Inginerii Jaspers: Piloni ai podurilor de pe traseul ales pentru Autostrada Piteşti-Sibiu pică în mijlocul unui drum naţional şi al unuia judeţean. CNAIR: Există soluţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Inginerii organismului de consultanţă Jaspers, angajat de România pentru asistenţă tehnică la realizarea Autostrăzii Piteşti-Sibiu, au avertizat că soluţia găsită nu este fezabilă din punct de vedere al construirii, accesului şi operării. Deşi a fost avertizată de două săptămâni, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prezentat public traseul cu probleme ca fiind cel ales definitiv, scrie Digi 24.

UPDATE CNAIR: Există soluţii 

Reprezentanţii CNAIR susţin, potrivit Dgi24, că problemele sesizate de inginerii Jaspers pot fi rezolvate, se poate opta chiar pentru un alt traseu al Autostrăzii Piteşti-Sibiu şi că au fost identificate soluţii tehnice pentru problemele ridicate.  

„Pentru zona critică cuprinsă între kilometrul 49 şi kilometrul 50, aceasta a fost studiată în detaliu luând în considerare toate datele şi constrângerile disponibile la etapa actuală de proiectare, considerată de proiectant, fără niciun dubiu, ca fiind construibilă şi fezabilă din punct de vedere tehnic. Posibilitatea de a menţine în exploatare drumul existent DJ703M a fost prezentat în secţiunea transversală actualizată inclusă în noua revizuire a raportului. Mai mult decât atât, din punct de vedere hidraulic, putem confirma că pe râul Băiaşu s-au realizat calculele hidraulice acestea urmând a fi mai detaliate în etapa ulterioară, în condiţii naturale şi în conditii îmbunătăţite, cu piloni în albia majoră, pentru a observa influenţa acestora în regimul de drenaj“, se arată în comunicatul companiei de drumuri.


În urmă cu trei zile, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a anunţat că traseul final pentru Autostrada Piteşti-Sibiu a fost avizat, autorităţile optând pentru prima variantă, care trece prin Curtea de Argeş, apoi prin Văleni şi iese în judeţul Vâlcea, în localitatea Racoviţa.

„Ieri, 21 noiembrie, în cadrul CTE CNAIR a fost avizat traseul pentru ultimele două secţiuni ale autostrăzii Sibiu-Piteşti, după cum urmează: Secţiunea 2, adică Racoviţa-Boiţa, de la km 15 la km 43, şi Secţiunea 3 Racoviţa-Văleni, de la km 43 la km72. Deci în acest moment tot traseul este avizat“, a spus ministrul Transporturilor.

Potrivit unor documente deţinute de Digi24.ro, Jaspers reclamă că varianta 1, preferată de CNAIR în locul variantei 7, are câteva mari probleme, prima fiind că elemente ale autostrăzii pică fix peste drumuri existente. 

„Vă atragem atenţia că pe baza secţiunilor furnizate de dumneavoastră soluţiile apar că nu sunt tehnic fezabile după cum au fost propuse. Par a ignora existenţa DJ 703M între km 49 + 850 (kilometrul 49 plus 850 de metri – n.red.) şi km 50 +350 între râul Băiaşu şi versantul vestic al văii. Aceasta înseamnă că sprijinul podului este amplasat direct pe şoseaua existentă. Această soluţie nu este fezabilă din punct de vedere al construcţiei viitoare, operării şi accesibilităţii“, spun inginerii Jaspers, în replică la nota de prezentare trimisă lor de către companie.

O situaţie similară este şi la kilometrul 54, unde autostrada dă peste un drum naţional. 

„Similar, soluţia transversală pentru km 54+300 ignoră prezenţa DN 7D, ducând la aceleaşi probleme“, mai spun consultanţii.

Potrivit firmei de consultanţă, există şi altfel de probleme cu traseul propus - într-un alt punct al autostrăzii, piciorul podului pică fix într-o albie. 

„Lucrările de fundaţie pică pe cursul râului Băiaşu sau în imediata vecinătate a acestuia. Râul este predispus la inundaţii şi curenţi puternici primăvara şi în timpul furtunilor, fapt care nu ar fi acceptabil pentru autorităţile responsabile cu apele“, spun consultanţii, care arată că trebuie găsite soluţii tehnice realiste şi fezabile.

Jaspers reclamă şi o analiză superficială a traseului optim. „Raportul (cel al companiei, în care se propune varianta 1 – n.red.) nu reuşeşte să ofere clarificări privind impactul vitezelor diferite de circulaţie pe secţiunile comune ale celor două variante. Sfatul nostru este să clarificaţi aceste aspecte înainte de a continua derularea studiului, pentru a asigura soliditatea alternativelor studiate“, spune Jaspers. 

Consultantul mai atrage atenţia că procesul de analiză a variantei optime poate fi încheiat doar după ce toate aspectele tehnice, economice şi de mediu vor fi soluţionate.

Jaspers recomandă înfiinţarea unei comisii comune din care să facă parte toate autorităţile implicate, respectiv reprezentanţi ai CNAIR, ai Ministerului Transporturilor, Mediului, Culturii, Fondurilor Europene.

La nouă zile după ce Jaspers a făcut aceste recomandări CNAIR, Comisia tehnică a companiei a făcut propriile recomandări bazate pe analiza consultantului. Comisia „recomandă soluţionarea aspectelor sesizate de Jaspers (...) recomandă prezentarea şi fundamentarea detaliată a costurilor estimate în privinţa tunelurilor pe variantele 1 şi 7, în special cu privire la tunelul Grebleşti, Văleni cu lungimea de 1.100 metri şi lungimea de 2.500 metri“. Comisia recomandă ca avizarea „de către CTE CNAIR, dacă este cazul unei avizări favorabile, să se refere doar la avizul privind finalizarea etapei 2 şi începerea etapei 3 de analiză pe alternativa 1, fără a se înţelege că avizul acordat se referă la coridor/traseul final“.

Hartă cu variantele propuse pentru traseul autostrăzii Piteşti - Sibiu. Varianta aleasă pentru construirea Şoselei de mare viteză este cea roşie (nu roz), potrivit legendei foto.

harta variante traseu autostrada  pitesti sibiu

Click pe foto pentru rezoluţie mai mare

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite