În ce condiţii băncile sunt obligate să returneze o parte din comisionul de acordare a creditului

0
Publicat:

O sentinţă recentă a Curţii de Justiție a Uniunii Europene (CJUE)  aduce clarificări cu privire la situaţiile în care clientul unei bănci îşi poate recupera o parte din comisionul plătit la primirea unui credit.

Lipsa de informaţii complete la acordarea creditului nu poate fi imputată clientului. Foto arhivă
Lipsa de informaţii complete la acordarea creditului nu poate fi imputată clientului. Foto arhivă

Astfel, în cazul în care debitorul rambursează creditul anticipat, el poate recupera o parte din comisionul de acordare, dacă banca nu-l informează că valoarea acestuia nu depinde de durata contractului, informează avocat.net.

Instanța europeană a decis, într-un proces intentat împotriva unei bănci din Polonia de un client din aceeaşi ţară, că dacă o instituţie bancară nu informează clientul că un comision legat de acordarea unui credit nu este dependent de durata contractului, acesta poate solicita rambursarea parțială a comisionului în caz de rambursare anticipată a creditului. De exemplu, în cazul unui credit ipotecar rambursat integral în 19 luni dintr-un total de 360 de luni, clientul poate solicita rambursarea comisionului aferent celor 341 de luni rămase, explică avocat.net.

În ceea ce priveşte cuantumul sumei ce trebuie să fie returnată, CJUE a precizat că aceasta trebuie stabilită de instanţa fiecărei ţări, deoarece legea UE nu impune o metodologie specifică pentru calcularea sumei rambursabile.

Conform unui comunicat de presă emis de instanța citată, în lipsa informațiilor referitoare la comisionul de acordare a creditului, acesta va fi considerat ca fiind dependent de durata contractului şi, drept urmare, va fi supus reducerii în cazul rambursării anticipate.

De asemenea, tot în sarcina instanţelor naţionale revine şi sarcina de a calcula reducerea costului total al creditului.

„Curtea observă, de asemenea, că dreptul Uniunii nu impune o metodă de calcul specifică pentru a se determina cuantumul reducerii costului total al creditului. Revine instanței naționale sarcina de a se pronunța cu privire la acest aspect prin utilizarea unei metode adecvate care să asigure o protecție ridicată a consumatorilor”, a transmis CJUE printr-un comunicat.

Decizia Curţii de Justiție a Uniunii Europene subliniază, de fapt, că banca nu poate penaliza clientul pentru faptul că instituţia nu i-a oferit informații clare cu privire la credit.

Aşadar, potrivit aceleiaşi surse, consumatorul nu poate fi penalizat pentru lipsa de informații pe care creditorul este obligat să le furnizeze clientului său. Astfel, chiar dacă un comision a fost plătit integral la încheierea contractului, acesta poate fi rambursat parțial dacă acest comision este dependent de durata contractului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite