Lukoil face profit doar din benzinării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rafinăria Petrotel va încheia şi anul acesta pe pierderi

După ce în 2001 avea circa 20 de benzinării, Lukoil România operează acum 300 de staţii de carburanţi, fiind poate cea mai spectaculoasă evoluţie pe acest segment. Însă nimic nu este întâmplător. Dezvoltarea reţelei de distribuţie la nivel naţional a devenit cheia de succes pentru afacerile Lukoil în România, în condiţiile în care exporturile de carburaţi nu sunt eficiente.
Grupul rus Lukoil a intrat în România în urmă cu opt ani, prin achiziţia, contra sumei de 53 milioane dolari, a rafinăriei Petrotel Ploieşti, deţinută de fostul Fond al Proprietăţii de Stat. Cu o capacitate de rafinare de 2,4 milioane tone ţiţei, aceasta este una dintre cele mai importante rafinării din România. Lukoil mai deţine în România o reţea de 300 de benzinării, operate de compania Lukoil România (fostă Lukoil Downstream), fiind al treilea jucător pe segmentul downstream, după Petrom şi Rompetrol.
Din 1998 şi până acum, Lukoil a investit în România circa 550 milioane dolari, din care aproximativ 270 de milioane în distribuţie, a declarat ieri, la o conferinţă de presă, directorul general al Lukoil România, Constantin Tampiza. Pe de altă parte, 2005 a fost primul an în care s-a realizat un câştig pentru Lukoil în România, şi doar din activitatea de distribuţie a carburanţilor, rafinăria Petrotel încheind anul trecut cu pierderi de 123,45 milioane lei (peste 42,4 milioane dolari).
Cifră de afaceri de 1,5 miliarde de dolari în 2006
"Anul trecut, Lukoil România a obţinut un profit net de 1,5 milioane dolari, însă anul acesta ne aşteptăm la un rezultat net de 12 milioane dolari", a spus Tampiza. De asemenea, pentru anul acesta, compania se aşteapă la venituri operaţionale de 55 milioane dolari şi o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de dolari. De cealaltă parte, rafinăria Petrotel a realizat la nouă luni venituri operaţionale de 24 milioane dolari, însă va încheia anul fără profit, din cauză că va trebui să ramburseze creditele contractate pentru modernizare, costuri la care se adaugă cheltuielile legate de amortizarea investiţiilor. "Per ansamblu, vom încheia anul pe zero", susţine Tampiza.
Evoluţia spectaculoasă a profitului pe sectorul de distribuţie este explicată de şeful Lukoil prin creşterea volumului de vânzări, dar şi prin îmbunătăţirea cheltuielilor operaţionale. Tampiza mizează pe o evoluţie a vânzărilor şi pe o cotă de piaţă, peste cinci ani, de 30%. "Odată cu creşterea capacităţii de cumpărare a populaţiei, vom creşte şi noi", a mai spus şeful Lukoil România. După planul de fezabilitate, investiţiile în România vor fi recuperate de Lukoil pe parcursul a cinci ani de la finalizarea procesului investiţional. În sectorul downstream, investiţiile au fost finalizate în februarie 2006, ceea ce înseamnă că ruşii îşi vor scoate banii băgaţi în distribuţie circa 270 milioane dolari la începutul lui 2011. La Petrotel, investiţiile vor continua pentru mai mulţi ani de acum încolo, susţine Tampiza.
Lukoil nu e interesată de Arpechim
Pentru că produce peste cât vinde pe piaţa internă, Lukoil este nevoită să exporte carburanţi în ţările din jur. Aceasta induce însă costuri suplimentare, întrucât, fiind situată în interiorul ţării, cheltuielile de transport sunt mai mari. "Orice export din interiorul ţării este defavorabil, nu este competitiv, pentru că presupune cheltuieli suplimentare de logistică. Dacă rafinăria este situată în interiorul ţării, trebuie să ai neapărat un sistem de distribuţie bine pus la punct la nivel naţional", a afirmat Tampiza.
Din această cauză, directorul Lukoil crede că rafinăriei Rafo o să îi fie foarte greu în mediul concurenţial din România, pentru că nu şi-a dezvoltat reţeaua de distribuţie. "Noi aveam această problemă în 2001 şi de aceea am investit în downstream (distribuţia de carburanţi n.r.)", a declarat Tampiza.
Acesta a mai spus că Lukoil intenţionează să achiziţioneze o rafinărie în Balcani, dat fiind că în prezent grupul rus produce acum circa 100 milioane tone ţiţei, iar capacitatea de rafinare este de 58 milioane tone. Reprezentantul Lukoil România susţine însă că nu este vizată o rafinărie din România, iar Arpechim, pe care OMV ar putea să o vândă, nu este suficient de interesantă din punct de vedere al rentabilităţii. "Ar fi acceptată strategic o rafinărie pe ţărmul mării, pentru că din punct de logistic cheltuielile sunt mai mici", a precizat Tampiza.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite