muncii obligă instituțiile publice să dezvolte abilitățile personalului cel puțin o dată la 2 ani, informează APSAP.
Aproape 72% dintre angajații la stat nu au urmat, în ultimii ani, cursuri de formare profesională care să le îmbunătățească competențele la locul de muncă, în special pe cele digitale, arată un sondaj realizat de Centrul de Formare APSAP, deși instituțiile statului sunt obligate prin lege să investească în perfecționarea constantă a angajaților pentru o eficiență sporită în administrația publică. De asemenea, doar 0,1% dintre funcționarii publici sunt interesați de cursuri de competențe digitale și IT&C. Astfel, specialiștii avertizează că personalul de la stat riscă să fie din ce în ce mai puțin calificat pentru locul de muncă și să nu se adapteze la schimbările aduse de tehnologie și digitalizare.