Guvernul ungar a eliminat plafonarea prețului benzinei „din cauza sancțiunilor UE”

0
0

Conducerea companiei de petrol și gaze MOL l-a informat pe ministrul ungar al Energiei despre imposibilitatea asigurării economiei cu combustibil suficient.

Benzinărie MOL. Foto: Profimedia
Benzinărie MOL. Foto: Profimedia

Guvernul ungar a decis să anuleze restricția administrativă a plafonării prețurilor la benzină având în vedere deficitul de combustibil care a apărut în țară din cauza sancțiunilor UE împotriva livrărilor de petrol rusești, a declarat șeful Biroului Primului Ministru al Ungariei, Gergely Gulyas, la o întâlnire cu jurnaliştii convocată de urgență marți seara târziu.

„De ceea ce ne temeam s-a adeverit: sancțiunile UE pentru petrol, care au intrat în vigoare luni, au provocat o întrerupere a aprovizionării cu combustibil a Ungariei, întrerupere care este resimțită de toată lumea”, a spus Gulyas. El a declarat că ministrul ungar al Energiei a fost notificat de conducerea celei mai mari companii maghiare de petrol și gaze, MOL, că este imposibil să asigure economia națională cu combustibil suficient, din cauza sancțiunilor UE.

Fără importuri de combustibil, țara nu va putea menține un preț fix pentru benzină la 480 de forinți pe litru (aproximativ 1,2 euro)”, a spus Gulyas. El a menționat că guvernul a luat în considerare propunerea MOL și a decis să „anuleze limita de preț la benzină”, care a fost introdusă în urmă cu un an pentru a sprijini populația.

Efectul indirect al sancțiunilor

Imediat după această declarație a lui Gulyas, buletinul oficial de informare al guvernului a publicat un decret guvernamental privind eliminarea restricției la prețul benzinei, semnat de premierul ungar Viktor Orban. Decretul a intrat în vigoare imediat, respectiv pe 6 decembrie la ora locală 23:00.

Comentând această decizie, Gulyas a amintit că Ungaria, care primește petrol rusesc prin conducta Drujba, a fost scutită de embargoul UE privind livrările sale și de plafonul de preț pentru acest tip de combustibil. Cu toate acestea, țara a experimentat imediat efectul indirect al acestor sancțiuni, care a provocat o creștere a cererii de benzină și lipsa acesteia la benzinăriile din toată țara. „Pentru că Ungaria este dependentă de importuri, suntem și noi afectați, pentru că acum va trebui să cumpărăm combustibil din Europa la un preț mai mare”, a spus șeful cabinetului premierului.

Întrebat dacă plafonul la benzină a fost o greșeală guvernamentală, Gulyas a spus: „Când vom plăti prețurile pieței, de mâine, vom vedea cât de grozav a fost că ne-am putut umple rezervoarele atât de ieftin, înainte”.

În același timp, experții consideră că limitarea prețurilor la benzină a devenit unul dintre motivele penuriei acesteia în țară, deoarece a făcut ca importul de combustibil din străinătate să fie neprofitabil pentru companiile importatoare. Această opinie a fost exprimată, pe 5 decembrie de șeful Băncii Naționale a Ungariei, Gyorgy Matolcsy, care a criticat guvernul și a avertizat asupra unei situații dificile în economie.

Lipsa la benzinării

Zsolt Hernadi, director general al MOL, care a vorbit după Gulyas într-o conferință de presă, a declarat că în ultimele zile un sfert din benzinăriile acestei companii s-au confruntat cu o penurie de combustibil. În general, MOL furnizează 85% din necesarul de produse petroliere al Ungariei, prin benzinăriile sale. La începutul zilei, compania a declarat că cea mai mare rafinărie a MOL, din Százhalombatta va putea funcționa la capacitate maximă după reparațiile programate „în doar câteva săptămâni”. Potrivit presei maghiare, în timpul lucrărilor de întreținere, acolo au fost descoperite unele probleme.

Hernadi a dat asigurări că MOL va face „tot ce este posibil pentru a asigura securitatea aprovizionării”. „Dar nu putem face mai mult decât am făcut până acum”, a adăugat CEO-ul MOL. El a amintit că din 5 februarie va intra în vigoare o interdicție privind furnizarea de produse petroliere derivate din petrolul rusesc, către UE. Acest lucru, în special, va face imposibilă importarea benzinei în Ungaria de la rafinăria din Bratislava, care folosește combustibil rusesc și este, de asemenea, deținută de MOL. „În două luni, ne vom confrunta cu o altă situație critică”, a spus Hernadi.

Cu toate acestea, el este încrezător că până la acel moment guvernul și principalii jucători de pe piața energetică vor putea stabiliza situația cu furnizarea de benzină în Ungaria. „Facem pași mari pentru a pune capăt haosului de pe piața carburanților”, a asigurat șeful companiei. În opinia sa, „pe termen scurt, efectul eliminării prețurilor plafonate la benzină va fi tangibil, dar stabilitatea va fi restabilită într-o lună și jumătate”. 

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite